رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه شناسایی سویه XBB۱.۵ و BQ۱ باعث افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور شده است، ویژگی های این دو سویه را تشریح کرد.

شهنام عرشی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت کرونا در کشور اظهار کرد: از اواسط دی ماه سال گذشته که سویه های جدید از نوع اومیکرون در کشور شناسایی شدند زیرسویه های BQ1 و XBB شیوع پیدا کرد که افزایش موارد را شاهد بودیم و از این افزایش موارد به عنوان آغاز موج هشتم کرونا یاد شد.

وی افزود: یک ماه پس از افزایش موارد ابتلا به کرونا، این آمار در کشور کاهش یافت اما اکنون با شناسایی زیرسویه XBB1.5 مجدداً شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا هستیم و از سوی دیگر افزایش مسافرت ها و دیدوبازدیدها باعث افزایش موارد کرونا در کشور شد که منجر به دو رقمی شدن موارد مرگ و میر و افزایش حدوداً 500 نفری تعداد افراد بستری شد.  

وزیر بهداشت در گفت وگو با تسنیم: پیش بینی ما کاهش آمار کرونا در اواخر فروردین است/ هر نوع سرماخوردگی را جدی بگیرید

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر دو سویه  BQ1 و XBB1.5  در حال گردش در کشور هستند.

عرشی گفت: این سویه ها 6 ماه قبل در آمریکا شناسایی و باعث افزایش موارد ابتلا به کرونا دراین کشور شد و در آلمان و فرانسه نیز افزایش موارد کرونا به دلیل این زیرسویه اومیکرون بود.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی این دو زیرسویه این است که قدرت سرایت زیادی دارند اما در اکثر موارد ابتلا، علائم خفیفی ایجاد می کند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان