باوجود تمام سختگیری برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان، بنیاد مسکن در اقدامی عجیب اراضی کشاورزی یک روستا را بدون مصوبه کمیسیون تبصره یک ماده یک به صورت نقطه ای به طرح هادی الحاق کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، از سال  ۱۳۷۴ تغییر کاربری اراضی کشاورزی با هدف حفظ منابع طبیعی ممنوع شده و برای آن مجازات پیش بینی شده است.

امروزه هر روستاوندی که مایل باشد بنایی در اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی احداث کند با منعی قانونی به نام «ممنوعیت تغییر کاربری» مواجه می شود که این موضوع همیشه محل مناقشه روستاییان و مسوولان است.

علیرغم منع قانونی بعضاً مشاهده می شود برخی می توانند مجوزات لازم برای تغییر کاربری اراضی خود  را اخذ کرده و نسبت به احداث بنای خود اقدام کنند.

جدیدترین نمونه دور زدن قانون، درخواست تغییر کاربری اراضی کشاورزی عرصه ای در روستای دهسر در شهرستان آستانه اشرفیه است؛ رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در ۱۶ اسفند امسال طی نامه ای به شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خواسته اراضی شالیکاری یک روستا به طرح هادی ملحق شود!

 

افلاطونی در نامه خود به معاون توسعه عمران روستایی بنیاد مسکن به موضوع قانون منع تغییر کاربری اشاره و در ادامه ذکر کرده که این تغییر کاربری جهت احداث مجتمع خدمات رفاهی هست و موضوع با تغییر کاربری الحاق مسکونی نیست!

در این میان مهرداد محمدی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه در نامه ای به جان احمد آقایی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان گیلان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، مطرح کرده که استقرار ملکی که برای احداث مجتمع رفاهی بین راهی درجه چهار تعرفه شده خارج از طرح هادی مصوب روستا بوده است.

وی همچنین در ادامه نامه خود به معاون رئیس کل دادگستری گیلان گفته که مدیر امور اراضی استان نیز به دلیل اینکه ملک مذکور جزء طرح هادی محسوب نمی شود، با تبدیل و تغییر کاربری زمین موافق نبوده و علیرغم همه مخالفت های نمایندگان جهاد کشاورزی، با تغییر کاربری موضوع مورد اشاره، موافقت شده است!

 

رییس سازمان امور اراضی کشور در نامه خود به بنیاد مسکن در حالی اصرار به موافقت تغییر کاربری عرصه کشاورزی در دهسر آستانه اشرفیه می کند که تقریباً ۲ سال پیش حسن گیلان پور، مسؤول وقت امور اراضی از مخالفت صریح کمیسیون تبصره یک ماده یک خبر و تذکر داده بود.

حالا علیرغم نص صریح قانون و مخالفت های روشن نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، تشخیص مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز در سازمان امور اراضی کشور در خصوص عرصه کشاورزی روستایی در آستانه اشرفیه ابهام برانگیز بوده و لازم است سازمان مذکور روند صدور مجوز و موافقت خود را به صورت روشن و شفاف اطلاع رسانی کند.

هر گونه اقدامی که مانع از تداوم تولید، بهره برداری و استمرار کشاورزی شود، به عنوان مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز تلقی می شود و انتظار می رود مسؤولان و متولیان امر به رعایت این امر اهتمام داشته باشند.

پایان پیام/د 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان