ایتنا - دنیای تکنولوژی پر از موارد اشتباهات بزرگ و تعیین کننده در تصمیم گیری ها است، که یکی از پررنگ ترین آنها در ماجرای رقابت یاهو و گوگل رخ داد. در دنیای امروز گوگل میدان دار دنیای جستجو است. اما ...


دنیای تکنولوژی پر از موارد اشتباهات بزرگ و تعیین‌کننده‌ در تصمیم‌گیری‌ها است، که یکی از پررنگ‌ترین آنها در ماجرای رقابت یاهو و گوگل رخ داد. در دنیای امروز گوگل میدان‌دار دنیای جستجو است. اما اگر اتفاقاتی رخ نداده بود اکنون به جای آن از یاهو نام می‌بردیم.
در این مطلب ایتنا به نقل از اسلش‌گیر، مروری کوتاه خواهیم داشت بر داستان شکست یاهو در این عرصه.
 
در واقع، تعداد کمی از شرکت‌های مختلف این فرصت را داشتند که گوگل را جذب کنند و نام برند خود را به پربازدیدترین وب‌سایت جهان تبدیل کنند. آنگونه که Interesting Engineering گزارش داده است، گوگل در سال 1995 با عنوان BackRub آغاز به کار کرد، پروژه‌ای پرشور که در آن لری پیج و سرگئی برین قصد داشتند بک‌لینک‌هایی را به وب‌سایت‌های مشخص ارائه دهند. این دو مرد بیشتر خود را محقق تصور می‌کردند تا تاجر. حتی پس از چک اهدایی 100000 دلاری بلاعوض به پروژه گوگل توسط یکی از بنیانگذاران شرکت سان مایکروسیستمز به نام اندی بکتولشیم، این دو برنامه‌نویس به دنبال آن بودند که به جای ادامه پروژه‌شان آن را بفروشند.
 
پیشنهاد آنها مدام رد می‌شد. جورج بل، مدیر عامل موتور جستجوی اولیه Excite، قیمت یک میلیون دلاری پیشنهادی برین و پیج را «نامعقول و مضحک» خواند. دیوید کوان، بانکدار سرمایه‌گذاری از شرکت Bessemer Investments نیز پیشنهاد برین و پیج را رد کرد. اما یاهو بزرگترین ردکننده پیشنهاد آنها بود.

    تکرار اشتباه  
یاهو بیشترین ضرر را از رد این فرصت دید. به گفته خود یاهو، این شرکت دو شانس برای خرید آنچه به محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان تبدیل شد را رد کرد. یاهو یکی از اولین شرکت‌هایی بود که پیشنهادهای اولیه برین و پیج در سال 1998 را رد کرد. در آن زمان، استدلال یاهو واضح بود: یاهو مدل جستجوی خود را برای پاسخ‌گویی به سوالات ساخته بود در حالی که گوگل صفحه‌ها را رتبه‌بندی می‌کرد. از دیدگاه یاهو، رویکرد خودش موفقیت خود را به اثبات رسانده بود. اما رویکرد دوم مجهول بود.
 
یاهو در سال 2002 اشتباه بزرگتری مرتکب شد. در آن زمان گوگل یک تجارت 3 میلیارد دلاری پر رونق شده بود. یاهو فرصت دوم خرید را هم از دست داد و در عوض روی توانایی خود برای ایجاد یک جایگزین داخلی برای آن شرط‌بندی کرد.
 
ایده «قاتل گوگل» یاهو هرگز محقق نشد. این شرکت در طول دهه‌های 2000 و 2010 موقعیت خود را از دست داد و سرانجام در سال 2017 پیشنهاد خرید از سوی شرکت ورایزون را پذیرفت. طبق آمار Statista، یاهو متعلق به ورایزون اکنون 2.59٪ از بازار جهانی موتورهای جستجو را در اختیار دارد، در حالی که 84.69 درصد از این بازار در کنترل گوگل است.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان