برگزاری مجلس یادبود کیومرث پوراحمد، اکران های عید فطر به همراه جزییات، اکران جنگ جهانی سوم در ایران و جشنواره استانبول ترکیه، بستری شدن فرامرز صدیقی در بیمارستان، میزبانی جشنواره های مسکو، ترنتو و ...

به گزارش ایسنا، ، مجلس یادبود کیومرث پوراحمد ـ فیلمساز فقید کشورمان در روزهای آغازین این هفته در مسجد جامع شهرک غرب برپا شد که طی آن پرویز پرستویی توصیه ها و انتقادهایی را درباره نوع برخورد با جامعه هنری مطرح کرد.

و اما این روزها پرداختن به موضوع مرگ و خودکشی در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها به حدی بی پروا شکل می گیرد که مرور استانداردها و پروتکل های اولیه را ضروری می نمایاند. ورود به حریم شخصی افراد و پرهیز از تبلیغ خودکشی به کلی به فراموشی سپرده می شود و منتشرکنندگان با هدف جذب مخاطب و گاه به کُرسی نشاندن آرای سیاسی و جناحی خود، حتی تا مرز انتشار تصاویر عریان و بی واسطه از لحظه مرگ و زوایای مختلف از پیکر متوفی پیش می روند.

ایسنا با هدف یادآوری پروتکل های اخلاق رسانه و همچنین هشدار درباره ضرورت پرهیز از پرداخت بی رویه به موضوعی مانند خودکشی ـ چه از سوی نهادهای مسوول پیگیری پرونده، چه متولیان رسانه و البته کاربران فضای مجازی ـ در گفت وگویی با محمد بلوری ـ از روزنامه نگاران باسابقه حوزه حوادث ـ ماجرای اخیر را به بحث گذاشته است. 

بیشتر بخوانید: 

گله ی پژمان بازغی از بی مهری ها به کیومرث پوراحمد

بتول فیروزان و کیومرث پوراحمد در صحبت های هادی خانیکی

اکران های عید فطر / جنگ جهانی سوم در ایران و ترکیه 

در ادامه، فیلم های اکران «عید فطر» مشخص شد و شروع اکران این فیلم ها از چهارشنبه ۳۰ فروردین است. فیلم سینمایی «آهنگ دونفره» به کارگردانی «آرزو ارزانش»، فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی «منیر قیدی»، فیلم سینمایی «سه کام حبس» به کارگردانی «سامان سالور» و فیلم سینمایی «باباسیبیلو» به کارگردانی «ادوین خاچیکیان» چهار فیلمی هستند که «عید فطر» اکران می شوند. 

با آغاز اکران عید فطر فیلم هایی با بازی نیکی کریمی، پریناز ایزدیار، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، پانته آ پناهی ها و فرزاد فرزین (خواننده) روی پرده سینماها می رود. در گزارشی مروری بر این فیلم ها داشتیم. 

همچنین شورای صنفی نمایش اعلام کرد که در جلسه فوق العاده این شورا مصوب شد، فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی با پخش «شایسته فیلم» در گروه آزاد به ترکیب اکران عید فطر اضافه شود.

این در حالی است که نسخه قاچاق این فیلم همین روزها در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای به صورت غیرمحاز در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» البته به همراه «تفریق» از مانی حقیقی در چهل و دومین جشنواره فیلم استانبول در کشور ترکیه نیز حاضر هستند.

«های پاور» و «فی» در آستانه نمایش 

همچنین خبر صدور پروانه نمایش فیلم «های پاور» از سوی سازمان سینمایی اعلام شد و این در حالی بود که این فیلم در تعطیلات نوروز و در شرایطی که هنوز اکران عمومی نشده، در تلویزیون به نمایش درآمد که البته یکی از تهیه کننده ها از این اتفاق چندان رضایتی نداشت.

در ادامه، فیلم کوتاه «فی» سومین ساخته محمد یراقی به پایان مراحل فنی رسید و آماده پخش شد. 

فرامرز صدیقی در بیمارستان

از سویی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اعلام کرد که فرامرز صدیقی چند روزی است به علت مشکلات ریوی و معده در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی در تهران بستری و تحت درمان قرار گرفته است.

آذرماه سال گذشته پس از مدت ها بی خبری از این بازیگر، عکسی از او منتشر و به سرعت در فضای مجازی وایرال شد که با واکنش های زیادی نیز همراه بود.

میزبانی جشنواره های مسکو، ترنتو و فرانسه از فیلم های ایرانی 

مستند «خونه مامان شکوه» و فیلم کوتاه «از اینجا باز شود» به ترتیب به بخش مسابقه آثار مستند و کوتاه جشنواره فیلم مسکو ۲۰۲۳ راه یافتند.

همچنین هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ترنتو ایتالیا که یکی از قدیمی ترین جشنواره های سینمایی جهان است امسال میزبان نمایش دو فیلم کوتاه داستانی و مستند از سینمای ایران خواهد بود.

مستند کوتاه «چوب» نیز به کارگردانی مرتضی پایه شناس به بخش نیمه نهایی مسابقه بیست و پنجمین جشنواره فیلم های خیلی کوتاه فرانسه (Très Court festival) راه یافت. 

مسترکلاس اصغر فرهادی در ایتالیا

اصغر فرهادی کارگردان ایرانی نیز ضمن برگزاری مسترکلاس در موزه ملی سینمای ایتالیا در شهر تورین از سوی این نهاد سینمایی مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. فرهادی مسترکلاس خودرا در موزه ملی سینمای ایتالیا در ساختمان تاریخی «مول آنتونلیانا» در شهر تورین در روز دوشنبه ۱۷ آوریل ۲۰۲۳ (۲۸ فروردین) ساعت ۱۹:۰۰ برگزار می کند.

در سینمای جهان چه گذشت؟

کمپانی لوکاس فیلم، از ساخت سه قسمت جدید در سری فیلم های علمی تخیلی و محبوب «جنگ ستارگان» خبر داد. مجموعه فیلم های «جنگ ستارگان» تاکنون به فروشی بالغ بر ۸ میلیارد دلار در گیشه جهانی دست یافته اند.

همچنین خبر رسید که بیش از ۸۰ اثر هنری از مجموعه خصوصی «آلن دلون» ـ بازیگر مشهور فرانسوی ـ در ماه ژوئن به حراج گذاشته می شود. «آلن دلون » ۸۷ ساله در دهه ۱۹۶۰ میلادی با ایفای نقش در فیلم های کلاسیکی مانند «پلنگ»، «سامورائی» و «استخر» به یکی از تجسم های سبک فرانسوی تبدیل شد و حالا اعلام کرد قصد دارد مجموعه هنری خصوصی خود را که بین ۴ تا ۵ میلیون یورو ارزش گذاری شده و شامل آثار کلاسیک هنرمندانی چون «دلاکروا» و «ورونزی» است، به فروش بگذارد.

همچنین «مایکل لرنر» بازیگری که در فیلم هایی مانند «اِلف»، «گودزیلا» و «مردان ایکس: روزهای گذشته آینده» بازی کرد و نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در «بارتون فینک» کمدی روان شناختی ساخته «جوئل» و «اتان کوئن» در سال ۱۹۹۱ دریافت کرد، در ۸۱ سالگی درگذشت.

«آدری دیوان»، کارگردان برنده شیر طلایی ونیز همچنین در سال ۲۰۲۱، به عنوان رئیس هیات داوران شصت و دومین بخش هفته منتقدان کن انتخاب شد. همچنین «تیر فرمو» مدیر جشنواره فیلم کن در یک نشست خبری در پاریس، فهرست رسمی فیلم های حاضر در هفتاد و ششمین دوره این جشنواره را اعلام کرد.

در ادامه، سامانه نمایش آنلاین «HBO» به صورت رسمی از ساخت یک مجموعه سریال بر اساس داستان های «هری پاتر» نوشته «جی. کی. رولینگ» خبر داد.

بیشتر بخوانید:

شکایت از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن

فهرست عجیبی از ۵۰ فیلم برتر قرن

واکنش انجمن جن گیران به یک فیلم

«چیزهای عجیب» سریال انیمیشن می شود

بازیگر معروف در معرض اتهام ۱۳ زن

تازه هایی از تئاتر

ابراهیم پشت کوهی که به زودی نمایش «مبکث زار» را روی صحنه می برد، با انتقاد از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ به ایسنا گفت: با این محدودیت ها تماشاگران داخلی را به سمت کانال های ماهواره ای و شبکه های برون مرزی سوق می دهیم.

نمایش «مکبث زار» که سال گذشته دو اجرای موفق در جشنواره تئاتر فجر داشت از روز ۲۷ فروردین ماه هر شب راس ساعت ۱۹ و سی دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود و پیش فروش بلیت ان در سایت تیوال آغاز شده است.

نمایش «مردمان خشمگین» به کارگردانی ایرج افشاری اصل نیز دیگر نمایشی است که از روز یکشنبه بیست و هفتم فروردین ماه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز خواهد کرد. در خلاصه داستان نمایش آمده است: نوجوانی محکوم به اعدام شده است. هیات منصفه منتخب مردم پرونده را دوباره مورد بررسی قرار می دهند تا بلکه بتوانند نوجوان را از مرگ نجات دهند.

همچنین نمایش «چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟» نوشته ادوارد آلبی با کارگردانی شیرین فرخنده نژاد از ۲۷ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می رود. در این نمایش الهام رضایی، علی کشوری، دلارام زرگر، شیما زادپور، میثم نیکخواه و مهدی ارجمند به ایفای نقش پرداخته اند.

معرفی نامزدهای ایرانی «ایفلا» و نامزدهای جایزه «الوند»

دبیرخانه پنجمین دوره جایزه ادبی «الوند» (کتاب سال الوند) اسامی آثار راه یافته به مرحله نهایی داوری برای دریافت تندیس «کتاب سال» و کتاب به انتخاب «انجمن علمی نقد ادبی ایران» را معرفی کرد.

نهاد کتابخانه های عمومی کشور در انتخابات ۲۰۲۳ فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) ضمن معرفی ۴ نامزد در بخش های «کمیته منطقه ای آسیا و اقیانوسیه»، «ادبیات و خواندن»، «خدمات کتابخانه ای ویژه افراد با نیازهای خاص» و «ساختمان ها و تجهیزات کتابخانه ای»، از امکان حق رأی در ۹ حوزه استفاده خواهد کرد.

حذف ادبیات از کنکور چه نتیجه ای داشت؟

حدود ۱۰ ماه از تصمیم حذف درس های عمومی (زبان و ادبیات فارسی، تعلیمات دینی، عربی و زبان انگلیسی) از کنکور سراسری می گذرد. در زمان طرح این تصمیم، آن را با شاعران و نویسندگانی که مدرس درس ادبیات هم هستند، در میان گذاشتیم که این موضوع موافقان و مخالفان خود را داشت. حالا با گذشت ۱۰ ماه و نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و برگزاری مرحله اول کنکور، از این موضوع پرسیده ایم که این تصمیم چه تأثیری بر دانش آموزان و توجه شان به زبان و ادبیات فارسی گذاشته است؟

محمد مفتاحی، شاعر، پژوهشگر و معلم ادبیات در این باره معتقد است: دیگر دانش آموزان رغبتی به خواندن ادبیات ندارند، ادبیات دارد به سمت نادیده گرفته شدن می رود و اهمیتش را از دست می دهد.

گزارش های هفته از چهره های هنری ـ ادبی:

صادق هدایت که بود و چه کرد؟

وقتی پوراحمد با مرتضی آوینی رفیق شد

پیکاسو چگونه «پیکاسو» شد؟

معرفی چهره های منتخب هنر انقلاب ۱۴۰۱

نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی در آغاز هفته با حضور معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی و نیز مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنردر تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد که در این نشست چهره های هنر انقلاب منتخب در رشته های مختلف در سال ۱۴۰۱ معرفی شدند.

سرپرست پخش و اکران مؤسسه بهمن سبز از نیم بها شدن بلیت سینماهای حوزه هنری به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت مرتضی آوینی در روز شنبه ۲۶ فروردین ماه خبر داد.

«کیوان ساکت» نُت آثار باخ و موتزارت را برای تار نوشت

در حوزه موسیقی نیز کیوان ساکت از انتشار کتاب جدید خود با موضوع ۲۳ آهنگ غربی از دوران باروک تا رومانتیک خبر داد. به گفته او این آثار ساخته بزرگان موسیقی غرب مانند موتزارت، باخ، ویوالدی، شوپن، پاگانینی و... است. این آثار در طول این سال ها با همراهی تار و ارکستر یا پیانو اجرا شده و به صورت آلبوم ارائه شده است.

نام ۱۲ ایرانی در جایزه جهانی ورزشی نویسان

انجمن جهانی ورزشی نویسان اعلام کرد که در فهرست کوتاه برگزیدگان جایزه جهانی AIPS) International Sports Press Association) نام ۱۲ ایرانی به چشم می خورد. مراسم پایانی پنجمین جایزه جهانی ایپس در ۹ می ۲۰۲۳ در شهر سئول کره جنوبی و همزمان با هشتادوپنجمین کنگره جهانی ایپس برگزار خواهد شد.

تمدید یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران

در این میان، فرصت بازدید از نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران تمدید شد و علاقه مندان جهت بازدید از آثار منتخب نگارگران حاضر در دوسالانه یازدهم می توانند تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال جاری، همه روزه (به جز روزهای ۲۳ فروردین و یکم تا سوم اردیبهشت) از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به موسسه صبای فرهنگستان هنر، واقع در خیابان ولی عصر (عج)، نرسیده به تقاطع طالقانی مراجعه کنند.

۵ کار مهم دستگاه های فرهنگی در سال جدید

از سویی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین نوشته خود در فضای مجازی رویکردهای اصلی شورای فرهنگ عمومی کشور در سال جدید را در پنج حوزه خلاصه کرد.

سنگ نگاره ساسانی از امارات به لندن قاچاق شده است

در این هفته گزارش جدیدی هم از نقش برجسته ساسانی داشتیم که در سال ۲۰۱۶ در فرودگاه استانستد لندن به شکلی تصادفی، از بار یک هواپیمای مسافربری کشف می شود. حالا پس از گذشت حدود هفت سال از مسکوت گذاشته شدن ماجرا، همزمان با به نمایش گذاشتن این نقش برجسته در موزه بریتانیا، جان سیمپسون ـ متصدی ارشد و باستان شناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا ـ در مصاحبه ای با روزنامه گاردین، جزئیات کشف و ضبط نقش برجسته ساسانی قاچاق شده را برملا کرده است.

مکاتبات انجام شده برای استرداد سنگ نگاره ساسانیِ توقیف شده در انگلیس، خبر می دهد که این اثر باستانی ایران از امارات به لندن قاچاق شده است. پیگیری های ایسنا از منابع آگاه و مطلع بیانگر آن است که سنگ نگاره ساسانی از آب های جنوب غیرقانونی به امارات قاچاق شده و سپس از آنجا به بریتانیا انتقال پیدا کرده است.

بلاتکلیفی حریم «قره حسنلو»/کاوش نجات بخشی در سد «خرسان»

گفت وگویی هم با معاون میراث فرهنگی اردبیل داشتیم که درباره بلاتکلیفی حریم محوطه تاریخی «قره حسنلو» توضیحاتی ارائه کرد و از طراحی یک سازه حفاظتی برای بنای خشتی آیینی کشف شده در این محوطه خبر داد.

همچنین معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد از کاوش نجات بخشی دو محوطه تاریخی در محدوده آبگیر سد «خرسان» خبر داد. 

در حوزه گردشگری نیز یک پیشنهاد برای عقب نشینی قیمت بلیت هواپیما از سوی رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران داشتیم. بر این اساس او پیشنهاد کرد که به شرکت های هواپیمایی خارجی «آزادی پنجم» داده شود تا قیمت ها ریزش پیدا کند و ظرفیت ناوگان هواپیمایی در ایران افزایش یابد.

آمار و جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز ۱۴۰۲/ افزایش شکاف طبقاتی در سفر

از سویی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اعلام پرمسافرترین و پرترددترین استان ها و آمار اقامت و حوادث، پرونده سفرهای نوروز ۱۴۰۲ را بست.

این در حالی بود که رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به آمار اقامت در نوروز ۱۴۰۲، نسبت به افزایش شکاف و فاصله طبقاتی در سفرها هشدار داد.

در گردشگری جهان چه گذشت:

ترکیه توریست ها را جارو می کند

مرزهای چین باز شد ولی با هزار اما و اگر

خبرهایی از میراث فرهنگی و هنرهای تجسمی در دنیا

باستان شناسانی که در ایتالیا مشغول کاوش در ویلای امپراتورهای رومی بودند به مورد غیرمنتظره ای برخوردند. این گروه از کاوشگران بقایای دو موزائیک را کشف کردند که چهره «مدوسا»  را به تصویر می کشد. «مدوسا» یکی از اساطیر یونان باستان بود که موهایی از جنس مار داشت و کسانی را که به چشم های او خیره می شدند، به سنگ تبدیل می کرد.

همچنین در هفته ای که گذشت اعلام شد که دولت ایتالیا بنا به پیشنهاد وزرای کشاورزی «فرانچسکو لولوبریجیدا» و فرهنگ «جنارو سانگولیانو» تصمیم گرفته است که آشپزی ایتالیایی را امسال برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت در یونسکو معرفی کند.

«احمد عیسی»، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر در تلاش برای ترویج گردشگری این کشور، نمایشگاه «رامسس بزرگ و طلای فراعنه» را در پاریس افتتاح کرد. این نمایشگاه که تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) برپا است، ۱۸۱ اثر منحصر به فرد مصری را که به دوران پادشاه «رامسس دوم» بازمی گردد، شامل مجسمه های نفیس و گنجینه های گرانبها را در کنار بازتولید چندرسانه ای پیشرفته و همچنین برخی تابوت های چوبی رنگارنگ شگفت انگیز به نمایش می گذارد.

این در حالی است که مقام های مصر امیدوارند که این نمایشگاه بتواند علاقه به مصر و شمار گردشگران فرانسوی که از این کشور بازدید می کنند را افزایش دهد.

همچنین موزه هنر فیلادلفیا میزبان نمایشگاهی خواهد بود که موضوع آن مادران هنرمندان است و تابلو نقاشی مشهور مادری که لباس سیاه بر تن دارد نیز به همین مناسبت پس از گذشت بیش از یک قرن در ایالات متحده آمریکا نمایش داده می شود.

یکی از تابلوهای «ویلهلم هامرشوی»، نقاش دانمارکی درحالی به زودی به حراج گذاشته می شود که ارزش برآوردشده آن رکورد بالاترین تخمین برای یک تابلو نقاشی دانمارکی را شکسته و می توان انتظار داشت رکورد جدیدی در فروش آثار این نقاش به ثبت برسد که به عنوان گران ترین هنرمند دانمارکی شناخته می شود.

روزهایی که با نام علی (ع) عجین شد

در این هفته که شب های قدر را پشت سر گذاشتیم به مناسبت شهادت امیرالمومنین (ع) چندین گزارش و خبر منتشر کردیم. بر این اساس ارزش ادبی نهج البلاغه را در حالی بررسی کردیم که از روایتگری فرشچیان و حبیب الله صادقی در تابلوهای نقاشی شان از امام علی (ع) نوشتیم. روایتی از چگونه طلایی شدن گنبد حرم حضرت علی (ع) داشتیم و یادی از علاءالدین قاسمی تعزیه خوان مطرح کشور کردیم.

بیشتر بخوانید:

امام علی (ع) شاعر بود؟

نان ویژه شب های قدر

دو آیین کمرنگ شده سیستان و بلوچستان در ماه رمضان

پیشینه «قدریه»سرایی در شعر پارسی

همچنین حسن روح الامین نیز از تابلو نقاشی جدیدش به مناسبت ایام شهادت حضرت علی(ع) رونمایی کرد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

دیوارنگاره های میادین تهران به چه نقش درآمدند؟

خلق بزرگ ترین پرتره «پیکاسو» با تراکتور!

دورخیز عربستان برای یک پروژه جاه طلبانه دیگر

نقاشی که تا حالا کرگدن ندیده بود اما آن را کشید‍!

روایتی از دشمنی دو کارگردان بزرگ سینما

مجری برنامه مذهبی برای بِرند شدن چه کند؟

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان