آخرین چهارشنبه سال با اخباری چون شرایط مسافرت های نوروزی در ماه رمضان، استان ها و شهرهای پرمسافر در هفته نخست عید، سرنوشت آخرین فیلم شهرام عبدلی، فیلم و سریال های نوروزی تلویزیون، موفقیت پیانیست های ...

به گزارش ایسنا، تعدادی از اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر، شامل نمایندگان وزارت کشور، راه و شهرسازی، سازمان هلال احمر، تعزیرات و ستاد اقامه نماز در نشست خبری که چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه به ریاست مسؤولان گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اعلام کردند که فعالیت این ستاد از ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان ماه رمضان فعال خواهد بود. ستاد خدمات سفر همچنین درباره شرایط مسافرت های نوروزی در ماه رمضان، پلمب تعدادی مراکز گردشگری، تصادف های جاده ای، افزایش قیمت بلیت هواپیما و شهرهایی که ظرفیت اقامتیشان تکمیل شده است، جزئیات و اطلاعاتی را شرح داد و استان ها و شهرهای پرمسافر در هفته نخست، تعطیلات نوروز را اعلام کرد.

لغو محدودیت سفر به چین و ویزای عمان برای ایرانی ها

روز چهارشنبه در حوزه گردشگری همچنین خبر رسید که دولت چین، محدودیت های مسافرتی به ۶۰ کشور، از جمله ایران را لغو کرد و نام ایران را بار دیگر به فهرست مقاصد گردشگری چین بازگرداند.

این در حالی بود که کشور عمان نیز با هدف تشویق بیشتر گردشگران بین المللی برای بازدید از این کشور، فهرستی از کشورهایی را که واجد شرایط ورود بدون روادید به این کشور هستند، منتشر کرد که ایران هم یکی از این کشورهاست.

شهرام عبدلی و سرنوشت «زنگ آخر»ش

در رویدادهای سینمایی نیز اعلام شد که فیلم سینمایی «زنگ آخر» به کارگردانی زنده یاد شهرام عبدلی که در تدارک شرکت در جشنواره فیلم کودک و نوجوان بود، با درگذشت سازنده اش احتمالا در نوروز از تلویزیون پخش خواهد شد.

همچنین کارگردان سریال «آسوده باش» آخرین سریالی که شهرام عبذلی در آن ایفای نقش کرده بود، گفت: به احترام شهرام عبدلی عزیز بازیگری جایگزین نقش او نخواهد شد؛ ضمن اینکه نویسندگان سریال برای این موضوع تغییراتی در سناریو ایجاد کرده اند تا کار از نظر کیفی لطمه نخورد.

در ادامه هم طی حکمی از سوی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور؛ «مهدی آذرپندار» دبیر چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد.

از ساخت منتقد فیلم تا یک خبر تلخ و شرین برای اسکار 

در حوزه سینمای جهان نیز اعلام شده است که فیلمنامه «منتقد فیلم» به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» در حال آماده سازی است و قرار است پائیز امسال مقابل دوربین برود.  هنوز جزئیاتی از داستان این فیلمنامه منتشر نشده اما گفته می شود داستان آن در حال و هوای اواخر دهه ۱۹۷۰ در لس آنجلس با یک زن نقش اصلی در مرکز آن روایت می شود. این امکان وجود دارد که داستان فیلم درباره «پالین کیل»، یکی از تأثیرگذارترین منتقدان سینما در تمام دوران تمرکز کند.

برای اُسکار هم یک خبرِ خوبِ نااُمیدکننده داشتیم؛ اگرچه شمار مخاطبان تلویزیونی مراسم اسکار ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشت اما همچنان در رتبه سوم کم بیننده ترین مراسم تمام ادوار تاریخ این جوایز سینمایی قرار گرفت.

اسکار اصغر فرهادی گم می شود!

همچنین به معرفی فیلم سینمایی «برنده ها» که امسال نماینده رسمی سینمای بریتانیا در شاخه بهترین فیلم بین المللی جوایز اسکار بود، پرداختیم، این فیلم را حسن ناظر کارگردان ایرانی-بریتانیایی ساخته که داستان کمدی دو کودک و مجسمه اسکاری را در ایران دنبال می کند که طی چند اتفاق گم می شود.  داستان فیلم این است که اصغر فرهادی کارگردان بزرگ ایرانی که در اعتراض به ممنوعیت سفر مسلمانان اعمال شده از سوی دونالد ترامپ، اسکار ۲۰۱۷ را تحریم کرده است، نمی تواند شخصاً برای دریافت اسکار خود برای فیلم «فروشنده» حضور داشته باشد، اما تهیه کننده ای مجسمه طلایی اسکار را برای او به ایران می آورد اما پس از چند اتفاق آن را گم می کند.  

فیلم و سریال های نوروزی تلویزیون 

در حوزه رسانه نیز، خبرهایی از فیلم و سریال های نوروزی داشتیم، تلویزیون برای ایام نوروز و ماه رمضان امسال ۱۱ سریال ایرانی و خارجی آماده پخش کرده است که از شبکه های سیما به روی آنتن می برد.  شبکه پنج هم جزییات پخش ۲۲ فیلم سینمایی و انیمیشن خود در ایام نوروز ۱۴۰۲ را اعلام کرده است و شبکه دو سیما به مناسبت آغاز سال نو ۱۶ فیلم سینمایی از آثار سینمای هند را روانه آنتن می کند. این شبکه همچنین هر روز ساعت ۱۵:۳۰ یک فیلم از سینمای ملل را پخش خواهد کرد.

همچنین شبکه فراتر به عنوان شبکه پیشران در صداوسیما با کیفیت ۴K و فناوری HDR و WCG برای سومین سال در نوروز با پخش سریال، فیلم های سینمایی و برنامه هایی که ویژه این ایام تدارک دیده شده، همراه خواهد بود.

گفت وگویی هم با دبیر ستاد نوروزی سیما و مدیر شبکه نسیم  داشتیم که از استعدادیابی استندآپ کمدی، ضبط «مهمونی» ایرج طهماسب و برنامه جدید حامد آهنگی خبر داد.  

«آوای جادویی» به خانه ها می آید

«آوای جادویی» مسابقه استعدادیابی خوانندگی به تهیه کنندگی محمد طهرانی که در آن محمد اصفهانی، رضا صادقی، رضا یزدانی و محمد معتمدی به عنوان مربی و داور و علیرضا افکاری به عنوان مدیر هنری مسابقه حضور دارند و علی اوجی هم اجرای این مسابقه را برعهده دارد، از روز پنجشنبه در شبکه نمایش خانگی پخش می شود.

دعوت از همایون شجریان برای کنسرت در خراسان رضوی

حجت اشرف زاده هم که به تازگی در زادگاه خود نیشابور که عمدتا با مشکل ممنوعیت برگزاری کنسرت مواجه است، به روی صحنه رفته بود، از مسوولان این شهر درخواست کرد که روند برگزاری کنسرت ادامه دار باشد تا هنرمندانی همچون همایون شجریان، رضا صادقی و علی زندوکیلی هم بتوانند در این شهر به روی صحنه بروند.

در ادامه اخبار موسیقی، آلبوم «آوای دوست» مجموعه کامل ردیف موسیقی اصیل ایرانی به روایت «یعقوب انوش» در هفت دستگاه با ساز ویولن و به تهیه کنندگی «کوروش انوش» خواننده ایرانی و بین المللی ارکستر ملی سوئیس منتشر شد و کمپانی جهانی «سویسا» در کشور سوئیس، این اثر موسیقایی را انتخاب و مورد حمایت خود قرار داد.

موفقیت پیانیست های نوجوان ایرانی در مسابقه ای جهانی

همچنین مسابقات جهانی استعدادهای موسیقی در آمریکا America Music Talent) ۲۰۲۳) رویدادی بین المللی است که برای همه نوازندگان با هر ملیتی و در رده های سنی مختلف برگزار می شود که در آخرین دوره برگزاری با موفقیت سه تن از نوجوانانِ ایرانی همراه بود. رهام عبدالحسینی، برسام اکبری و سلینا شکرآبی؛ نوجوانانی هستند که در مسابقه جهانی نوازندگی، موفق به کسب مقام شدند.

تازه هایی از وزیر ارشاد 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه دولت از راه اندازی کارخانه تولید کاغذ در ونزوئلا به صورت مشترک به عنوان یکی از تفاهمات صورت گرفته میان این کشور و جمهوری اسلامی خبر داد.

همچنین محمد اسماعیلی در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار «هم افزایی وزارت آموزش و پرورش با شبکه کتابخانه های عمومی سراسر کشور» شد و پیشنهادهایی را از جمله «ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس» مطرح کرد.

اعطای عالی ترین نشان آکادمیک فرانسه به احمد سمیعی

 عالی ترین نشان آکادمیک فرانسه، نشان کوماندور به احمد سمیعی (گیلانی) عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اهدا شد. نخل آکادمیک نشان افتخار ملّی وزارت آموزش عالی فرانسه است که به بزرگان اندیشه، به سبب خدماتی که به همّت آنان انجام پذیرفته، اعطا می شود. سابقه اعطای این نشان افتخار، که از قدیمی ترین افتخارات مدنی است، به زمان ناپلئون و به سال ۱۸۰۸ در تجلیل از اعضای برجستۀ دانشگاه پاریس، به سبب مشارکت برجسته در فرهنگ و آموزش، برمی گردد.

ایتالیایی ها به داد مجسمه فردوسی می رسند

مجسمه فردوسی واقع در میدان فردوسی تهران مجسمه فردوسی ساخته ماندگار ابوالحسن صدیقی که در جریان ترمیم غیراصولی به دو رنگ درآمده، حدود سه ماهی است که در همین وضعیت قرار دارد و اکنون بعد از گذشت سه ماه، مجید قادری ـ معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران ـ این نوید را به ایسنا داد که مجسمه در سال ۱۴۰۲ توسط ایتالیایی ها ترمیم خواهد شد.

تغییر در ارگ قدیمی رادیو و تلویزیون

در آخر این که محسن سوهانی ـ مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش ـ از بازسازی و اعمال تغییراتی در قدیمی ترین بنای رادیو و نصب پلاک اسامی بر اتاق ها و استودیوهای نوستالژیک ساختمان ارگ خبر داد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

کدام آیین دل نیازمندان را شاد می کند؟

رایزنی عباس کیارستمی برای ممنوع الکاری یک هنرمند

با «تلفنیدن» مشکلی نداشت

"جنگ شانزده ساله" و یک کهنه سرباز عرصه ادبیات مقاومت

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان