آغاز پیش تولید فیلم جدید بهروز افخمی، بزرگداشت هایی برای آتیلا پسیانی، عبدالله انوار و محمد هژبر ابراهیمی، بستری شدن یک فعال تئاتری در بیمارستان و جراحی محمد فیلی، واکنش هومن حاج عبداللهی به اظهار ...

به گزارش ایسنا، بهروز افخمی با ثبت درخواست صدور پروانه ساخت برای فیلم سینمایی «صبح اعدام» پیش تولید آن را شروع کرده است. این کارگردان به ایسنا خبر داد که در حال حاضر روخوانی فیلمنامه را با بازیگران آغاز کرده اند و از آنجا که نیاز است روخوانی تکمیل و تمرین زیادی انجام شود تا کار به پختگی برسد احتمالا فیلمبرداری را تابستان امسال شروع خواهند کرد.

مادر و پسر اردیبهشت ماهی 

آتیلا پسیانی، دهم اردیبهشت ماه ۶۶ ساله می شود، هنرمندی که چندین چهره جوان و توانمند را به جامعه هنری معرفی کرده است. به همین مناسبت کانون کارگردانان تئاتر ایران برنامه ای را با عنوان نکوداشت این هنرمند برگزار می کنند. ایسنا هم به همین بهانه، برآن شد که چند خطی از این بازیگر و زندگی حرفه ایش بنویسد. 

مادر او هم متولد اردیبهشت ماه بود، زنده یاد جمیله شیخی. مادر و پسر هر دو اردییهشت ماهی هستند؛ هر دو بازیگر و اتفاقا خصوصیات اخلاقی مشابهی هم بینشان دیده می شود. از آن دسته هنرمندانی که ترجیح می دهند، هنرشان گویای حرفشان باشد. کافی است نامشان را در فضای مجازی جستجو کنید تا با معدود تصاویر و گفت وگوهایی که از آنها پیدا می کنید، تا حدودی به این وجه تشابه برسید.

این دو هنرمند کار مشترک هنری چندانی با هم نداشتند. با این همه نقل است از آتیلا پسیانی که مادرش سال ۱۳۷۰ در نمایشی به نام «آئورا» که خود کارگردانی می کرد، برای اولین بار به پسرش افتخار داده بود که به روی صحنه برود و به تعبیری با او همکاری کند و بازیگرش باشد.

چند خبر سینمایی کوتاه

در ادامه، فهرست ۱۱ اثر بخش مسابقه جشنواره معتبر و بین المللی انیمیشن انسی فرانسه با حضور انیمیشن «آژیر» ساخته سپیده فارسی اعلام شد.  انیمشن «آژیر» ساخته سپیده فارسی سینماگر ایرانی و محصول مشترک فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و بلژیک، یکی از ۱۱ اثر بخش مسابقه اصلی شصت و سومین جشنواره بین المللی انیمیشن انسی انتخاب شده است.

از اخبار جالب سینمای جهان نیز این بود که «جک نیکلسون» بازیگر مطرح آمریکایی پس از دو سال غیبت برای نخستین بار برای تماشای مسابقه بسکتبال تیم محبوبش «لس آنجلس لیکرز» دیده شد.

«اوا گرین» بازیگر هالیوودی نیز در یک دعوای حقوقی با تهیه کنندگان یک فیلم که هرگز ساخته نشد پیروز شد و یک میلیون دلار دستمزد دریافت می کند.

بازیگرانی که در بستر بیماری هستند

محمد فیلی ـ هنرمند پیشکسوت کشورمان ـ که مدتی است در بیمارستان بستری است، روز شنبه تحت عکمل جراحی قرار گرفت و به مخاطبان خود گفت: از مردمی که عاشقانه دوستشان دارم می خواهم برایم دعا کنند.

همچنین اعلام شد که شکرخدا گودرزی، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر به دلیل گرفتگی عروق قلب باید در بیمارستان بستری می شود.

در ادامه خبر رسید که گروه اجرایی نمایش «لانگ شات» به کارگردانی محمدرضا مالکی شامگاه جمعه هشتم اردیبهشت ماه از عزت الله رمضانی فر بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که به تازگی به سوگ دخترش نشسته قدردانی کرد.

عکسی که «رحمت خروس باز» منتشر کرد!

در حوزه رسانه، اظهارنظر اخیر پیمان جبلی درباره «پایتخت» مبنی بر اختلاف نظر بین عوامل سریال و در ادامه واکنش برخی به این مطلب، پرونده سریال پربیننده تلویزیون را که به نظر می رسید مختومه اعلام شده، بار دیگر به جریان انداخت.

با این وجود به تازگی هومن حاجی عبداللهی از بازیگران «پایتخت» با انتشار تصویری از دورهمی عوامل این سریال اظهاراتی مبنی بر اختلاف نظرها را بهانه ای بیش نداشته و عنوان کرده است: این هم از ما. یک خانواده ایم بدون کوچکترین مشکل و مسئله ای در کنار هم. مشکل از ما نیست.

پخش سریال های جدید و قدیمی  

همچنین اعلام شد که دو سریال «دلدار» ساخته برادران محمدی و «جواهری در قصر» از تلویزیون باز پخش می شوند و این که مجموعه طنز «چشم بندی» در حال آماده سازی برای تولید فصل دوم است. فصل اول این سریال دی ماه ۱۴۰۱ روی آنتن رفت.

منوچهر هادی نیز بعد از تجربه ساخت سریال «نیسان آبی» و پیشتر از آن مجموعه هایی از جمله «عاشقانه»، «دل» و «گیسو» و در حالی که از نگارش ساخت فصل دوم «نیسان آبی» خبر داده بود، به تازگی سریال جدیدی با عنوان «نیوکمپ» را در شبکه نمایش خانگی رو کرد. اعلام شده است سریال «نیوکمپ» قرار است به زودی از شبکه خانگی و پلتفرم فیلیمو پخش شود.

از کنسرت ها چه خبر؟

از سویی گزارشی از کنسرت های پایتخت داشتیم؛ کنسرت ها بعد از وقفه ای که ایجاد شده بود همچنان تنها در ژانر پاپ برپا می شوند. برگزاری کنسرت های حضوری در سایر ژانرها به خصوص موسیقی ایرانی از مدت ها قبل ـ حتی پیش از شیوع ویروس کرونا ـ با مشکلات عدیده ای روبه رو بود و تنها تعدادی چهره در این ژانر به سبب بهره بردن از اسپانسر یا شهرت بیشتر، امکان برگزاری کنسرت را داشتند.

علیرضا طلیسچی که از ابتدای اردیبهشت ماه تور خود را آغاز کرده، قرار است در کشور استرالیا روی صحنه برود و چندین اجرا برگزار کند. بر این اساس، این خواننده نهم و دهم اردیبهشت ماه در سالن آمفی تئاتر گنبد کاووس روی صحنه می رود. طلیسچی همچنین در روزهای سوم و دهم تیر ماه به ترتیب در شهرهای سیدنی و ملبورن کنسرت خواهد داشت.

تماشاگر این نمایشگاه ها باشید

نمایشگاه «نو نگاره های نستعلیق» بنفشه مصری پور در آستانه هفته دوم اردیبهشت ماه در مجموعه فرهنگی آسمان گشایش یافت. این نمایشگاه که شامل ۳۷ اثر است با حضور جمعی از استادان و علاقمندان به فرهنگ و هنر عصر روز جمعه ـ هشتم اردیبهشت ماه ـ افتتاح شد. 

همچنین نمایشگاه های «رد پا» و «هایپر رئالیسم: از تصویر تا واقعیت» قرار است در موزه هنرهای معاصر افتتاح شوند. «رد پا» درنگی بر مراوده هنرمند و جهان پیرامون آن و «هایپر رئالیسم: از تصویر تا واقعیت» مروری بر آثار پست مدرن گنجینه موزه هنرهای معاصر خواهد بود.

ایستگاه پایانی یازدهمین دو سالانه ملی نگارگری

مراسم اختتامیه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران شنبه، نهم اردیبهشت ماه در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با نمایش ۲۲۱ اثر منتخب از ۱۵۲ هنرمند در گرایش های تذهیب، نگارگری، گل و مرغ و طراحی نگارگری، از ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در موسسه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر برپا شده بود.

بیشتر بخوانید:

اعتراض خوشنویسان به اقدام «غیرحرفه ای» یک جشنواره

افزون بر این ها، معترضان محیط زیستی در ادامه مجموعه حملات نمادین به آثار هنری مشهور، این بار به سراغ مجسمه ای از «ادگار دگا» رفتند. دو معترض حوزه محیط زیست محفظه شیشه ای مجسمه «رقصنده کوچک» اثر «ادگار دگا» در گالری ملی موزه هنر واشنگتن را رنگ آمیزی کردند.

 حراجی «هنر جهان اسلام و هند از جمله فرش و قالی های شرقی» در تاریخ ۲۷ آوریل (پنجشنبه هفتم اردیبهشت) در لندن برگزار شد و در مجموع میزبان عرضه و فروش ۳۲ اثر با خاستگاه ایرانی بود. یک نقاشی متعلق به دوره تیموری در حراجی بهاره کریستیز به مبلغ ۷۸۱ هزار پوند و چند برابر بیشتر از برآورد اولیه به فروش رفت.

بزرگداشت هایی برای انوار و هژبر ابراهیمی

در ادامه اعلام شد که قرار است روز دوشنبه مراسم یادبودی برای عبدالله انوار، مصحح، نسخه شناس و ریاضی دان برگزار شود. همچنین مراسم گرامیداشت «محمد هژبر ابراهیمی» ـ هنرمند مجسمه ساز ـ در این روز برگزار می شود.

سیراف در خطر است

در حوزه میراث فرهنگی، یک فعال میراث فرهنگی با انتشار تصاویری از «سیراف» از وضعیت وخیم، رها شده و تخلف های آشکار در این بندر باستانی خلیج فارس خبر داد. به گفته این پژوهشگر شهر باستانی و بسیار ارزشمند «سیراف» در بدترین شرایط حفاظتی و نگهداری به سر می برد. ساخت و سازهای غیرمجاز گسترده در عرصه و حریم درجه یک بناهای تاریخی و ملی شهر «سیراف» آیندۀ تاریکی را برای نگینِ شهرهای جنوبی ایران رقم زده است. دست اَندازی به بناهای ملی در بندر باستانی «سیراف» بیداد می کند و باید هرچه زودتر به داد آن رسید.

رفتارهایی که با چوگان می شود، حیرات انگیز است

همچنین گفت وگویی با فرهاد نظری ـ عضو کمیته میراث ناملموس آیسسکو ـ درباره چالش های چوگان، پیشینه و روند ثبت آن داشتیم، او در بخشی از این مصاحبه گفت: «چوگان» نه تنها میراث ملی ما، بلکه میراث جهانی است و به آیندگان هم تعلق دارد. توسعه و ترویج «چوگان»، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و ما باید به فکر رفع موانع چوگان باشیم. کارهای ناکرده برای «چوگان» بسیار است.

در نهایت این که، مجموعه ای از قطعات آهنین که چندین دهه در زیرزمین خانه ای در نروژ خاک می خورد، در جریان خانه تکانی بهاری کشف شد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

«روز سعدی» چگونه شکل گرفت؟

نمایش «هفت خوان اسفندیار» به چه درد جامعه می خورد ؟

رونمایی از گنج در باغ سفارت ایتالیا

چرا «متهم گریخت» هنوز بیننده دارد؟

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان