نخستین گام دیپلماسی در حوزه کودک و نوجوان توسط معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، در تعامل با کشور چین برداشته شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این نشست با حضور فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری و جو زی هائو جو زی هائو رایزن فرهنگی کشور چین برگزار شد.

در این جلسه فرهاد فلاح با اشاره به بحث دیپلماسی فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان گفت: کانون مایل است به این حوزه ورود کند و در اولین گام با سفارت کشور چین وارد مذاکره شده ایم. دیپلماسی کودک و نوجوان از موضوع هایی است که می تواند زمینه کار و مطالعه را برای تداوم همکاری ها ما با کشورهای دیگر را گسترش دهد.

او با اشاره با تبادل فرهنگی در زمینه محصولاتی از قبیل کتاب ، فیلم  و برگزاری هفته های دوستی گفت: ما می توانیم چند نشست اندیشکده در قالب میزگردهایی برای تقویت دیپلماسی کودک و نوجوان برگزار کنیم. این نشست ها می تواند برای راهبرد دیپلماسی کودک و نوجوان بین ایران و چین شکل بگیرد و این اتفاق می تواند با حضور مدیرعامل کانون، سفیر چین و یا با حضور کارشناسانی که تخصص شان در حوزه دیپلماسی، دیپلماسی کودک و نوجوان و یا دیپلماسی فرهنگی است رقم بخورد. همچنین  کشور روسیه هم در این زمینه فعال است و ما باید از این ظرفیت نیز استفاده کنیم و بعد از این موضوع می توانیم دیپلماسی های چند جانبه را شکل دهیم و دیپلماسی حوزه کودک و نوجوان در چین، روسیه و ایران را به طور مشترک رقم بزنیم.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در اردیبهشت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را داریم که کانون نقش بسیار جدی خواهد داشت، امیدوارم کشور چین بتواند از این ظرفیت در جهت ارائه تجربیات خود در زمینه کودک و نوجوان استفاده کند. کانون پرورش فکری هم این آمادگی را دارد در غرفه خود بخشی را برای این تعاملات، دست کم در حوزه برگزاری نشست ها در حاشیه این نمایشگاه اختصاص دهد.

جو زی هائو - رایزن فرهنگی چین - نیز در ادامه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه گفت: ما کاملا موافق  رایزنی های فرهنگی از طریق کانون پرورش فکری کودک و نوجوان هستیم  و نظر خود را با سازمان همتای کانون در چین به نام «بنیاد سونگ چینگ لینگ، چین» مطرح می کنیم. این مؤسسه زیر نظر وزارت آموزش و مرکز دولت چین است که همزمان با تاسیس جمهوری خلق چین تاسیس شد و سابقه آن بیشتر از ۷۰ سال است. این مؤسسه مانند کانون تقریبا در همه استان ها و شهرها شعبه و فعالیت گسترده ای دارد. پیشنهاد را در آنجا منعکس و تلاش خواهیم کرد به نتیجه برسد.

او در ادامه افزود: شرایطی را می توانیم فراهم کنیم که کودکان ایرانی بتوانند با فضانوردان چینی در ایستگاه فضای ارتباط برقرار کنند. همچنین  کانون زبان ایران، از دو سال پیش زبان چینی را راه اندازی کرد و با امضای تفاهم نامه پیشنهادی مرکز گسترش زبان چین که وابسته به وزارت آموزش چین است می تواند زمینه ارسال مربی زبان چینی و تهیه کتاب و مدارک برای برگزاری کرسی های تابستانی و زمستانی و تهیه بورسیه باشد.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان