به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان، در واپسین روزهای سال تمامی ۶۹ غرامت بیمه گذاران بخش کشاورزی شامل چای، برنج، طیور، دام و سایر محصولات به طور کامل پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، تولید محصولات کشاورزی در کشور دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا بخش اعظمی از این محصولات به کشورهای دیگر صادر شده و یک راه منبع درآمد مهم برای مردم است  از این رو توجه به حفظ و مراقبت از آنها در برابر حوادث، اهمیت بالایی دارد.

استان سرسبز گیلان در کنار سایر ظرفیت های گردشگری خود، قطب تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور است ولی کشاورزان گیلانی هرساله شاهد از بین رفتن محصولات خود به دلایلی مختلفی هستند.

وقتی پای درد و دل کشاورزان گیلانی میشینی آنان از عدم حمایت قاطع دولت از کشاورزان دلخور هستند زیرا معتقدند در تمام این سال ها حمایت های مقطعی مسؤولان از کشاورزان فقط یک مُسکن و راهکار زودگذر برای این بخش آسیب پذیر جامعه بوده است.

از بین رفتن بخشی از محصولات کشاورزی در گیلان به دلایلی همچون گرمای بیش از حد در فصل تابستان، بارش شدید باران در فصل پاییز و زمستان و وجود افات مشکل امروز و دیروز نبوده و آنان چندین سال ها به آن درگیر هستند چون وجود این مشکلات غیر قابل کتمان بوده و نمی توان جلوی بعضی از آنها را گرفت، تنها می توان میزان خسارات را کاهش داد.

در این میان به نظر می رسد بیمه محصولات کشاورزی بهترین راهکار برای مقابله با بلایای طبیعی، خشکسالی، سیل، سرمازدگی، تغییر اقلیم و آنچه که محصولات کشاورزی را تهدید می کند، حال سؤال اینجاست که بیمه گذاران تا چه حدی توان و پاسخگو خسارات وارده به کشاورزان است.

یکی از کشاورزان گیلانی می گوید، وقتی بدانیم که در هنگام خسارت به محصولاتمان، راهکاری برای جبران وجود دارد، با انگیزه بیشتری کار می کنیم و در این خصوص همه ساله محصولات کشاورزی عواملی نظیر سرمازدگی، سیل، بارندگی های بی موقع بیشترین خسارات را به کشاورز و دامدار وارد کرده است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، خسارت وارده به محصولات کشاورزی بیمه گذاران استان گیلان مربوط به سال زراعی گذشته بیش از ۶۹ میلیارد تومان برآورده شده و مسؤولان استانی از همان روزهای نخست سال در حال را رایزنی با دولت برای پرداخت این خسارت به بیمه گذاران بودند.

امیر مرادی می گوید بر اساس آمار اعلام شده بیشترین غرامت با رقم ۴۰ میلیارد تومان مربوط به اراضی شالیزاری و سپ ۱۳ میلیارد تومان نیز خسارت باغات چای و مابقی مربوط به سایر محصولات کشاورزی است.

طبق آمارهای داده شده در سال گذشته افزون بر ۵۰ هزار نفر محصولات کشاورزی خود را در برابر تهدیدهای طبیعی بیمه کردند.

حالا با آغاز سال جدید مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان می گوید، در واپسین روزهای سال پیگیری های مسوولان در این استان نتیجه داده و تمامی ۶۹ غرامت بیمه گذاران بخش کشاورزی شامل ۱۳ میلیارد تومان چای، ۴۱ میلیارد تومان برنج، یک میلیارد تومان طیور، یک میلیارد تومان آبزیان، ۱۳ میلیارد تومان دام و مابقی هم شامل یک میلیارد تومان به طور کامل پرداخت شده است.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان