روایتی از زبان محمدعلی کشاورز، انتخاب دبیر جشنواره سینما حقیقت، گزارشی از وضعیت «شورای سینما»، نمایش ۶ فیلم ایرانی در آمریکا، ادامه معرکه گیری سیاوش طهمورث، لغو ممنوعیت سفر عربستانی ها به ایران و ...

به گزارش ایسنا، هفته پایانی فروردین در حالی آغاز شد که با سالروز تولد یکی از بازیگران مطرح کشورمان تقارن داشت،  محمد علی کشاورز. همین بهانه ای شد که یک روایت از اصرار محمد علی کشاورز به علی حاتمی داشته باشیم. سال های قبل مصاحبه ای با این بازیگر داشتیم که درباره همکاری اش با علی حاتمی است.  

بر این اساس،  محمد علی کشاورز با اشاره به نقش پررنگ علی حاتمی در زندگی هنری اش می گفت: برای آخرین کار «جهان پهلوان» قرار داد بستم و قرار بود نقش مربی تختی را بازی کنم و تحقیقات زیادی هم انجام دادم. سر آن کار هم به علی (حاتمی) اصرار کردم تختی را نساز تا همان اسطوره ای که هست بماند چون همه مسائل تختی را نمی توان مطرح کرد.

انتخاب دبیر جشنواره سینما حقیقت 

محمد حمیدی مقدم برای پنجمین سال پیاپی جشنواره فیلم مستند (سینما حقیقت) را برگزار می کند.  هفدهمین دوره جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» آذر ماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می شود.

چه خبر از «شورای سینما»؟

در حالی که نیمه دی ماه ۱۴۰۱ اعلام شده بود دومین جلسه شورای سینما به زودی برگزار می شود، هنوز خبری از پیگیری مصوبات پیشین شورا نشده و با توجه به عضویت نهادهای مختلف، به نظر می رسد مسائل بلاتکلیفی همچون تبلیغات فیلم ها و مصوبه دولت قبل برای مستندسازی حرفه ای از پروژه های بزرگ کشور در این شورا شاید به نتیجه برسند.

نسل قدیم و جدید سینمای ایران در آمریکا

بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم ویسکانسین در آمریکا، ۶ فیلم ایرانی را در برنامه نمایش خود قرار داد. «دایره» ساخته جعفر پناهی،   «دونده» ساخته معروف امیر نادری،   «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی، «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی، «بی رویا» ساخته آرین وزیر دفتری و «تا فردا» به کارگردانی علی عسگری فیلم هایی هستند که در این جشنوراه به نمایش درمی آیند.  

فیلم جدید «کلینت ایستوود» در ۹۳ سالگی

خبر دیگری که در حوزه سینما منتشر شد، مربوط به فیلم جدید  «کلینت ایستوود» بود. این بازیگر و فیلمساز افسانه ای در حال آماده سازی ساخت پروژه بعدی خود برای کارگردانی با عنوان «هیات منصفه شماره ۲» است.

«ایستوود» در طول دوران فعالیت سینمایی خود که از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شده توانسته هم در فهرست محبوب ترین بازیگران تاریخ سینما قرار بگیرد و هم در عرصه کارگردانی به دو اسکار بهترین فیلم و دو اسکار بهترین کارگردانی دست یابد.  

«اسکورسیزی» راضی به رقابت در کن می شود؟

از سویی فهرست فیلم های حاضر در بخش های رسمی هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در حالی چند روز پیش اعلام شد که یکی از مهم ترین فیلم های حاضر در جشنواره یعنی «قاتلان ماه کامل» ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی» بر خلاف انتظارها در بخش غیررقابتی نمایش داده می شود اما «تیری فرمو» مدیر جشنواره کن در مصاحبه ای ابراز امیدواری کرد که «اسکورسیزی» را متقاعد به حضور در بخش مسابقه و رقابت برای کسب نخل طلا کند.

ادامه معرکه گیری سیاوش طهمورث

همچنین تالارهای نمایشی بعد از چند روز تعطیلی به مناسبت شب های قدر بار دیگر فعالیت خود را آغاز می کنند و این چنین است که اجرای نمایش «معرکه در معرکه» سیاوش طهمورث ادامه پیدا می کند و سکوت چند ماهه تالار اصلی تئاترشهر هم با اجرای «مکبث زار» ابراهیم پشت کوهی شکسته می شود.

در این گزارش مروری بر نمایش هایی که قرار است از یکشنبه ۲۷ فروردین ماه به روی صحنه روند، داشتیم.  

بیشتر بخوانید:

ابراهیم پشت کوهی: تئاتر هرگز تعطیل نمی شود

تازه هایی از رسانه

در ادامه،  پخش سریال «نون خ ۴» پس از یک هفته تعطیلی به دلیل ایام شهادت و شب های قدر با پخش خلاصه ۱۴ قسمت قبلی به آنتن برگشت و قسمت جدید آن یشکبه شب پخش خواهد شد.

این در حالی بود که صدیقه اعتماد سعید، مدیر شبکه رادیو سلامت در سن ۵۹ سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.

همچنین در حوزه رسانه، مطلبی از تهیه کننده سریال «پوست شیر» داشتیم که با دفاع از رویکرد ساترا در قبال این پروژه با تاکید بر لزوم تعامل برای رسیدن به نگاه مشترک، درباره محتوای خشن این مجموعه این گونه توضیح داد: ما می خواستیم در قصه درباره ی موضوعاتی گپ بزنیم که به نظر تابو هستند اما یک واقعیت اجتماعی است؛ یعنی ما نمی توانیم بگوییم تجاوز وجود ندارد یا نمی توانیم بگوییم این رفتارهای خشنی که در سریال می بینید وجود ندارد.

ممنوعیت سفر عربستانی ها به ایران برداشته شد

بازگشت شهروندان عربستانی به ایران پس از هفت سال ممنوعیت و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور، قطعیت پیدا کرده است. رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز از اراده عربستان برای برقراری پرواز مستقیم به ایران و ازسرگیری و تسهیل سفرها به زودی خبر داد.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از ژانویه ۲۰۱۶ (۱۳۹۴) پس از اعتراض به اعدام «شیخ نمر»، روحانی شیعه در عربستان و تعرض به سفارت و کنسولگری های این کشور در مشهد و تهران، قطع شد. متعاقب آن کشورهای بحرین، سودان، جیبوتی و سومالی روابط خود را با ایران قطع کردند و کویت، قطر و اردن نیز سفرای خود را فراخواندند و امارات هم سطح نمایندگی خود را به کاردار کاهش داد.  اکنون در بیانیه مشترکی که بین ایران و عربستان امضا شده، به طور مشخص تاکید شده است که «دو طرف توافق کردند نمایندگی های دو کشور در زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه های دو کشور در ریاض و تهران و  سرکنسولگری های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند.»

«ویرانشهر» با همکاری موزه لوور کاوش می شود

این در حالی بود که روز شنبه، معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی از ادامه کاوش های باستان شناسی در محوطه «ویرانشهر» و «ارگ آلمادوشن»، ارائه پرونده حریم سه محوطه تاریخی به شورای ثبت و مرمت هشت اثر تاریخی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

کشف گرمابه ۵۰۰ ساله و بقایای معبد غرق شده 

در این میان،   باستان شناسانی که در کشور «پرو» مشغول کاوش بودند مجموعه گرمابه های متعلق به اینکاها را کشف کردند که حدود ۵۰۰ سال پیش ساخته شده اند و گمان می رود توسط اشراف زادگان امپراتوری اینکا مورد استفاده قرار می گرفته اند.

همچنین باستان شناسانی که در نزدیکی سواحل شهر «پوتزولی» واقع در ایتالیا مشغول کاوش بودند، بقایای معبد غرق شده و دوهزارساله نبطی ها را کشف کردند.

در شب معرفی چهره های هنر انقلاب چه گذشت؟

نشست شب تئاتر، موسیقی، عکس، معماری، پژوهش و ترجمه هفته هنر انقلاب، هنر متعهد به حقیقت، ۲۵فروردین ماه با حضور چهره های هنری، مدیران حوزه هنری و فرهنگ و هنر کشور همراه با ضیافت افطاری ماه مبارک رمضان در حوزه هنری برگزار شد و هنرمندان رشته های سینما، تئاتر، موسیقی، عکس، معماری و پژوهش سال هنر انقلاب در حوزه هنری تقدیر شدند.

در نهایت این که اگر اگر از علاقه مندان به هنرهای تجسمی و گالری گردی هستید، این گزارش ایسنا اطلاعات گالری های سطح شهر را پس از روزهای تعطیلی و گذراندن ایام شهادت، در اختیار شما قرار می دهد.

پیشنهادهایی برای خواندن: 

مناظره «ماکرون» بر سر «خدمتکار شیردوش»

بازیگری که از نقش های منفی خسته است!

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان