یکی از عمده نگرانی های مردم به ویژه روستائیان چگونگی دریافت اقلام اساسی از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی است ولی طبق اعلام استانداری گیلان، در هر دهستان یک فروشگاه مشمول اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید شفیعی ثابت: با دستور دولت، اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی در کل کشور آغاز شده و بر اساس اعلام وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برخی از فروشگاه های زنجیره ای و البته مغازه های خرد مجهز به بارکدخوان و متصل به سامانه شده اند و پذیرای شهروندان در سراسر کشور هستند.

طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت پایلوت در چهار استان هرمزگان، قزوین، گیلان و مرکزی آغاز شده است که گزارش ها حاکی از استقبال مردم از این طرح در فروشگاه های زنجیره ای است.

نظرات در خصوص اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ضد و نقیض است ولی کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند اگر طرح کالابرگ الکترونیکی به شکل مطلوب در کشور اجرا و مورد استقبال واقع شود، بخشی از تورم موجود در کشور را کنترل و مدیریت می کند.

در این طرح امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ تا سقف مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم شده و به گفته وزارت اقتصاد و دارایی ارزش ریالی سبد مذکور ۵۳۰ هزار تومان است ولی سهم پرداختی مردم برای خرید ۱۰ قلم کالا ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ هزار تومان است و در صورت تورم احتمالی و افزایش قیمت ها این سهم تغییر نمی کند.

آنطور که دولت اعلام کرده در این طرح به منظور اعمال سیاست های حمایتی خود به بستر فنی مطمئن و فراگیری نیاز دارد از این رو جهت رفع این نیاز، شبکه ملی اعتبار (شما) راه اندازی شده است.

حال چند روزی است طرح کالابرگ الکترونیکی در استان گیلان به صورت آزمایشی آغاز شده است و به گفته معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری گیلان  با توجه به تشکیل بانک اطلاعاتی از جامعه هدف در گیلان، این استان به عنوان سه عنوان پایلوت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی انتخاب شد.

سید محمد اسحاقی می گوید که از ابتدای پایلوت معرفی شدن استان گیلان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، بررسی فروشگاه های زنجیره ای در دستور کار قرار گرفته و تاکنون یک هزار و ۷۰۰فروشگاه زنجیره ای در سامانه شما ثبت نام کردند.

یکی از عمده نگرانی های مردم به ویژه روستائیان چگونگی دریافت اقلام اساسی از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی است ولی طبق اعلام استانداری گیلان، در هر دهستان یک فروشگاه مشمول اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی انتخاب شده است.

معاون امور هماهنگی و امور اقتصادی استانداری گیلان، با اجرای طرح ملی کالابرگ یارانه بگیران بر اساس نرخ شهریور ۱۴۰۰ اقدام به خرید می کنند و باقیمانده نیز در تدبیر و تصمیم دولت خواهد بود.

یکی از شهروندان رشت معتقد است وقتی به فروشگاه ها برای خرید اقلام اساسی از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی مراجعه می کنیم با سردرگمی مواجه هستند و ابتدا بهتر بود تا آموزش به افراد داده شود زیرا هدفگذاری این طرح مناسب است .

این شهروند می گوید اجرای این طرح به طور کلی مطلوب و در شرایط اقتصادی کنونی می تواند کمکی برای خانواده های نیازمند باشد ولی به شرطی که در خصوص نوع برند محصولات نیز تنوع بیشتری صورت گیرد.

به گفته معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری گیلان بیشترین میزان خرید کالا از طریق کالابرگالکترونیکی مربوط به شهرستان رشت، لاهیجان بوده است ولی با این حال استفاده از این طرح اجباری نیست بلکه فرد می تواند یا کالا بخرد یا از حساب برداشت کند.

با مراجعه به فروشگاه های زنجیره ای به وضوع عدم اطلاعات کافی توسط مردم در خصوص اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی قابل مشاهده بود زیرا اغلب آنان تصور داشتند که در صورت خرید اقلام از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی از یارانه نقدی آنان کاسته می شود درحالی که چنین اتفاقی غیر ممکن است.

به گفته یکی از فروشندگان فروشگاه زنجیره ای، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در صورت ثبات در قیمت ها بسیار برای مردم مفید است ولی روزانه شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

نکته قابل توجه اینکه کالابرگ الکترونیکی طرح جدیدی نیست بلکه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است که به موجب آن ۱۰ قلم کالای اساسی بر اساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ به مردم عرضه می شود و دولت متعهد شده این امر را به سرانجام برساند.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان