پیکر عباس براتی پور را در حالی به خانه ابدی ش بدرقه کردیم که خبر رسید که فیلم «بی رویا» با بازی صابر ابر و طناز طباطبایی قرار است در جشنواره ای در کره جنوبی نمایش داده شود و اصغر فرهادی میهمان افتخاری ...

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه، پیکر عباس براتی پور یکی از شاعران مطرح کشور را به خانه ابدی اش بدرقه کردیم. مراسم تشییع پیکر این هنرمند  با اجرای مارش نظامی و سرود «امام ای بلند آیت آسمانی» سروده او در حوزه هنری آغاز شد و در ادامه محسن مومنی شریف، حسین اسرافیلی، غلامعلی حداد عادل و سخنگوی ارتش سخنرانی کردند. 

رادیو رسانه ای نجیب و بی آزار است

همچنین چهارم اردیبهشت ماه روز ملی رادیو است، در این راستا با بهروز رضوی گفت وگو کردیم که درباره جایگاه فعلی این رسانه شنیداری و میزان مخاطبانش معتقد است: خوب است که مدیران رادیو برای حفظ مخاطبانشان وسعت دید داشته باشند و فقط به همین امروز و فردای رادیو اکتفا نکنند. آینده نگری داشته باشند و بتوانند برنامه های رادیو را برای سال های آینده تجهیز کنند و شنوندگان رادیو را به این ترتیب به جلو برانند و پل دهند و باعث تعالی شنوندگان رادیو هم بشوند.

حرف های تازه «شمقدری»

در حوزه سینما نیز گفت وگویی با جواد شمقدری داشتیم؛ در واقع به بهانه ۱۱سالگی فعالیت رسمی سازمان سینمایی با این کارگردان و مدیر سابق سینما گفت وگو کردیم و از او جویا شدیم که آیا سازمان سینمایی به اهدافی که برآن اساس تاسیس شد، رسیده است یا خیر. در این مصاحبه از پلمب خانه سینما، لابی در اسکار و... گفته شد که مشروح آن را می توانید در این لینک بخوانید. 

صابر ابر و طناز طباطبایی در راه کره جنوبی 

همچنین خبر رسید که فیلم «بی رویا» ساخته آرین وزیردفتری و با بازی صابر ابر و طناز طباطبایی در جدیدترین حضور بین المللی خود در جشنواره فیلم «جئونجو» در کشور کره جنوبی به نمایش گذاشته می شود. بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم «جئونجو» در کشور کره جنوبی از تاریخ ۲۷ آوریل تا ۶ می (۷ تا ۱۶ اردیبهشت) برگزار می شود.

اصغر فرهادی میهمان افتخاری هفته برگمن

از سویی رویداد سالانه «هفته برگمن» که برای یادبود «اینگمار برگمن» کارگردان بزرگ سینمای جهان برگزار می شود، امسال میزبان اصغر فرهادی به عنوان میهمان افتخاری خواهد بود.

«هفته برگمن» یک رویداد سالانه است که توسط مرکز برگمان در جزیره کوچک فارو در سوئد برگزار می شود. اینگمار برگمن در دهه ۱۹۶۰ به این جزیره نقل مکان کرد و «هفته برگمن» به پاس هنر او برگزار می شود که با فیلم، سخنرانی و گفتگوهایی همراه است.

تهدید جشنواره کن به قطع برق!

اتحادیه انرژی فرانسه در پی اعتراضات به اقدامات رئیس جمهور فرانسه تهدید کرد که برق جشنواره فیلم کن و مسابقات اتومبیلرانی موناکو را قطع خواهد کرد. بر اساس این خبر،  اتحادیه های ملی انرژی و معادن فرانسه در بیانیه ای پس از برگزاری یک شورای عمومی از کمپین «۱۰۰ روز اقدام و خشم» در واکنش به تصمیمات اخیر «امانوئل ماکرون» خبر داد و تهدید کرد برق هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن را که کمتر از یک ماه دیگر در جنوب فرانسه برگزار خواهد شد، قطع می کند.

مرگ یک بازیگر و وضعیت گیشه سینمای جهان

در ادامه، اعلام شد که «دیل میکس» بازیگر سریال معروف «امردیل» که اخیرا در سریال «شکار رائول موت» نیز بازی کرده بود، در سن ۴۷ سالگی درگذشت.

همچنین فیلم سینمایی «برادران سوپرماریو» در سومین هفته نمایش، مجموع فروش جهانی خود را به بیش از ۸۷۰ میلیون دلار رساند و یک درام ترسناک و یک فیلم جنگی در رتبه های بعدی فروش در سینمای آمریکا قرار گرفتند و در چین نیز یک انیمه صدرنشین شد.

صحنه ای برای «مگس»، «گربه نره و روباه مکار» و «افسانه ببر»

تئاتر ایران در نخستین روزهای اردبیهشت ماه میزبان چند اثر نمایشی است که بعضی از آن ها اجرای خود را به تازگی آغاز کرده اند. در گزارشی مروری بر این نمایش ها داشتیم. 

در حوزه رسانه نیز اعلام شد که اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی چهارشنبه (۶ اردیبهشت) از ساعت ۱۵ در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

برگزاری دومین نمایشگاه «ماه دوم»

در ادامه اعلام شد که پس از برگزاری اولین نمایشگاه نقاشی «ماه دوم» در اردیبهشت سال ۱۴۰۱، دومین سری از این نمایشگاه برگزار می شود. این نمایشگاه با مشارکت ۲۹ هنرمند و نمایش ۳۰ اثر نقاشی، منتخبی از آثار هنرمندان معاصر است.

رمزگشایی از مُهرهای ساسانی قاچاق شده به آمریکا

افزون بر این اخبار، ۷۳ گِل مُهر ساسانی که سال ۱۳۹۵ از آمریکا به ایران بازگردانده شد و اکنون جزو دارایی های گنجینه موزه ملی ایران است، واکاوی و رمزگشایی شد. این پژوهش به کوشش «پارسا قاسمی»، دکتری باستان شناسی از دانشگاه پانتئون- سوربن فرانسه انجام شده است که برآیند این بررسی نشان می دهد این گل مهرها شامل دو دسته اداری (۱۳ گل مهر) و خودی/شخصی (۶۰ گل مهر) هستند که نزدیک به ۲۴۴ اثر مهر دارند. از بین آن ها، ۲۳۱ اثر مُهر، از گونه خودی و ۱۳ اثر مهر از گونه اداری است.

کاوش های باستان شناسی قم منتظر بودجه

در این میان معاون میراث فرهنگی استان قم از کاوش در یکی از محوطه های تاریخی استان قم به شرط تامین اعتبار به ایسنا خبر داد و گفت: حدود هشت بنای تاریخی این استان امسال مرمت خواهند شد.

کاخ سعدآباد ۲ روز تعطیل می شود

همچنین اعلام شد که کاخ سعدآباد در روزهای چهارشنبه این هفته و شنبه آینده تعطیل است. روابط عمومی سعدآباد، دلیل این تعطیلی را اعلام نکرده است، اما اجرای مراسم تشریفات رسمی مقامات سیاسی در دو کاخ فریده دیبا (مادر فرح دیبا) و کاخ ملکه مادر (معروف به ساختمان جمهور) معمولا عامل تعطیلی این مجموعه بوده است.

کشف سکه و زیورآلات نقره در نزدیکی قلعه وایکینگی

این در حالی است که یک باستان شناس جوان و آماتور مجموعه ای از سکه ها و زیورآلات نقره را در نزدیکی یک قلعه وایکینگی در شمال غربی دانمارک کشف کرده است. متخصصان معتقدند قدمت این مجموعه سکه و زیورآلات به بیش از هزار سال پیش بازمی گردد.

و در نهایت این که معمای مجسمه مرموز مصر سرانجام حل شد؛ مجسمه عجیب و غریبی از مصر باستان که مردی زانوزده را به تصویر می کشد، بیش از ۱۵۰ سال است که در مجموعه موزه ملی اسکاتلند (NMS) در ادینبرو نگهداری می شود. چهره این مرد در طول سه هزار سال گذشته در مقطعی از تاریخ نابود شده است. با این حال در آغوش این مرد، کودک کوچک و تپلی ساخته شده است که بی شک این کودک، فرعون است.

پیشنهادهایی برای خواندن:

تونلی که سالی دو بار باز می شود

رادیو تهران ۸۳ ساله شد

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان