با اینکه همه پیش بینی ها را کرده بودیم و بهترین سیستم ها را تهیه کردیم ولی باز هم به مشکل خروجی برخوردیم؛ بعداً فهمیدم حضرت مهدی(عج) داشت به ما می فهماند تا اهل بیت(ع) نخواهند، کار پیش نمی رود حتی با ...

لنگرخبر، حسن غلامپور؛ مات و متحیر در وسط صحن و زیر آفتاب ایستاده بود، از ساعت ۹ صبح چند صد کودک را در وسط صحن نظم داده بودند تا در ردیف های مشخص صف آرایی شوند اما همین که قرار بود کار ضبط انجام شود، صدای اذان آمد و در وقت اذان هم نمی شد سرود را ضبط کرد. مردم برای شرکت در نماز جماعت حاضر شده بودند و در صحن رفت و آمد می شد و صف های کودکان به هم ریخت. 

کار ما نبود!

نااُمید و مأیوس شده بود که بعد از سه چهار ساعت نظم دادن به بچه ها الآن چه کاری باید بکند؟ به بچه ها گفت بعد از نماز چند تصویر بگیریم و برویم تا ببینیم فردا چه کاری می توان کرد. نماز که تمام شد دست هایش را بالا برد و بی اختیار عهد نامه خواند و بچه ها نیز شروع به خواندن کردند. خیلی جالب بود، صف هایی که چهار ساعت طول کشید تا منظم شود در ۱۰ دقیقه همه بچه ها به صف ایستادند و با اینکه چهار ساعت کودکان سرپا بودند اما یک ساعت دیگر نیز ایستادند و ضبط انجام شد. 

می گوید: «هیچکس باورش نمی شد که طی ۱۰ - ۱۵ دقیقه بچه ها، هم در جای خودشان به درستی بایستند و هم ضبط انجام شود. این کاری نبود که به دست ما آدم ها این طور در چند دقیقه نظم داده شود و حتما امام زمان (عج) نسبت به بچه ها مهربان بود که اینگونه همراهی کردند. » این را سعید نعیمی می گفت مسؤول گروه ماح !

و خلاصه کار ضبط مرحله اول در روز اول را چند دقیقه ای انجام دادند و بچه ها نیز برای استراحت و ناهار به سمت شبستان مسجد مقدس جمکران رفتند. 

بالا و پایین سلام فرمانده! 

می گفت کار دنیا بالا و پایین زیادی دارد و برخی اوقات آنقدر بالایی که فکر پایین ها نیستی ولی برخی اوقاف آن قدر پایین و در تاریکی محو هستی که هیچ نوری نمی تواند تو را روشن کند که هر ۲ را در ساخت این نماهنگ ها دیدند. 

سلام فرمانده در نسخه اول آنقدر سر و صدا کرد که در کل دنیا شنیده شد. اتفاقی عجیب و حیرت انگیز که اهالی این گروه هم آن را کار خدا و نگاه امام زمان (عج) می دانند. نسخه دوم با ایده ای جدید و جالب رونمایی شد و این بار آقای نعیمی با حضور در خبرگزاری فارس گیلان درباره سختی هایی حرف زد که شاید به عنوان یک مخاطب تصورش را هم نمی کردیم.

هارد سوخت دوباره تصویربرداری کردیم/پخش تلویزیونی تنظیم شده نبود

او می گوید: «در زمینه عکس و فیلم و خروجی گرفتن از کلیپ نهایی تجربه خوبی از نماهنگ سلام فرمانده داشتیم، در سال گذشته با یک سیستم ناقص و معمولی کار تدوین را انجام می دادیم که حتی ۲ هارد مربوط به فیلم های گرفته شده نماهنگ سوخت و در تدوین کلیپ مجبور شدیم چند تصویربرداری مجدد انجام و به فیلم های موجود اضافه کنیم اما امسال با توجه به تجربه قبلی، رایزنی های زیادی را انجام داده بودیم تا مشکلی درخصوص تدوین و هاردها نداشته باشیم. اما وقتی نماهنگ فرمانده سلام که قرار بود ساعت ۲۰ برای اولین بار از شبکه سوم رونمایی شود،۲ دقیقه قبل از زمان مقرر مشخص نبود اصلا این نماهنگ پخش می شود یا خیر؟! در نهایت مجبور شدیم نماهنگ تست را منتشر کنیم که نه تنظیم رنگ شده بود و نه صدا و بقیه موارد.»

هرکاری کردند تا نماهنگ اصلی را خروجی بگیرند نشد! / امام زمان یاری کرد

آقای نعیمی می گفت: «با اینکه همه پیش بینی ها را کرده بودیم و بهترین سیستم ها را تهیه کردیم ولی باز هم به مشکل خروجی بر خوردیم و بعداً فهمیدم که حضرت مهدی(عج) داشت به ما می فهماند که تا ما نخواهیم با بهترین یا بدترین سیستم کار پیش نمی رود. در نماهنگ اول سلام فرمانده هم مشابه این مشکل را داشتیم که سر آخر همان نماهنگ تست از طریق رسانه ها و خبرگزاری ها پخش شد که جالب اینجاست چند دقیقه بعد از رونمایی نماهنگ فرمانده سلام از طریق شبکه سوم، دیدیم که خروجی فیلم اصلی در حال انجام است و این برای ما جالب و عجیب بود که از ساعت ۲۲ همان شب کلیپ اصلی از طریق رسانه ملی پخش شد و این تجربه هم به ما نشان داد که هم حساب کار دستمان بیاید و هم خودمان را همیشه بالا نبینیم.»

ماح زیر ذره بین رژیم صهیونیستی! 

ماح مخفف ملت امام حسین(عج) است. همان جمله زیبایی که بر زبان سردار مقاومت همیشه جریان داشت: «ما ملت امام حسینیم» راست هم می گفت حاج قاسم، ما ملت امام حسینیم، ملتی که چشم دشمن همیشه روی او بوده و هست. حالا بچه های دهه ۹۰ و ۸۰ شده بودند سرباز امام زمان(عج) که فرزند حسین است.

به هر ترتیب نماهنگ سلام فرمانده در سال گذشته و فرمانده سلام در سال جاری تولید شد و در سطح گسترده ای پخش شد و بازتاب های گسترده ای در سطح بین المللی نیز داشت. 

نعیمی می گوید: «گروه ما را در ایران بیشتر به نام سلام فرمانده می شناسند و ما را با آن صدا می زنند اما اخیراََ یکی از سایت های رژیم صهیونیستی در یکی از اخبار خود به تحلیل جبهه فرهنگی ماح و سرودها پرداخته و در تیتر خود نیز دقیقاََ نام گروه که ماح است به کار برده است. 

یکی از شعارهایی که سلام فرماندهی ها سرداده بودند این بود که به زودی سلام فرمانده را در قدس می خوانیم که این مورد توجه رژیم غاصب قرار گرفته است. مسؤول گروه ماح در این باره می گوید: «ما نیز در راستای رسالت تربیتی و فرهنگی مان برای نوجوانان تلاش می کنیم به قدس برسیم. رهبر انقلاب نیز چند سال پیش فرموده بودند که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید و باید ببینیم که امروز چند سال از آن ۲۵ سال باقی مانده است.»

کمک اسرائیل برای جهانی شدن سلام فرمانده!

پایتخت نماهنگ سلام فرمانده، شهرستان لنگرود استان گیلان است که شاید هنوز هم با نام ماح آشنایی نداشته باشند و در گسترش نماهنگ اول شاید پوشش رسانه های غربی و اسرائیلی و توجه آنان به مضامین سرود بود که کمک کرد این سرود جهانی شود در صورتی که شاید خودشان هم فکر نمی کردند اما ناخواسته در جهانی شدن این سرود کمک کردند و حساسیت آنان نیز نشان دهنده این است که ارزش اینگونه کارها را فهمیدند و به این گونه آثار نیز توجه ویژه و تحلیل می کنند تا بتوانند اثر آن را خنثی کنند. 

استقبال بی نظیر مردم از سلام فرمانده

بعد از پخش نماهنگ سلام فرمانده از طریق رسانه ها و خبرگزاری ها، موج استقال مردم از این سرود سرازیر شد و در ۱۲ فرودین سال ۱۴۰۱ اولین اجتماع کشوری برای خوانش این اثر با حضور مردم در قم برگزار شد. 

مسؤول جبهه فرهنگی ماح می گوید: «در آن زمان این حجم از حضور و استقال مردم برای حضور در اجتماع مردمی برای ما قابل درک نبود که چگونه یک کودک با خانواده خود به خصوص در شهرهای گرمسیری چند ساعت سرپا در زیر آفتاب می ماند تا این سرود را خوانش کند و گرمای آن زمان برای ما حداقل قابل تحمل نبود اما مردم در شهرهای مختلف مشتاقانه چند ساعت زیر آفتاب سوزان می ماندند وحتی ممکن بود معطل شوند ولی خم به ابرو نیاوردند تا از طریق این نماهنگ با امام زمان خود گفت وگو کنند.»

مشهد، تهران، یزد، اصفهان، شیراز و غیره از جمله شهرهایی است که با حضور بی شمار مردم برای شرکت در سرود سلام فرمانده شناخته شدند و حتی برخی می گفتند که نصف این جمعیت ها برای حضور مسؤولان ارشد کشوری هم جمع نشده بودند اما به عشق امام زمان (عج)، کودک و جوان، زن و مرد و پیر و جوان حضوری داشتند که از گفتن تعداد آن زبان قاصر است.  

استقبال از سلام فرمانده در سایر کشورها

در رشت نیز مردم در سال گذشته و در زیر باران سلام فرمانده را خواندند که این نشان دهنده عشق و علاقه مردم به دین اسلام و مهدویت است و همیشه برایم جای سوال بود که چگونه یک سرود، چند صد میلیون نفر را وسط میدان می آورد و ساعت ها روی پا می ایستند تا یک سرود هفت دقیقه ای را بخوانند و ابراز احساسات کنند که در اجتماعات سلام فرمانده به عینه حضور مردم را دیدم و این فقط در داخل ایران نبود و در پاکستان و عراق و چند کشور دیگر که ابوذر روحی رفته بود نیز مشاهده شد و حتی وقتی متوجه عوامل دیگر هم می شدند بسیار ابراز احساسات می کردند.

سلام فرمانده ۲ و چیزهایی که دیده نشد! 

در تولید نماهنگ فرمانده سلام یا همان سلام فرمانده۲، ۱۰ هزار نفر از ۱۴ استان کشور در صحن مقدس مسجد جمکران حضور داشتند که تصویر هوایی از این جمعیت نشان دهنده شور و اشتیاق این نوجوانان برای شرکت در تولید نماهنگ فرمانده سلام است.

مسؤول جبهه فرهنگی ماح که این کودکان را به قاسم های امام حسین (ع) تشبیه می کرد می گوید: « بعد از تولید و فراگیری نماهنگ سلام فرمانده، موج گسترده ای از استان ها برای اینکه شعبه نمایندگی را دریافت کنند سرازیر شده و در تولید این نماهنگ هم همان نمایندگی ها نیز از اول تا آخر پای کار بودند و کارهای داخل استان ها با هماهنگی نماینده ماح در استان مدنظر پیگیری می شد که در این راستا تلاش های زیادی انجام شد و همه مجاهدانه فعالیت کردند.»

 

اهل تسنن نیز با سلام فرمانده هم خوانی کردند

به گفته نعیمی؛ در این نماهنگ که هر استان با لباس محلی خود حضور داشت کودکان سُنی نیز در کنار کودکان شیعه حضور داشتند و خودشان نیز برای نام نویسی به شعبه های نمایندگی رفته و متقاضی بودند و کودکان اهل تسنن از بندر ترکمن، سیستان و بلوچستان و کردستان در نماهنگ فرمانده سلام حضور داشتند و در این نماهنگ استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری حضور داشتند که شاید در این سال ها غریب واقع شدند و حتی در کارهای فرهنگی هم از این استان ها کمتر از آنان شنیده شد ولی در خلق این اثر فرهنگی این استان ها با همه توان خود پای کار آمدند. 

مسؤول گروه ماح می گوید:«برخی شهرستان ها مانند بناب آذربایجان شرقی مانند یک استان ظرفیت داشتند که با یک وحدت ملی از ۹ قومیت و ۱۴ استان فرمانده سلام نیز تولید شد، حتی در مدتی که برای ضبط در مسجد جمکران بودیم کودکان تفاوت هایی بین خودشان هم در شیوه نماز خواندن شیعه و سنی و حتی نوع پوشش و غذاهای محلی را شاهد بودند که برای آنان نیز جالب بود که این یک همزیستی هر چند کوتاه ولی خوب را برای آنان به وجود آورده بود و خوشحالیم که ماح توانسته حتی برای چند دقیقه یک حال و حس خوب را برای کودکان ایجاد کند.»

 

چرا سلام فرمانده ۲ و لشکر ۱۰ هزار نفری؟ 

یکی از مواردی که در خصوص نماهنگ سلام فرمانده مطرح است در خصوص جمعیت ۱۰ هزار نفری کودکان و نامگذاری نماهنگ به نام سلام فرمانده ۲ است که در این خصوص سعید نعیمی می گوید: «سلام فرمانده به همه ثابت کرده نسلی که زیر بمباران تهاجمی دشمن رشد کرده چگونه می تواند با یک نماهنگ برای امام زمان(عج) دنیا را بلرزاند. طبق روایات، برای ظهور امام زمان(عج) علاوه بر ۳۱۳ تن، نیاز به ۱۰ هزار سرباز است تا حضرت ظهور کنند و در این نماهنگ سلام فرمانده ۲ قصد داشتیم که این جمعیت را شبیه سازی کنیم و هم این کودکان را با ظهور حضرت تا حد توان خودمان آشنا کنیم.»

استفاده بیشتر از همیاران زن و مرد در این نماهنگ به خاطر حضور ۱۰ هزار نفری کودکان یکی از مواردی بود که مسؤول جبهه فرهنگی ماح به آن اشاره کرد: «در این نماهنگ ۱۴ شعبه نمایندگی ماح در استان ها همکاری داشتند که بیشترین شرکت کنندگان نیز از استان قم بودند و در تولید این نماهنگ حدود سه هزار خادم زن و مرد حضور داشتند و هر ۱۱ نفر از کودکان را یک خادمیار خانم و هر ۲ گروه ۱۱ نفره را یک خادمیار آقا سرگروهی می کرد که در هر گردان ۳۱۳ نفر حضور داشتند که جمعیت نیز به ۱۰ هزار نفر رسید و خوشبختانه این کار نیز به پایان رسید که از همه افراد تشکر می کنم.»

ساخت شعر سلام فرمانده ۲

نعیمی می گوید درباره شعر سلام فرمانده۲ گفت: «در تولید شعر سلام فرمانده ۲ به تیم تولید محتوا گفتم به جای اینکه به توصیه ها توجه یا گوش کنید به دل خودتان رجوع کنید تا بتوانیم مانند سلام فرمانده نقطه زنی کنیم. شعر سلام فرمانده کاری دلی بود که بر دل ها هم نشست و در متن شعر سلام فرمانده ۲ که بخشی از آن عاشقانه و بخشی نیز حماسی بود و حتی در خصوص انقلاب و تاریخ معاصر و شهید فتنه سال گذشته نیز در متن استفاده کردیم. در کل سعی کردیم به موارد زیادی توجه و نظر داشته باشیم از جمله به شهید شاخص شهید آرمان علی وردی شهید فتنه سال گذشته که به نسل جدید بیاموزیم در هر شرایطی باید پشتیبان ولی فقیه باشیم.»

شاعر اثر سلام فرمانده ۲، سیدمهدی بنی هاشمی است که در کنار آن نیز ابوذر روحی کمک کرد و این اثر نیز ساخته شد و بعد از آن نیز آهنگ سازی شد و امیدواریم این اثر نیز بر دل ها بنشیند. 

پدری و مادری خادمیاران برای کودکان

در ۲ روزی که کودکان و خادمیاران در شبستان مسجد جمکران حضور داشتند این خادمیاران بودند که نقش بسزایی در نگهداری کودکان داشتند.

نعیمی می گوید: «کودکان در آن ۲ روز در حال و هوای خود بودند و هر لحظه ممکن بود کودکی مشکل سرویس داشته باشد و این خادمیاران زن و مرد بودند که به امور کودکان رسیدگی می کردند و در طی آن ۲ روز حتی یک نفر خم به ابرو نیاورد و همه خادمیاران عاشقانه برای کودکان تلاش می کردند و برای آنان هم پدر بودند و هم مادر و حتی در زمان هایی با آنان بازی می کردند که دوری از خانواده آنان را اذیت نکند.»

پایان پیام/


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان