خط خطی کردن یک بنای تاریخی

۱۴۰۲/۰۱/۱۵ ۰۹:۵۵ چاپ کد خبر: 182419
یک فعال میراث فرهنگی با انتشار تصاویری از مخدوش کردن یک بنای تاریخی در بندر باستانی سیراف با یادگاری نویسی های مکرر خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیاوش آریا گفت: چهارتاقی شکلی که در میان بومیان بندر باستانی سیراف به «آتشگاه» شناخته می شود، در شرایط بد حفاظتی و نگهداری به سر می برد. این یادمان تاریخی به محلی برای یادگاری نویسی تبدیل شده و و حجم  نوشته ها نیز به حدی است که چهره بنا را خدشه دار کرده و صحنه بسیار زشتی را به نمایش گذاشته است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی بیان کرد: نام بندر سیراف در درازای تاریخ کهن ایران می درخشد و دریای آن همپای دریای پارس (خلیج فارس) دیرینگی دارد و رازهای سر به مهر و ناگشوده ای دارد. بندر باستانی سیراف یکی از مهم ترین و راهبردی ترین بندرگاه های باستانی ایران بوده که هزاران سال بر چهره فروزان تاریخ ایران، همانند نگینی می درخشد. با این همه، در بازدید نوروزی وضعیت یادمان های تاریخی آن بسیار اندوه بار بود؛ همگی به حال خود رها شده بودند و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی قرار داشتند که جای شگفتی و افسوس و دریغ دارد.

او ادامه داد: یکی از بناهایی که در بندر باستانی سیراف جای دارد و در میان بومیان به «آتشگاه» نامدار است، بنایی چهارتاقی شکل است که مربوط به اوایل دوره اسلامی است که بعدها تغییر کاربری داده و به گمان فراوان به آرامگاه تبدیل شده است. این چهارتاقی دارای گنبد بوده که کامل فرو ریخته است و چیزی از گنبد آن به جای نمانده است. چهارتاقی نامدار به «آتشگاه» بر بلندی مشرف به دریای سیراف از یک سو و بر دره پر آوازه «لیر» از سوی دیگر همانند نگینی درخشان است و خودنمایی می کند.

این فعال میراث فرهنگی اضافه کرد: این بنا در بالای کوه جای گرفته و به باور باستان شناسان مربوط به سده های سوم و چهارم قمری است. با این همه، بنای موسوم به «آتشگاه» به حال خود رها شده و به بدترین شیوه مورد تخریب قرار گرفته است، در همه بخش های درونی چهارتاقی و روی گچبری های آن یادگاری نویسی و خط خطی شده است.

او همچنین گفت: درون بنا پر از زباله های ریز و درشت مسافران و بازدیدکنندگان است و بوی بد زباله ها تا چندین متری از بنا پیچیده و افراد علاقمند و پژوهشگران تاریخ، تاب ایستادن در کنار  چهارتاقی را ندارند و عطایش را بر لقایش می بخشند و از ادامه بازدید پشیمان می شوند.

این پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به حجم بازدیدکنندگان نوروزی از سواحل جنوبی و لزوم حفاظت بیشتر از بناهای تاریخی و راهنمایی گردشگران و مسافران، اظهار کرد: در نوروز که با حجم فراوان مسافران روبه رو هستیم حتی یک راهنمای گردشگری بومی یا نگهبانی در کنار بناها و آثار تاریخی وجود نداشت تا هم از بناها حفاظت کند و هم از اهمیت میراث فرهنگی و تاریخچه بناها برای مردم سخن بگوید. از سویی، وضعیت نگهداری ساحل دریا و پیرامون آن نیز به شکل بسیار نامناسب و انبوه زباله ها رها شده بود.

عکس ها از سیاوش آریا
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان