به گزارش سایت خبری تحلیلی لنگرخبر، پرویز محمدنژاد در حاشیه افتتاح نخستین شرکت تعاونی فراگیر ملی در حوزه نوغانداری و صنایع تبدیلی در لنگرود، استقلال در حوزه محصولات کشاورزی را یکی از مولفه های قدرت جهانی دانست و اظهار کرد: ایران در بخش کشاورزی ظرفیت های عملکردی خوبی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته نسبت به محصول نوغان بی توجهی شد و از توزیع ۲۲۵ هزار جعبه تخم نوغان به ۴۲ هزار جعبه در سال ۱۴۰۱ رسیدیم، افزود: محصول نوغان هم در تولید و هم در ابزارآلات مزیت دارد، اما در مورد آن غفلت شد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رشد روزافزون کشورها به ویژه در بخش های تولیدی، اضافه کرد: علاوه بر نوغان شاهد پس رفت هایی در بخش برنج و چای کشور بودیم؛ این در حالی است که تراز منفی تولید برای کشوری مانند ایران خوب نیست.

محمدنژاد با تاکید بر لزوم پای کار آمدن گروه های مردم نهاد در قالب تعاونی جهت رشد تولید محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اولین شرکت تعاونی فراگیر استان در لنگرود راه اندازی شده و می تواند گسترش پیدا کند.

وی هدف از راه اندازی شرکت تعاونی مذکور را ساماندهی یک رویداد کشاورزی دانست و بیان کرد: تا یک اندیشه زیربنایی و ساختاری نداشته باشیم، رشد نمی کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس از همه مسئولان خواست به شرکت های تعاونی حوزه کشاورزی کمک کنند و گفت: نوغان دومین محور درآمد کشاورزان شهرستان لنگرود بوده و امروز با محدودیت اراضی زراعی مواجه هستیم که قابلیت افزایش را ندارد و لذا باید برنامه راهبردی داشته باشیم.

وی سطح اراضی را پدیده ای محدود و مصرف کننده را نامحدود دانست و عنوان کرد: با توجه به افزایش جمعیت، درآمد کشاورزان تک محصول کفاف زندگی را نمی کند و لذا باید به سمت چندمحصولی بروند.

محمدنژاد، ابریشم و نوغان را جزو محصولات بسیار ارزشمند و نامدار در دنیا دانست و تاکید کرد: نوغان شناسنامه لنگرود است و لذا باید برای آن تبلیغ کنیم.

وی در ادامه خواستار تولید نهال نوغان در شهرستان لنگرود شد و ادامه داد: در سال رشد تولید، امیدواریم شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید پیله تر در این شهرستان باشیم؛ البته تکمیل زنجیره ارزش محصول کشاورزی بسیار مهم است و نباید خام فروشی در حوزه پیله تر داشته باشیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس، با بیان اینکه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی ما معیوب است، اظهار کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ اعتبار خوبی را برای شرکت های دانش بنیان گذاشتیم و لذا انتظار داریم با کمک دانش بنیان ها زنجیره ارزش نوغان را تکمیل کنیم؛ مسئولان نیز وظیفه دارند با تصمیمات راهبردی خود، از ظرفیت های قانونی برای بهبود درآمد کشاورزان بهره ببرند.

انتهای پیام/


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان