برداشت برگ سبز چای در گیلان با حضور نماینده عالی دولت در گیلان آغاز شد که پیش بینی می شود ۳۰ هزار تن برگ سبز چای در این استان تولید شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی عصر امروز پس از بازدید از باغات چای لاهیجان و لنگرود و در گفت وگو با کشاورزان چایکاران این شهرستان و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان گیلان یکی از قطب های تولید چای در کشور است، اظهار کرد: گیلان به دلیل شرایط زیست محیطی مناسب یکی از قطب های مهم و برتر در تولید چای کشور است و هرساله بخش اعظمی از چای های تولیدی در کشور در این استان و به ویژه در شهرستان های لاهیجان و لنگرود تولید می شود. 

وی با اشاره به آغاز برداشت برگ سبز چای در استان گیلان گفت: امروز از باغات چای در استان گیلان بازدید داشته و با شنیدن درد و دل چایکاران سعی در حل مشکلات آنان در این استان داریم. 

استاندار گیلان یکی از مهم ترین برنامه های دولت را حمایت از شالیکاران و چایکاران در استان های شمالی دانست و بیان کرد: در سال رشد تولید و مهار تورم، سرمایه گذاری در صنعت چای یکی از راه های رشد اقتصادی و مهار تورم در کشور است لذا این حلقه زنجیر میان تولید کننده چای، کارخانجات و سرمایه گذار باید ایجاد شود. 

عباسی با تاکید بر لزوم توجه به توزیع به موقع کود شیمیایی در بین چایکاران افزود: یکی از دغدغه چایکاران در چند ماه گذشته توزیع به موقع کودهای شیمیایی بوده که دستور دادم این مسئله را بررسی و بازنگری کرده و در زمان مقرر در اختیار چایکاران قرار دهند. 

وی با اشاره به نقش شرایط اقلیمی و جغرافیایی در میزان توزیع کود شیمیایی به چایکاران گفت: کارشناسان سازمان چای بر اساس نوع خاک، شرایط اقلیمی و جغرافیایی و پس از بررسی های به عمل آمده، میزان کود شیمیایی مورد نیاز را در اختیار چایکاران قرار می دهند. 

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه واردات چای در کشور باید بر اساس نیاز مصرفی داخل باشد، افزود: سیاست دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی حمایت از چایکاران در فصل برداشت و سرمایه گذاران حوزه فرآوری چای بوده و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی کند. 

به گفته عباسی، حمایت کارخانجات از چایکاران و وحدت میان این ۲ می تواند بسیار به افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار در گیلان کمک کند از این رو شعار نامگذاری شده امسال از سوی رهبر معظم انقلاب باید در بخش کشاورزی ازجمله برداشت برگ سبز و نگهداری چای، از فناوری های دانش بنیان استفاده و نسبت به اشتغالزایی آن توجه شود. 

وی با ابراز خرسندی از افزایش ۵۷ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در کشور تصریح کرد: با اهتمام دولت و با پیگیری های انجام شده در سال جدید برگ سبز چای درجه یک به قیمت هر کیلو ۱۴ هزار تومان به خریداری می شود که با نسبت سال گذشته قمیت خرید تضمینی هر کیلو برگ سبز چای درجه یک ۵۲ و هر کیلو برگ سبز چای درجه دو ۶۲ درصد و میانگین ۵۷ درصد افزایش داشته که در چند سال گذشته بسیار بی سابقه بوده است. 

استاندار گیلان با اشاره به پیش بینی تولید ۳۰ هزار تن برگ سبز چای در این استان بیان کرد: در سال رشد تولید تلاش داریم تا میزان چای خشک تولید شده در گیلان را از ۲۷ هزار تن سال گذشته به ۳۰ هزار تن برسانیم. 

عباسی با تاکید بر اینکه نوسازی کارخانجات و باغات چای باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد، بیان کرد: آبیاری باغات چای، مکانیزاسیون کردن تولید و برداشت چای و همچنین نوسازی کارخانجات عاملی مهم در افزایش تولید چای در کشور است. 

وی از تلاش برای افزایش تعرفه واردات چای در کشور خبر داد و گفت: باید با اتخاذ اقداماتی مصرف چای ایرانی در داخل را افزایش دهیم که مهمترین روش آن افزایش تعرفه واردات چای است. 

گفتنی است، استاندار گیلان امروز با همراهی نماینده مردم شهرستان لنگرود و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های مربوطه از باغات چای لاهیجان و لنگرود بازدید و ضمن گفت و گو با چایکاران و کارخانه داران، روند خرید برگ سبز چای و نحوه قیمت گذاری توافقی بین کارخانه دار و کشاورز بالاتر از قیمت مصوب، را مورد بررسی قرار داد. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان