از جای خالی یک معلم در تئاتر نوشتیم، برادران لیلا را از نگاه طوفان بررسی کردیم، صابر ابر از خوشبختی اش نوشت، قوانین آکادمی اسکار تغییر کرد، یک باستان شناس و خواننده کانادایی درگذشتند، از حاشیه های سنگ ...

روز سه شنبه دوازدهم اردیبهشت که مصادف بود با روز معلم؛ از جای خالی علیرضا نادری در تئاتر نوشتیم. حقیقتش این است که جای خالی امثال او این روزها که شرایط دشوارتر از گذشته شده، بیشتر هم به چشم می آید و قطعا اگر امثال او امروز در کنار جوانان تئاتری بودند، حال این جوانان و طبیعتا حال تئاتر ما خوش تر از این بود. اما ما در ایسنا، وظیفه خود می دانیم تا حضور پیشین و غیبت فعلی این چهرهای اثرگذار را به بهانه های مختلف یادآوری کنیم و روز معلم فرصت نیکویی است برای یادآوری معلمی مانند علیرضا نادری.

خوشبختی صابر ابر

صابر ابر هم در صفحه شخصی خود به مناسبت زادروز آتیلا پسیانی، متنی منتشر کرد که در بخشی از آن نوشته است: من یک خوشبختی دارم ، من با آتیلا معاشرت می کنم. نعمت داشتن کسی که «بازی» را بلد است.»

برادران لیلا از نگاه طوفان 

«ما تمام شدیم؛ قبول. ولی بپذیرید که سینمای امروز هم دیگر خیلی بی در و پیکر شده است.» این بخشی از صحبت های یکی از بازیگران قدیمی ایران است که روز سه شنبه در ایسنا منتشر شد. «رضا طوفان» بدمن معروف سینما در دهه های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی همین چند روز قبل ۷۴ ساله شد و در شرایطی که بیماری مشکلاتی را برایش به وجود آورده ولی باز هم سینما برایش دغدغه است؛ دغدغه ای که حسرت هم با خودش دارد چون به ایسنا می گوید: حق یک بازیگر حرفه ای که عمرش را صرف بازیگری کرده، این نیست که نگران باشد و ببیند آینده اش چه می شود.

او  گفته است که توان جسمی لازم را برای سینما رفتن ندارد ولی «برادران لیلا» را که نسخه قاچاق آن پخش شده، دیده است. «فیلم خیلی خوبی بود، البته بدآموزی هم داشت. سعید پورصمیمی خیلی خوب بود،  جزو اساتیدی است که تکرار نمی شود و انگار بعد از ۶۰ سال تازه آمده. بدی سینما این است که ناگهان فِید می شوی و بعد با یک نقش دوباره برمی گردی. آن وقت همه با مشابه همان نقش سراغت می آیند.»

همچنین نشست هم اندیشی و هم افزایی مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح با مدیران ارشد سازمان سینمایی برگزار شد که محمد خزاعی معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی با تقدیر و تشکر از حمایت های بنیاد روایت فتح در چالش ها و بحران های امروز سینما گفت: بنیاد روایت فتح در دورانی که بنده در سازمان سینمایی قرار گرفتم همواره حامی و همراه ما مخصوصاً در چالش های مکرر و فشارهای متعدد اتفاقات سال گذشته بوده است. صادقانه عرض می کنم که روایت فتح جزو محدود مجموعه هایی بود که در بحران از ما حمایت کرد و در کنارمان قرار داشت. در حالی که بسیاری از بحران ها و چالش های یکساله اخیر ارتباط مستقیمی با سازمان سینمایی نداشته و کل جریان فرهنگی انقلاب را هدف گرفته بود.

«فوق لیسانه ها» در تلویزیون

از سویی قرار است، تلویزیون بعد از پخش دو فصل «لیسانسه ها»، فصل سوم این مجموعه ـ «فوق لیسانسه ها» ـ را از چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه) روی آنتن می برد.

مرضیه دباغ، طاهره صفارزاده و ایران درودی در یک مجله

همچنین مجله «فکرآورد» که به تازگی وارد فضای نشریات شده است، در دومین شماره انتشار خود، در پرونده ویژه ای به وضعیت زنان در ایران معاصر پرداخته است.

تغییر قوانین آکادمی در پی حواشی اسکار ۲۰۲۳

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار پس از نامزدی جنجالی «آندره آ ریسبرو» برای بهترین بازیگر زن جوایز اسکار ۲۰۲۳، مهم ترین تغییر قوانین خود را در مورد کمپین های تبلیغاتی اسکار اعلام کرد.

این در حالی است که «الیور استون» فیلمساز آمریکایی حمایت سرسختانه خود را از انرژی هسته ای در مواجهه با بحران فزاینده آب و هوا ابراز کرده و از «ولادیمیر پوتین» به عنوان یک رهبر بزرگ نام برد.

فراخوان دَهمین دوره ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

از سویی کانون نمایش نامه نویسان و مترجمان تئاتر ایران خبر داد که دَهمین دوره ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از نمایش نامه نویسان و مترجمان برتر ادبیات نمایشی در دی ماه ۱۴۰۲ برگزار می کند.

عضویت یک ایرانی در بخش «سواد و خواندن» ایفلا

افزون بر این ها، با اعلام نتایج انتخابات ایفلا ۲۰۲۳، سکینه قاسم پور، مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای عضویت در بخش سواد و خواندن ایفلا انتخاب شد. به این ترتیب او برای یک دوره چهارساله از آگوست ۲۰۲۳ تا آگوست ۲۰۲۷، از جمهوری اسلامی ایران عضو بخش سواد و خواندن ایفلا خواهد بود.

دولت درصدد است آنچه در توان دارد به صحنه بیاورد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جریان رونمایی از پوستر سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اعلام کرد که با توجه به شرایط کشور که در اوج دوره توسعه فرهنگی قرار دارد، این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می تواند به عنوان یک نقطه عطف مطرح شود. دولت هم درصدد است آنچه در توان دارد به صحنه بیاورد.

انجمن نویسندگان آمریکا اعتصاب کرد

همچنین انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) با اعلام اختلافات گسترده با استودیوهای فیلمسازی از آغاز نخستین اعتصاب سراسری در ۱۵ سال اخیر خبر داد.

درگذشت یک باستان شناس

فاطمه کریمی، عضو شورای عالی علمی دایره المعارف بزرگ اسلامی و عضو هیأت های باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ایران درگذشت. مقدمه ای بر هنر کاشیگری ایران، هنر سفالگری دوره اسلامی ایران، گلستان خیال، مقدمه ای بر شناخت رباط در ایران، کاوش کنگاور و کارنامه علمی باستان شناسی ایران از جمله تألیفات و مقالات فاطمه کریمی است.

همچنین قرار است، پیکر او ساعت ۱۰ صبح پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه از مقابل موزه ملی ایران تشییع شود.

بازگشت «علی رهبری» به صحنه روسیه

در حوزه موسیقی نیز، علی رهبری جدیدترین برنامه های خود را در اپرای «مارینسکی» اعلام کرد.

علی رهبری رهبر و آهنگساز بین المللی ایرانی، پیش تر نیز در ارکسترهای فیلارمونیک رادیو تلویزیون بلژیک، فیلارمونیک چک و فیلارمونیک بلگراد سمت رهبر دائم مهمان را به عهده داشته و مدیریت هنری ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، مالاگا و زاگرب را عهده دار بوده است.

خواننده مورد علاقه باب دیلن درگذشت

«گوردون لایتفوت» خواننده و ترانه نویس کانادایی «گوردون لایتفوت» که بیشتر برای ترانه های فولک -پاپی همچون «اگر می توانستی ذهنم را بخوانی» شناخته می شود، در سن ۸۴سالگی درگذشت. 

«بازتابی از اسپانیا» در خانه هنرمندان ایران

در ادامه، خبر رسید که نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «بازتابی از اسپانیا» در گالری های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران از روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت برگزار می شود.

تازه هایی از مجسمه سعدی

یازدهم اردیبهشت ماه از مجسمه سعدی که به عنوان بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت نام برده می شود، رونمایی شد. حالا خالق این اثر توضیحاتی را درباره ویژگی های این مجسمه و قواعدی که باید برای جانمایی یک اثر شهری رعایت شود، ارائه کرده است.

به گفته او، اندازه این مجسمه سه متر و ۲۰ سانتی متر است و چهار متر هم پایه برای آن در نظر گرفته شده است. 

تا زلزله نیامده، مجسمه ها را نجات دهید

همچنین گزارشی از از مراسم یادبود محمد هژبرابراهیمی، هنرمند مجسمه ساز که روز دوشنبه در خانه هنرمندان برگزار شده بود، داشتیم. محمد هژبرابراهیمی، هنرمند پیشکسوت مجسمه ساز که ۲۷ فروردین ماه در کرمان درگذشت، آثار بیشماری خلق کرد و البته هنوز هم کارهای ناتمام بسیار داشت. ولی آثار این هنرمند در منزل او در کرمان نگه داری می شوند؛ جایی که ممکن است هر آن به علت زلزله خیز بودن این استان از بین بروند، باوجود اینکه مسئولین کرمان بارها وعده جمع آوری و نگهداری این آثار را داده بودند.

حاشیه جدید ناصرالدین شاه در پایتخت!

در ادامه اخبار روز، از حاشیه های سنگ قبر ناصرالدین شاه نیز نوشتیم، منابع و پژوهش های تاریخی آورده اند که ناصرالدین شاه یک روز پیش از سالروز به تخت نشستنش برای زیارت و حضور بر مزار همسر محبوبش به حرم عبدالعظیم (ع) در ری رفته بود که به قتل رسید و چون تا آن زمان آرامگاهی برای ناصرالدین شاه درنظر گرفته نشده بود، تا مدت ها (در برخی منابع اشاره شده تا یک سال) جنازه اش در تکیه دولت نگهداری شد. سپس ناصرالدین شاه را در اتاقکی که مقبره جیران (همسر محبوب شاه) قرار داشت و به جهت آرامگاه شاه بزرگتر شده بود، دفن کردند. بر قبرش، سنگ نفیس حجاری شده نصب کردند که او را تمام قد نقش کرده است. این سنگ تا فروردین ماه سال ۱۳۵۸ برقرار بود تا این که در جریان تخریب قبر رضاشاه پهلوی در حرم عبدالعظیم، از این محل جابه جا شد. نام آرامگاه هم که به جهت دفن آیت الله کاشانی به مقبره آیت الله کاشانی تغییر داده و آثار ناصری نیز محو و معدوم شد. از سنگ قبر ناصرالدین شاه تا دهه ۷۰ خبری نبود تا با گشایش کاخ گلستان به روی مردم، این سنگ پس از ۱۷ سال (طبق مستندات کاخ) به نمایش گذاشته شد که هم اکنون در خلوت کریمخانی کاخ گلستان قابل بازدید است.

جشن تولد ۵۶ سالگی «پیکان» در تهران

همچنین اعلام شد که پیکان سواران همزمان با ۵۶ سالگی ساخت «پیکان» در ایران، روز جمعه گردهم می آیند. این گردهم آیی، جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه با حضور بیش از ۶۰۰ دستگاه انواع خودرو پیکان کلاسیک و کلکسیونی تولیدشده از مدل های جوانان، کار، تاکسی، دولوکس، اتوماتیک و پیکان وانت در محوطه برج میلاد تهران انجام می شود.

معطلی ۲۰ اثر تاریخی در آذربایجان غربی

افزون بر این ها، معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی خبر داد که بیش از ۲۰ پرونده تعیین حریم در این استان داریم که معطل تشکیل جلسه شورای حریم وزارتخانه است و منتظریم این شورا تشکیل شود تا از آن ها دفاع کنیم.

موز ۱۲۰ هزار دلاری را دوباره خوردند!

ویدئویی هم از یک دانشجو منتشر شده است که او را حین جدا کردن موزی که با چسب نواری به دیوار موزه هنر «لیوم » در سئول چسبانده شده نشان می دهد. این دانشجو پس از جدا کردن موز از دیوار پوست آن را جدا می کند و در مقابل چشمان حیرت زده بازدیدکنندگان می خورد. او سپس پوست موز را با همان چسب به دیوار می چسباند و محل را ترک می کند. این موز که بخشی از اثر هنری چیدمان مشهور «مائوریتسیو کاتلان» (Maurizio Cattelan)، هنرمند ایتالیایی است، ۱۲۰,۰۰۰دلاری ارزش داشت.

و در نهایت این که یک گروه خنثی سازی بمب به طور اتفاقی دو قیچی تاریخی سالم را در آلمان کشف کرد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

مردی که صد سال عمر کمش بود

زهرمار خان «گیلدخت»: تلاش کردم ترسناک باشم!

تماشای دوبله فارسی «هری پاتر» با کمترین سانسور

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان