نماینده عالی دولت در گیلان با انتقاد از ۲گانگی وجود در برخی بانک ها در خصوص اعطای تسهیلات به افراد معرفی شده توسط ستاد کارگروه رفع موانع تولید گفت: چه لزومی وجود دارد وقتی یک سرمایه گذاری توسط ستاد ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی امروز در جلسه کارگروه تسهیل رفع موانع تولید در سالن الغدیر استانداری با بیان اینکه دولت سیزدهم براساس منویات مقام معظم رهبری در کنار مردم و تولید کننده در عرصه های مختلف است، اظهار کرد: دولت سیزدهم بر اساس منویات مقام معظم رهبری، سند تحول و بنیادین و برنامه های راهبردی دولت، گام های موثری را در عرصه حمایت از تولید کننده برداشته است. 

وی با اشاره به نقش بانک ها در جهت دار و هدفمند کردن تولیدات در استان گیلان گفت: همه بانک ها موظف هستند منابع خود را جهت دار و هدفمند کنند زیرا فلسفه وجودی بانک ها همین است که در تولید مولدسازی و تولیداتی که نیار کشور بوده و صادرات محور است کمک کنند. 

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم توجه به جلوگیری از مسئله خام فروشی محصولات تولیدی در این استان بیان کرد: توجه به صادرات محصولات غیر نفتی همواره یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است از این رو باید از خام فروشی محصولات در کشور و به ویژه محصولات کشاورزی جلوگیری شده و به بسته بندی و صنایع تبدیلی توجه شود. 

عباسی نقش توجه به زنجیره ارزش افزوده در محصولات کشاورزی را بسیار موثر و مثمرثمر برشمرد و بیان کرد: در بخش مهار تورم، جلوگیری از افزایش قیمت ها، افزایش تولید، کاهش هزینه های تولید، به وجود آوردن زنجیره ارزش در تولید از مبدا تا مقصد باید حلقه های منسجم را تشکیل و سپس مدیریت کنیم. 

وی با بیان اینکه در حوزه شناسایی عرصه و صدور مجوزهای بی نام باید به بخش صنعت و کشاورزی توجه ویژه شود، تصریح کرد: در صدور مجوزهای بی نام باید به سمتی حرکت کنیم که متقاضی زیادی به مانند بخش کشاورزی و صنعت وجود دارد حرکت کنیم زیرا بخش اصلی اقتصاد استان مربوط به حوزه کشاورزی و صنعت است. 

به گفته استاندار گیلان، در بخش تولیدات محصولات کشاورزی باید به نیازهای اولیه گیلان به مانند گوشت و مرغ توجه شود زیرا مربوط به تامین امنیت غذایی بوده و نسبت به ایجاد اشتغال در این حوزه و افزایش محصولات کشاورزی و دامی اقدام شود. 

عباسی با اشاره به وجود متقاضیان زیاد نسبت به خریداری تولیدات کشاورزی و دامی در استان گیلان بیان کرد: اقتصاد کشاورزی یکی از اصلی ترین ظرفیت گیلان محسوب می شود که از این ظرفیت باید در حوزه های مختلف نهایت بهره را برد زیرا به رشد اقتصادی استان و همچنین ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار کمک می کند. 

وی با انتقاد از ۲گانگی وجود در برخی بانک ها در خصوص اعطای تسهیلات به افراد معرفی شده توسط ستاد کارگروه رفع موانع تولید گفت: چه لزومی وجود دارد وقتی یک سرمایه گذاری توسط ستاد کارگروه رفع موانع تولید به بانک ها معرفی می شود بانک میان فرد معرفی شده و اعطای تسهیلات تفاوت قائل شده و سلیقه ای عمل کنند. 

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم توجه نظارت بر بانک ها در خصوص چگونگی پرداخت تسهیلات به متقاضیان ایجاد اشتغال در این استان افزود: در بخش خارج از جلسه هم باید کمیته های کارگروه رفع موانع تولید کارشناسان را به بانک ها فرستاده و به عملکرد بانک در خصوص چگونگی پرداخت تسهیلات نظارت کنند. 

عباسی با اشاره به لازم الاجرا بودن مصوبات ستاد کارگروه رفع موانع تولید در استان گیلان گفت: بانک ها وظیفه دارند به متقاضیانی که توسط ستاد کارگروه رفع موانع تولید به بانک ها معرفی می شوند، تسهیلات را به موقع اعطا کرده و هیچ فرقی میان متقاضیان قائل نشوند. 

وی یکی از مهم ترین وظایف بانک ها را توجه به تکالیف اعلام شده توسط دولت و بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: بانک ها در کنار مردم داری که یک اصل است، باید توجه کنند که دولت در قبال اعتبارات داده شده به بانک ها چه وظایفی را در اختیار آنان قرار داده است و به آن وظیفه به بهترین نحو عمل کنند. 

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه اعطا زمین به متقاضیان ایجاد اشتغال در این استان افزود: در گیلان تولیدات دانش بنیان باید مدنظر قرار گیرد زیرا در حوزه اعطای زمین در استان گیلان با محدودیت مواجه هستیم. 

عباسی از تحت تملک داشتن بیش ۱۰۰ واحد صنعتی توسط بانک ها خبر داد و بیان کرد: ۱۰۰ واحد در اختیار بانک ها است ولی میزان استفاده بهینه از آن ها کم است لذا باید مشخص شود میزان بهره وری و ظرفیت ایجاد اشتغال آنان چقدر است و این وظیفه کارگروه رفع موانع تولید می باشد. 

وی با تاکید بر اینکه بازدید سرزده از شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی در گیلان منجر به شناسایی مشکلات آنان در حوزه های مختلف می شود، تصریح کرد: یکی از برنامه های بنده به عنوان خدمت گذار مردم بازدید سرزده از واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی است لذا اگر مشاهده کنم که یک مکانی در کنار یک بنگاه تولیدی متروکه شده با خاطیان برخورد می کنم. 

به گفته استاندار گیلان، بانک ها امانت دار هستند و باید ۲ وجهی کار کرده و به ایجاد اشتغال در گیلان کمک کنند زیرا تا جوانان متخصصی که جویای کار و تولید هستند که ایده خود را به مرحله ظهور گذاشته و به ایجاد اشتغال در این استان کمک کنند.

عباسی با اشاره به نقش افزایش تولید و احیای واحدهای تولیدی در گیلان در ایجاد امید و انگیزه در بین جوانان و متخصصان جامعه گفت: مقام معظم رهبری شعار سال را رشد تولید و مهار تورم معرفی کردند که نشان دهنده نقش مهم تولید در اقتصاد و پویایی جامعه است. 

وی ظرفیت شرکت های دانش بنیان را یک ظرفیت علمی در راستای حل مشکلات کشور و کمک به رشد تولید دانست و افزود: باید مشخص شود که در فروردین ماه و اسفند ماه سال گذشته چه میزان شرکت دانش بنیان در گیلان وجود داشته است زیرا یکی از شعارهای مهم مقام معظم رهبری و دولت جهادی سیزدهم توجه به شرکت های دانش بنیان و توسعه آنان می باشد. 

به گفته استاندار گیلان، این استان به دلیل همسایگی با کشورهای حاشیه خزر یکی از استان های ترانزیتی مهم در حوزه صادرات محسوب می شود از این رو باید تلاش کرد تا بتوانیم با روش تولید محصولات به ویژه محصولات استراتژیک به توسعه استان کمک کنیم و این یکی از وظایف مهم ستاد کارگروه رفع موانع تولید است. 

عباسی با بیان اینکه باید از خروج ارز از کشور تا حد امکان جلوگیری شود، تصریح کرد: در گذشته به تاجران و بازرگانان ارز برای واردات محصولات و کالاهای اساسی اختصاص داده می شد ولی برخی از آنان کالاهای غیر ضروری را وارد کرده و در هنگام صادرات هم به دلیل تحریم ارز به اندازه کافی وارد کشور نمی شد که نتیجه آن نوسانات ارزی در کشور بوده است. 

وی با دستور به مدیران مربوطه در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگلی در گیلان بیان کرد: نباید بگذاریم تغییر کاربری در گیلان به همین راحتی انجام شود، زیرا بدون داشتن اراضی کشاورزی نمی توان محصولات کشاورزی تولید و در حوزه صنایع تبدیلی به صادرات و ارز آوری برای کشور کمک کرد. 

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر نظارت کافی بر عملکرد واحدهای تولیدی توسط مدیران و بانک های عامل گفت: بانک ها وقتی به متقاضیان تسهیلاتی در راستای توسعه تولید و ایجاد اشتغال اعطا می کنند باید نظارت کافی بر روی عملکرد آن واحد تولیدی وجود داشته باشد تا مشخص شود که آن تسهیلات در چه حوزه ای مصرف شده است. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان