سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که در گزارش هایی از دکتر مصدق و نسیم شمال یاد کردیم، گزارشی از فروش سینما و فراز و نشیب های موسیقی در سال ۱۴۰۱ داشتیم و مشخص شد که حامد آهنگی در شبکه نمایش خانگی شب سال تحویل ...

به گزارش ایسنا، در آخرین روز سال ۱۴۰۱ از مردی نوشتیم که ۸۸ سال پیش در چنین روز از دنیا رفت؛ اشرف الدین گیلانی قزوینی. شاعر و روزنامه نگاری که به سبب انتشار روزنامه ای با عنوان نسیم شمال، به «نسیم شمال» نیز معروف شد.  محمدعلی جمال زاده، نویسنده، در مقاله ای با عنوان «پنجاهمین سال تأسیس روزنامه نسیم شمال و ذکر خیر موسس بزرگوار آن سیداشرف الدین گیلانی(قزوینی)» که در سال ۱۳۹۹ در مجله یغما منتشر شده، درباره او نوشته است: «ساده تر و بی ادعاتر و کم آزارتر و صاحب دل تر و پاکدامن تر از او من کسی ندیده ام. مردی بود به تمام مرد، مودب، فروتن، افتاده، مهربان، خوشرو، خوشخو، دوست باز، صمیمی، کریم، نیکوکار، بی اعتنا به مال دنیا و به صاحب جاه و جلال، گدای راه نشین را بر مال دار کاخ نشین ترجیح می داد، آن چه کرد و آن چه گفت برای مردم خرده پای بی کس بود.»

وقتی دکتر مصدق سوژه هنرمندان شد

همچنین به انگیزه ۲۹ اسفند ماه، سالروز ملی شدن صنعت نفت مروری کوتاه داشتیم بر بعضی از آثار نمایشی که به این موضوع توجه داشته اند و تاکنون هنرمندان متعددی همچون حسین پاکدل، مسعود کیمیایی، نغمه ثمینی، هادی مرزبان و ... در زمان های گوناگون در آثار هنری خود به موضوع ملی شدن صنعت نفت و وجوه مختلف شخصیت محمد مصدق پرداخته اند.  

فروش سینما در سال ۱۴۰۱

گزارشی هم از فروش سینما در سال ۱۴۰۱ داشتیم؛ پرونده اکران سینما در سال ۱۴۰۱ را در حالی با فروش ۴۱۵ میلیارد تومان و تعداد مخاطب ۱۳ و نیم میلیون نفر می توان بست که چند فیلم در اکران سال جدید روی پرده می مانند و آمار امسال را می توانند باز هم افزایش دهند.

حاشیه های شجریان و فراز و نشیب کنسرت ها

 اتفاقات مهم موسیقی در سال ۱۴۰۱، را در گزارشی مرور کردیم و از خوانندگانی که از کنسرت ها جا ماندند،  حضور رهبر ارکستر آلمانی در ایران،  لغو چند کنسرت و شگفتانه نیشابور،  درگذشت امیراشرف آریان پور،  بازگشت «مجید انتظامی» پس از ۱۰ سال که میسر نشد،  رفتن سازنده سازی که کسی جز مهر از او ندید،  برگزار نشدن جشنواره موسیقی جوان،  بازخوانی دو قطعه کُردی و حواشی،  شب های داغ تابستان و تمدید مداوم کنسرت های شجریان،  توقف کنسرت ها و از سرگیری در آستانه جشنواره فجر،  پایه گذاری جایزه «محمدرضا لطفی»،  بیانیه راهبری موسیقی که در آستانه تصویب قرار گرفت،  درگذشت بتهوون ایران،  گرمی شروین حاجی پور و واکنش به آن، درگذشت حسن ناهید و خلیفه شاهمیر بلوچ مالداری،  قیمت های بحث برانگیز بلیت های کنسرت نوشتیم.  

ساعت بازدید از موزه سینما در نوروز 

در حالی که الام شد موزه ها و اماکن تاریخی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تعطیلات نوروز و ماه رمضان از ساعت ۱۰ تا ۲۱ باز هستند. ساعت کار موزه سینمای ایران در ایام نوروز نیز مشخص شد.  تالارهای موزه سینمای ایران در ایام نوروز (نیمه اول فروردین ماه) همه روزه به جز اول و سیزدهم فروردین از ساعت  ۹:۳۰ تا ۱۹:۳۰ میزبان علاقمندان است.

عیدانه حامد آهنگی با حضور جواد یساری

از سویی ویژه برنامه نوروزی «TNT» با اجرای حامد آهنگی، قرار است در شب پایانی سال ۱۴۰۱ و اولین روز سال ۱۴۰۲ ساعت هشت شب از شبکه نمایش خانگی پخش شود.  ویژه برنامه «TNT» که قرار است در ایام عید نوروز به عنوان یک برنامه شاد و مسابقه سرگرم کننده و چالشی برای شرکت کنندگان در برنامه و تماشاگران در خانه باشد، کار خود را با ویژه برنامه سال نو در شب اول فروردین ۱۴۰۲ آغاز خواهد کرد.  این جُنگ شامل بخش های مختلفی از اجرای زنده موسیقی، گفتگو با حضور هنرمندان، خوانندگان و ورزشکاران است.  مهمانان قسمت اول و دوم این برنامه جواد یساری، امید حاجیلی و ... هستند.   

خبرهای کوتاهی از سینمای جهان 

در سینمای جهان هم خبری از عربستان داشتیم که بر این اساس صندوق توسعه فرهنگی عربستان سعودی برنامه مالی ۲۳۴ میلیون دلاری بخش فیلم خود را به طور رسمی راه اندازی کرده است.

«آدام سندلر» هنرپیشه و کمدین به عنوان بیست و چهارمین دریافت کننده جایزه مارک تواین مرکز کندی برای طنز آمریکایی، این جایزه را در حضور چهره هایی چون «جنیفر انیستون»، «کریس راک» و «کانن اوبراین» دریافت کرد.

چرا خسته سفر می رویم و خسته تر برمی گردیم؟

گفت وگویی هم عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم که به سفرهای بدون برنامه و نامنظم اشاره کرد و گفت: بی برنامگی و انتخاب ناآگانه مقاصد را از جمله چالش های سفرهای نوروزی است. سفرهای بدون برنامه و نامنظم را که با شعار «بریم ببینیم چه می شود» انجام می شود «جابه جایی جمعیت» می دانند که با شاخص سفر و گردشگری مطابقت ندارد. در این مدل از سفر، مسافر خسته می رود و خسته تر برمی گردد و دستاورد اجتماعی و اقتصادی مثبتی برای مقصد ندارد.

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان