مردم منطقه در کنار سنگ های معدنی سنگرود که سال هاست دلشان تنگ دستان کارگران منطقه شده بود، حالا می توانند پس از سال ها چشم انتظاری شاهد بازگشایی معدن و رونق دوباره کار و کارگری باشند.

خبرگزاری فارس- فاطمه احمدی؛ هزار و ۵۰۰ نفر اُمیدشان را گره زده بودند به سنگ ها، سنگ هایی از دل معدن، معدنی که شده بود واسطه روزی خانواده هایشان، اما فقط تا ۱۹ سال ...

 

محل کارشان معدن سنگرود بود، سنگرود در منطقه فاراب عمارلوی شهرستان رودبار یعنی  در فاصله ۱۱۵ کیلومتری شمال قزوین و ۲۵ کیلومتری شرق شهر لوشان قرار داشت با ۲۶ هکتار وسعت، اما آن روزها که اوج کارشان بود یک به یک اخراج یا به نحوری بازنشسته شدند! قصه سنگ ها و آدم ها داشت به پایان می رسید، آن هم بدون هیچ دلیل موجهی.

معدن جوان که در ۱۹ سالگی به خواب رفت

اما معدن با سنگ ها قصه های دیگری داشت، معدنی که در سال ۱۳۵۰ متولد شده و در سال ۱۳۶۹ و در اوج جوانی و ثمردهی داشت به اغما می رفت، اغمایی قریب به ۳۲ سال ...

معدن ظرفیت داشت، ظرفیتی عظیم برای روزی رسانی که از جانب خدای سنگ ها به او عطا شده بود، مشاغلی که می توانست دستگیر خانواده های گیلانی و به خصوص رودباری شود، رودباری که همواره مظلوم بود.

۲۴ سال از اغمای معدن گذشت، سنگ ها به خواب رفته بودند، معدنی که می توانست در آن سال ۴۳ ساله باشد، اما در سال ۱۳۹۳ سازمان خصوصی سازی بحث انحلال معدن سنگرود را مطرح کرد و این معدن منحل شد، می گویند بهره بردار قبلی سنگ های بی زبان، انصراف داده بود (شرکت زغال سنگ البرز غربی) و بر اساس مصوبه هیئت واگذاری سازمان خصوصی سازی متوقف شد.

پورحیدری، که در حال حاضر نیز مدیرکل صمت گیلان است در ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ گفته بود که این معدن  پس از تعیین تکلیف وضعیت کارگران و واگذاری جهت بهره برداری براساس رأی شورای عالی معادن از طریق فرایند مزایده در سال ۱۳۹۹ به شرکت برنده صورت پذیرفته و بر این اساس شرکت و بهره بردار قبلی موظف بود تمامی امکانات معدن سنگرود را در اختیار بهره بردار جدید قرار دهد.

هفته آینده ای که ۷ ماهه شد! اما شد

در ۱۲ مرداد ۱۴۰۱، پورحیدری خبر خوشی از آغاز به کار معدن سنگرود تا هفته بعد را داده بود، یعنی ۱۹ مرداد ۱۴۰۱، که در این داستان استاندار گیلان نیز عزم جدی برای احیای این واحد صنعتی از خود نشان داده بود، تمامی کارگرانی که روزی با سنگ های این معدن زندگی کرده بودند و خانواده های آنان و تمامی اهالی رودبار چشم انتظار این راه اندازی بودند.

گویا سنگ های معدن دست به یکی کرده بودند، طاقتشان طاق شده بود، شاید دلتنگ کارگران بودند، شاید نگران آینده معدن، صدایشان به مردم شهرستان رسید، مردم هم صدای سنگ ها شدند و مطالبه ای عمومی برای احیای معدن سنگرود شکل گرفت.

 

«معدن سنگرود یک ظرفیت عظیم در استان گیلان است که توجه به آن منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در گیلان می شود لذا با تلاش های صورت گرفته این معدن پس احراز صلاحیت دقیق، به بهره بردار جدید واگذار می شود.» این سخنان استاندار گیلان در هفتم شهریور ۱۴۰۱ است که درخصوص احیای معدن سنگرود گفته بود.

اما پس از گذشت دو ماه از وعده راه اندازی این معدن توسط مدیرکل صمت گیلان معدن سنگرود همچنان در اغما بود و ظرفیت بی نظیر این واحد حالا در خاموشی ماند.

سعید اخلاقی معاون صنایع و معادن اداره کل صمت گیلان نیز در مهر ماه امسال گفته بود که به دنبال برگزاری مزایده در چارچوب آرای شورای عالی معادن در سال ۹۹ نسبت به تعیین شرکتی جهت احیای مجموعه معدن سنگرود اقدام شد اما به علت برخی مشکلات حقوقی به ویژه در زمینهٔ ارزیابی اموال موجود و اختلافات فی مابین بهره بردار قدیم و برنده مزایده، تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

رهبر انقلاب: معادن جایگزین های درآمدهای نفتی

مطابق رهنمودهای مقام معظم رهبری، معادن از اولویت های تعیین کننده در سیاست های اقتصاد مقاومتی برخوردارند و حتی به عنوان یکی از جایگزین های درآمدهای نفتی از آنان نام برده می شود، بنابراین آن طور که اخلاقی می گفت، در آن ماه ها مدیران و مسؤولان استانی سعی در اتخاذ تصمیمات جدی برای خروج از بن بست احیای سنگرود داشتند.

معدن و مردم هنوز چشم انتظار بودند، جلسات برگزار می شد و توافقاتی نیز حاصل، می گفتند زمینه شروع فعالیت بخش خصوصی در محدوده معدن به زودی فراهم خواهد شد و در فاز نخست با تمرکز بر عملیات اکتشاف تکمیلی و شناسایی ذخایر موجود اعم از زغال سنگ، خاک نسوز و سنگ لاشه نسبت به تهیه طرح و بهره برداری علمی و فنی اقدام شود و سپس فعالیت های استمزاجی و ایجاد صنایع پایین دستی وابسته به آن نیز برخی فعالیت های جانبی مانند ژئوتوریسم که از حوزه های نو و در حال  بخش معدنی است در دستور کار قرار گیرد.

احیای معدن مساوی بود با احیای زندگی، مردم منطقه و کارگران سال ها منتظر این احیا بودند و حالا نیز چشم انتظار عملی شدن وعده مسؤولان اما خبری از ملاقات کارگران با سنگ های معدن نشد!

معاون صمت گیلان متذکر شده بود که در صورت عدم پیشرفت برنامه بخش خصوصی، مراتب اقدامات قانونی مانند ضبط تضامین، خلع یَد و دیگر اقدامات نیز تمهید شده تا مجدداََ شاهد تجربیات نامطلوب گذشته در خصوص واگذاری ها نباشیم.

انتظارِ ۲۰ هزار نفره!

وقتی با مردم محلی صحبت می کردیم یکی از محلی ها می گفت: «حدود ۲۰ هزار نفر از اهالی شهر و روستاهای هم جوار این واحد معدنی در مناطق فاراب و خورگام عمارلو در انتظار حل مشکلات و رفعِ موانع راه اندازی معدن هستند چرا که موجب می شود جوانان بیکار منطقه در همین واحد مشغول به کار شوند.»

تعطیلی معدن و خواب چندین ساله سنگ ها صدمات جبران ناپذیری را به خانواده های عمارلویی، فارابی و دیگر مناطق رودبار وارد کرد و بار دیگر مظلومیت جنوبی ترین نقطه گیلان را به گیلانی ها نشان داد چراکه اشتغال مردم منطقه در سال های گذشته تنها از طریق این معدن تأمین می شد، اما امروز اغلب جوانان این منطقه برای کار به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند و گویا امیدی به ملاقات دوباره با سنگرود ندارند.

لبخند مقدسی که هفت سال طول کشید

هفت عدد مقدسی است، شاید این تنها فرصت سنگ ها برای زندگی باشد و آخرین زمان برای مردم رودبار برای دیدن مجدد معدن، اکنون هفت ماه از وعده های اولیه احیای این واحد می گذرد و چشم ها و گوش ها منتظر صدایی از آغاز به کار معدن سنگرود هستند.

سنگرود احیا شد/سنگ ها و مردم خندیدند

اما امروز شاهد لبخندی بودیم که بر لبان رودباری ها نشست. عباسی، استاندار گیلان امروز به معدن سنگرود سفر کرد، او که در تابستان نیز از این واحد بازدید کرده بود و تحت تأثیر مظلومیت این بخش قرار گرفته بود نیز برای احیای این واحد تولیدی عزم خود را جزم کرد تا امروز پس از سال ها این معدن که چشم امید مردم رودبار بود با واگذاری به شرکت "پل راه نامی" احیا شود.

 

 

استاندار گیلان در جریان احیای این واحد صنعتی در عمارلوی رودبار در مسجد المهدی(عج) این منطقه به سخنرانی ایستاد و به درد و دل یکی از بازنشستان این معدن گوش سپرد.

 

این پیرمرد مجاهد با ذوقی که از احیای معدن سنگرود داشت و برقی که بر چشمان مهربان، اُمیدوار و منتظرش نشسته بود دیگر تمام این سال های محروم را به یاد نیاورد و با خوشحالی گفت: «از اینکه درد ما را درک کردید خوشحالیم و از همه کسانی که در این مسیر احیا تلاش کردند قدردانی می کنیم»

او دیگر تقاضایی برای خودش نداشت، دلش نمی خواست خودش یا اطرافیانش سهمی از این افتتاح مسرت بخش داشته باشند اما می گفت: «من با یک لقمه نان و پنیر هم می توانم سر کنم اما جوان امروز با ما فرق دارد، امیدوارم جوانان همین منطقه در معدن شروع به فعالیت کنند تا اندکی از حجم بیکاری مردم و جوانان این منطقه کاسته شود.»

این معدن به گفته استاندار گیلان نیاز به اکتشاف ندارد و با بهره برداری آن می توان خاک نسوز، ذغال سنگ و پوچینی استخراج کرد.

 

خبر خوب استاندار برای خانه دار شدن کارگران سنگرود

اما خبر خوب دیگری که در پی احیای معدن سنگرود به اهالی منطقه رسید قول استاندار گیلان در این بین بود، عباسی به مردم و کارگران سنگرود قول داد که به فوریت با پیگیری معاون عمرانی استانداری گیلان با اعطای وام و تسهیلات در خصوص ارائه مسکن ملی به کارگران منطه و سکونت در همان منطقه علاوه بر کمک به کارگران و نیز ادای دِینی که برای تأخیر در احیای این واحد صنعتی نسبت به کارگران معدن داشتند موجب افزایش سکونت در روستا و کمک به فرزندآوری نیز باشد.

سنگ است و جان سخت! تاب می آورد تمام اقلیم ها را، سنگ های معدن سنگرود این را به خوبی اثبات کردند، آن ها به ما درس استقامت و صبوری دادند، که گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی و امروز شکیبایی سنگ ها نتیجه داد و درب معدن را به روی آرزومندان باز کردند و همراه شدند با کارگران و تمامی گنج هایشان را برای استخراج دوباره در سبدی از مهربانی و شکوفایی تقدیم کارگران معدن سنگرود کردند.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان