درگذشت یک بازیگر جوان، پیش تولید فیلم جدید بهروز افخمی، اکران یقه سفیدها و دسته دختران در سینماهای کشور، بزرگداشت آتیلا پسیانی و کیومرث پوراحمد، خوشبختی صابر ابر، برادران لیلا از نگاه طوفان، بازگشت عمو ...

به گزارش ایسنا، در این هفته حسام محمودی بازیگر جوان سینما و تلویزیون در سن ۳۷ سالگی درگذشت.  محمودی که این روزها فیلم سینمایی «غریب» را روی پرده سینماها دارد، نخستین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» مازیار میری بازیگری را شروع کرد و با مجموعه «گرگ و میش» همایون اسعدیان به شهرت رسید.

پیکر حسام محمودی بازیگر جوان سینما و تلویزیون که در سن ۳۷ سالگی درگذشت، جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه به خاک سپرده شد.

بیشتر بخوانید: 

پیام های تسلیت برای درگذشت حسام محمودی

آرزوی حسام محمودی که در لحظه گرگ و میش محقق شد

پیش تولید فیلم جدید بهروز افخمی

بهروز افخمی با ثبت درخواست صدور پروانه ساخت برای فیلم سینمایی «صبح اعدام» پیش تولید آن را شروع کرده است. این کارگردان به ایسنا خبر داد که در حال حاضر روخوانی فیلمنامه را با بازیگران آغاز کرده اند و از آنجا که نیاز است روخوانی تکمیل و تمرین زیادی انجام شود تا کار به پختگی برسد احتمالا فیلمبرداری را تابستان امسال شروع خواهند کرد.

یقه سفیدها و دسته دختران در سینماهای کشور

فیلم سینمایی  «یقه سفیدها»  با ثبت در شورای صنفی نمایش برای اکران در سینماها آماده شد. این فیلم سینمایی سال ۱۳۹۹ در تهران و در روزهای شیوع کرونا فیلمبرداری شد.

همچنین پخش تیزرهای تلویزیونی فیلم سینمایی  «دسته دختران» با گذشت ۱۵ روز از شروع اکران در سینماهای سراسر کشور، از دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه آغاز شد و همزمان با اکران سراسری فیلم سینمایی «دسته دختران» در سینماهای کشور، اکران سیار این فیلم سینمایی در دانشگاه های سراسر کشور آغاز شد.

«من می ترسم» در تدارک اکران

کارگردان فیلم سینمایی  «من می ترسم»  خبر داد که در تدارک اکران این فیلم است.  بهنام بهزادی در گفت وگویی با ایسنا درباره فیلم «من می ترسم» که در بخش سودای سیمرغ سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و هنوز به اکران عمومی در نیامده گفت: با توجه به وضعیت این روزهای اکران در سینماها به زودی بررسی تازه ای را برای نمایش این فیلم انجام خواهم داد تا شاید در آینده نزدیک آن را به اکران عمومی برسانم.

چند خبر کوتاه سینمایی

در ادامه اعلام شد که اعضای شورای سیاستگذاری ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند.

افزون بر این ها فراخوان چهلمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برای برپایی از ۲۷ مهرماه تا ۲ آبان ماه ۱۴۰۲ در تهران منتشر شد.

و این که سومین هفته فیلم چین با نمایش ۵ فیلم از کارگردانان نسل جدید سینمای این کشور، از ۱۶ تا ۲۰ اردیبهشت ماه به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهد شد.

همچنین گروه انتخاب بخش مسابقه فیلم های داستانی کوتاه، نماهنگ و پویانمایی نخستین جشنواره بین المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار»  اسامی ۴۲ فیلم را برای حضور در دو بخش رقابتی اصلی و ویژه مستند اعلام کرد.

حال محمد فیلی خوب است

محمد فیلی ـ هنرمند پیشکسوت کشورمان ـ که مدتی است در بیمارستان بستری است، روز شنبه تحت عمل جراحی قرار گرفت و بعد از این عمل جراحی به ایسنا گفت: عمل سنگینی داشتم اما خدا را شکر الان خوبم.

بزرگداشت آتیلا پسیانی و خوشبختی صابر ابر

شامگاه یکشنبه، بزرگداشتی برای  آتیلا پسیانی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر ایران همزمان با زادروز این هنرمند برگزار شد و هنرمندان مختلفی از نسل های مختلف درباره او صحبت کردند. می توانید اینجا مشروحی از این نکوداشت را بخوانید.

صابر ابر هم در صفحه شخصی خود به مناسبت زادروز آتیلا پسیانی، متنی منتشر کرد که در بخشی از آن نوشته است: من یک خوشبختی دارم، من با آتیلا معاشرت می کنم. نعمت داشتن کسی که «بازی» را بلد است.»

بعد از انتشار تصاویر آتیلا پسیانی در مراسم نکوداشتش ، خبرهایی درباره بیماری او در فضای مجازی منتشر شد و به تازگی ستاره پسیانی در پاسخ به نگرانی هایی که درباره سلامتی پدرش ابراز شده است، خبر داده که درمان آتیلا پسیانی به پایان رسیده و گفته است که خدا را شکر بیماری از بین رفته است.

همچنین مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد کارگردان فقید سینما در حالی به همت کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار شد که هنرمندان حاضر در فقدان یکی از «حرفه ای ترین سینماگران» سخنرانی را مطرح کردند.

برادران لیلا از نگاه طوفان 

«ما تمام شدیم؛ قبول. ولی بپذیرید که سینمای امروز هم دیگر خیلی بی در و پیکر شده است.» این بخشی از صحبت های یکی از بازیگران قدیمی ایران است که روز سه شنبه در ایسنا منتشر شد. «رضا طوفان» بدمن معروف سینما در دهه های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی همین چند روز قبل ۷۴ ساله شد.

او  گفته است که توان جسمی لازم را برای سینما رفتن ندارد ولی  «برادران لیلا»  را که نسخه قاچاق آن پخش شده، دیده است. «فیلم خیلی خوبی بود، البته بدآموزی هم داشت. سعید پورصمیمی خیلی خوب بود،  جزو اساتیدی است که تکرار نمی شود و انگار بعد از ۶۰ سال تازه آمده. بدی سینما این است که ناگهان فِید می شوی و بعد با یک نقش دوباره برمی گردی. آن وقت همه با مشابه همان نقش سراغت می آیند.»

از بستری یک کارگردان تئاتر تا بازگشت عمو فیتیله ای ها

همچنین اعلام شد که شکرخدا گودرزی، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر به دلیل گرفتگی عروق قلب باید در بیمارستان بستری می شود.

همچنین آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ به تفکیک اجراها مشخص شد.

نمایش  «چخفته»  به نویسندگی فرزانه محمدحسین، کارگردانی اشکان پیر دل زنده و تهیه کنندگی رضا ناجی پور و فرزانه محمد حسین،  به یاد مرحوم پرویز پورحسینی نهم اردیبهشت تا پنجم خردادماه ساعت ۱۹ به روی صحنه رفت.

نمایش  «گالمکس»  به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا حسن زاده از ۲۴ اردیبهشت تا ۱۹ خردادماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه خواهد بود.

از سویی قرار است که عموهای فیتیله ای پس از ۲۰ سال روی صحنه روند.  نمایش «دوره گردها» به کارگردانی علی فروتن از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری اجرا می شود.

کانون نمایش نامه نویسان و مترجمان تئاتر ایران خبر داد که دَهمین دوره ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از نمایش نامه نویسان و مترجمان برتر ادبیات نمایشی در دی ماه ۱۴۰۲ برگزار می کند.

بیشتر بخوانید:

نمایش «هفت خوان اسفندیار» به چه درد جامعه می خورد؟

جشن تولد هنرمندان فروردینی در میان گله ها

حضور چند اثر ایرانی در جشنواره های بین المللی

فیلم کوتاه  «سامپو»  به بیست و دومین جشنواره جهانی فیلم های کارگری «Reel Work» آمریکا راه یافت. این فیلم به کارگردانی مرضیه ریاحی، تهیه کنندگی حسین کاکاوند و نویسندگی مرجان ریاحی به عنوان نماینده ایران در جشنواره حضور دارد.  

 فیلم   «یک اتّفاق کوچک»  ساخته سید مرتضی سبزقبا به بخش مسابقه چهلمین جشنواره بین المللی فیلم «آسولو آرت» ایتالیا راه یافت.

فهرست ۱۱ اثر بخش مسابقه جشنواره معتبر و بین المللی انیمیشن انسی فرانسه با حضور انیمیشن  «آژیر»  ساخته سپیده فارسی اعلام شد. همچنین انیمیشن سینمایی  «ژولیت و شاه»  به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر به بخش آثار در حال ساخت (Work in Progress) جشنواره بین المللی انیمیشن انسی فرانسه ۲۰۲۳ راه پیدا کرد.

علاوه بر این، فیلم کوتاه  «ابوالهول»  به کارگردانی حمید یوسفی در چهلمین جشنواره فیلم های هنری «آسولو آرت» به نمایش گذاشته می شود.   «ابوالهول» پیش از این در بیست و یکمین جشنواره «ریورساید» آمریکا، هشتمین جشنواره «unDependence» آلمان و ششمین دوره جشنواره «trameindipendenti» ایتالیا حضور داشته است.

 نمایش  «مکبث زار»   نیز به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت کوهی در هجدهمین دوره فستیوال جهانی سن پترزبورگ روی صحنه می رود. این نمایش قرار است به عنوان اثر برگزیده از سوی انجمن منتقدان تئاتر روسیه در آیین اختتامیه جشنواره تئاتری در سن پترزبورگ به صحنه برود.

مروری بر سینما در جهان

فروش جهانی انیمیشن اقتباسی  «برادران سوپرماریو»  محصول یونیورسال و استودیو ایلومینیشن از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد.  این انیمیشن در بیست و ششمین روز اکران خود به فروشی فراتر از یک میلیارد دلار رسید تا اولین انیمیشن از زمان همه گیری کرونا و دهمین انیمیشن تاریخ سینما نام بگیرد که به فروش میلیارد دلاری دست می یابد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار پس از نامزدی جنجالی «آندره آ ریسبرو» برای بهترین بازیگر زن جوایز اسکار ۲۰۲۳، مهم ترین تغییر قوانین خود را در مورد کمپین های تبلیغاتی اسکار اعلام کرد.

در ادامه، فهرست داوران بخش نوعی نگاه هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن  اعلام شد و این که   «مایکل داگلاس»  هنرپیشه مطرح آمریکایی امسال جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن را دریافت می کند.

جشنواره فیلم کن همچنین از هشت چهره به عنوان اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی در کنار  «روبن اوستلوند» رئیس داوران رونمایی کرد.

همچنین فهرست نامزدهای جوایز تئاتر تونی در سال ۲۰۲۳ اعلام شد و نمایش موزیکالی که نسخه نمایشی فیلم موزیکال ساخته  «بیلی وایلدر»  در سال ۱۹۵۹ است، به کارگردانی «کیسی نیکولا» موفق شد در ۱۳ شاخه از جمله بهترین نمایش موزیکال، بازیگر مرد موزیکال، نقش مکمل مرد و  زن موزیکال، کارگردانی نمایش موزیکال و بهترین موسیقی متن نامزد دریافت جایزه شود.

کمپانی نتفلیکس نیز از ساخت یک مینی سریال شش قسمتی بر اساس رمان و فیلم معروف ایتالیایی  «یوزپلنگ»  خبر داد و  «دوا کَسل» دختر «مونیکا بلوچی» نقش اصلی این سریال است.  

فصل دوم «چشم بندی» / وضعیت «سیمای خانواده»

مجموعه طنز  «چشم بندی»  در حال آماده سازی برای تولید فصل دوم است.  فصل اول این سریال دی ماه ۱۴۰۱ روی آنتن رفت.

همچنین روز یکشنبه،  آیین تجلیل از عوامل مجموعه تلویزیونی  «نون خ ۴» به عنوان پربیننده ترین سریال نوروز و ماه رمضان امسال، با حضور رییس سازمان صداوسیما برگزار شد.  

اظهاراتی درباره سریال پایتخت داشتیم؛ رئیس مرکز سیمافیلم با تاکید بر اینکه پرونده  «پایتخت»  در تلویزیون بسته نشده است، خاطرنشان کرد: «با رفع ایرادها و اشکلاتِ فصل قبل، این سریال حفظ خواهد شد.»

تهیه کننده برنامه «سیمای خانواده» درباره وضعیت این برنامه قدیمی که مدتی است تولید و پخش آن متوقف شده، اظهار کرد که تلویزیون به دنبال حذف این برنامه نیست و قرار است پخش آن ادامه داشته باشد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی عباس حسین نژاد را به عنوان دبیر هفتمین جشنواره طنز و رسانه منصوب کرد.

همچنین مهدی آذرمکان ـ مدیر سابق رادیو ورزش ـ مدیر رادیو ایران شد.

از حوزه رسانه بیشتر بخوانید:

چرا «متهم گریخت» هنوز بیننده دارد؟

قبیله خیالی پوسان را به حوالی تهران آوردند!

زهرمار خان «گیلدخت» : تلاش کردم ترسناک باشم!

تماشای دوبله فارسی «هری پاتر» با کمترین سانسور

تازه هایی از نمایشگاه کتاب؛ از مهمان ویژه تا پیش بینی وزیر ارشاد

در ادامه، رئیس نمایشگاه کتاب تهران کشور تاجیکستان را به عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه از طریق ایسنا معرفی کرد.  سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جریان رونمایی از پوستر سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اعلام کرد که با توجه به شرایط کشور که در اوج دوره توسعه فرهنگی قرار دارد، این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می تواند به عنوان یک نقطه عطف مطرح شود. دولت هم درصدد است آنچه در توان دارد به صحنه بیاورد.

محمدمهدی اسماعیلی همچنین در حاشیه نشست هیات دولت درباره سی وچهارمین نمایشگاه کتاب گفت: هفته آینده سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را خواهیم داشت که پیش بینی می کنیم، بین پنج تا هفت میلیون بازدید از این نمایشگاه داشته باشیم و این نمایشگاه بزرگترین جشنواره فرهنگی در ایران و منطقه است. سه هزار ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه حضور دارند و از کشورهای مختلف مهمان داریم و مهمان ویژه تاجیکستان است.  

گفت وگویی هم با معاون فرهنگی ارشاد درباره نمایشگاه کتاب داشتیم؛ او  دلیل تغییر بانک عامل نمایشگاه را تامین نکردن اعتبار از سوی این بانک خواند، همچنین اعلام کرد برای ناشرانی که در بخش حضوری نمایشگاه هم شرکت کنند، تسهیلات ویژه ای ارائه می کنند.

اشتباهاتی که در میدان پیروز می شوند

مدتی است در حوزه ادبیات سوژه ای با عنوان غلط های مصطلح را دنبال می کنیم؛ غلط های مصطلح در واقع عبارت ها و واژه های اشتباهی هستند که با توجه تکرار زیاد در میان عامه مردم درست تلقی می َشوند. این بار گفت وگویی با حسین جاوید ـ ویراستار و ناشر ـ داشتیم که معتقد است: بر اساس زبان شناسی تاریخی، صورت هایی که امروز آن ها را به عنوان صورت غلط می شناسیم، صورت های پیروز خواهند بود.

افزون بر این ها،  با اعلام نتایج انتخابات ایفلا ۲۰۲۳،  سکینه قاسم پور، مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای عضویت در بخش سواد و خواندن ایفلا انتخاب شد.  به این ترتیب او برای یک دوره چهارساله از آگوست ۲۰۲۳ تا آگوست ۲۰۲۷، از جمهوری اسلامی ایران عضو بخش سواد و خواندن ایفلا خواهد بود.

همچنین انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) با اعلام اختلافات گسترده با استودیوهای فیلمسازی از آغاز نخستین اعتصاب سراسری در ۱۵ سال اخیر خبر داد.

گزارش های ایسنا از چهره های ادبی ـ هنری:

این هنرمند مُعرف جوانان است

خانمِ بازیگر خارج از سریال ها شخصیت دیگری داشت

چرا «شد خزان» به دل ها نشست؟

حسرت های هنرمندی که دانشجوی مستعدش را در عطاری دید

چه کسی «بنان» را مجبور کرد خواننده شود؟

مردی که صد سال عمر کمش بود

مردی که انجمن های ادبی را به هم زد

یادی از جعفر بزرگی با عکسی از «پهلوانان نمی میرند»

بازیگری که زیر سایه «دلار» گم شد

آهنگساز «قصه های مجید» سال ها کابوس می دید!

انتشار ساز باران، جدیدترین برنامه علی رهبری، تورکنسرت علیرضا قربانی

آلبوم موسیقی  «ساز باران»  اثری از گروه «دلشدگان» به سرپرستی رامین میلانی و با صدای رضا کاظمی منتشر شد.

علی رهبری نیز جدیدترین برنامه های خود را در اپرای «مارینسکی»  اعلام کرد.

در ادامه اعلام شد که تور کنسرت های جدید علیرضا قربانی از نیمه اردیبهشت ماه تا پیش از آغاز ماه محرم در شهرهای تبریز، رشت، گرگان، کرمان، یزد، شیراز، تهران و جزیره کیش برگزار خواهد شد.

بیماری حمید هیراد قابل درمان نیست

نشست خبری برگزاری کنسرت مشترک  «حمید هیراد» و «راغب»  با حضور مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری «آوازی نو» نیز در این هفته برگزار شد.  

حمید هیراد در این نشست درباره وضعیت سلامتی خود گفت: شروع بیماری من از سال ۹۵ بود و چیزی نیست که قابل درمان باشد. تا امروز هم نسبت به ذات بیماری پستی ها و بلندی های خود را داشته ام. یک دوره آرام بوده، یک دوره نه. بستگی به شرایط محیطی من دارد؛ آلودگی و استرس و ... از سال ۹۵ هنوز تحت درمان هستم ولی ذات این بیماری که دارم ژنتیکی است و همیشه باید مانند یک کودک مراقب آن باشم. در همه مدتی که گذشته بالاترین چیزی که به من روحیه داده شغلم بوده است و فکر می کنم اگر روزی آن را کنار بگذارم اتفاق بدی برایم خواهد افتاد.

لغو کنسرت های سیروان خسروی و بابک جهانبخش

این در حالی است که کنسرت های پیش روی سیروان خسروی و بابک جهانبخش که قرار بود در ایران و خارج از کشور برگزار شود،  لغو شد.

درگذشت یک خواننده کانادایی

همچنین «گوردون لایتفوت»  خواننده و ترانه نویس کانادایی  «گوردون لایتفوت» که بیشتر برای ترانه های فولک -پاپی همچون «اگر می توانستی ذهنم را بخوانی» شناخته می شود، در سن ۸۴سالگی درگذشت.  

جشنواره موسیقی جوان اعلام وجود کرد

با پایان داوری مرحله مقدماتی شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه اعلام شد. این در حالی است که اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، دی ماه سال ۱۴۰۰ برپا شد و این جشنواره سال گذشته به رغم انتشار فراخوان هایی برگزار نشد.

انتقاد انجمن خوشنویسان ایران از رویکرد یک جشنواره

همچنین تعدادی از اعضای انجمن خوشنویسان ایران در انتقاد به رویکرد جشنواره «یاس یاسین» در منزل غلامحسین امیرخانی ـ چهره ماندگار خوشنویسی و رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران ـ گرد هم آمدند و دغدغه های خود را نسبت آنچه «اقدام غیرحرفه ای رویداد «یاس یاسین»» خواندند، مطرح کردند.

به گفته منتقدان جشنواره خوشنویسی ملی و بین المللی «یاس یاسین» در فراخوان دوره دوم خود، بخشی زیر عنوان «ملی» گنجانده و خطوط ایرانی (نستعلیق و شکسته و نسخ ایرانی) را صرفاً ذیل آن بخش قرار داده و برای این خطوط جایگاهی در بخش بین المللی قائل نشده است.

افتتاح چند نمایشگاه جدید 

نمایشگاه  «نو نگاره های نستعلیق»  بنفشه مصری پور در آستانه هفته دوم اردیبهشت ماه در مجموعه فرهنگی آسمان گشایش یافت. این نمایشگاه که شامل ۳۷ اثر است با حضور جمعی از استادان و علاقمندان به فرهنگ و هنر عصر روز جمعه ـ هشتم اردیبهشت ماه ـ افتتاح شد.  

همچنین نمایشگاه های «رد پا» و «هایپر رئالیسم: از تصویر تا واقعیت» قرار است در موزه هنرهای معاصر افتتاح شوند.   «رد پا» درنگی بر مراوده هنرمند و جهان پیرامون آن و «هایپر رئالیسم: از تصویر تا واقعیت» مروری بر آثار پست مدرن گنجینه موزه هنرهای معاصر خواهد بود.

ایستگاه پایانی یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری

مراسم اختتامیه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران شنبه، نهم اردیبهشت ماه در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.  یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با نمایش ۲۲۱ اثر منتخب از ۱۵۲ هنرمند در گرایش های تذهیب، نگارگری، گل و مرغ و طراحی نگارگری، از ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در موسسه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر برپا شده بود.

رونمایی از بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت

روز دوشنبه مراسم رونمایی از بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت در میدانگاه سعدی برگزار شد.  این مجسمه برنزی از شاعر فارسی زبان، سعدی شیرازی ساخته شده است و سازنده آن دهقان محمدی هنرمند مجسمه ساز است.  

در این مراسم همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر دادکه مجسمه حکیم نظامی به زودی در میدان ونک تهران نصب و رونمایی خواهد شد.

خالق این مجسمه نیز توضیحاتی را درباره ویژگی های این مجسمه و قواعدی که باید برای جانمایی یک اثر شهری رعایت شود، ارائه کرده است. به گفته او،  اندازه این مجسمه سه متر و ۲۰ سانتی متر است و چهار متر هم پایه برای آن در نظر گرفته شده است.  

همچنین در این آیین رونمایی با جهانگیر درویش ـ هنرمند معمار گفت وگو کردیم.  درویش در این مصاحبه به ایسنا گفت: آرزوی من این است کسانی باشند که به اندازه کافی به نصب مجسمه های شهری اهمیت دهند و نظارت و برنامه ریزی اصولی برای نصب این مجسمه ها داشته باشند. آرزوی من این است کسانی باشند که بگردند و ببینند در کجای شهر وجود چنین مجسمه هایی لازم است.  

آثار محمد هژبرابراهیمی در خطر است

همچنین گزارشی از از مراسم یادبود محمد هژبرابراهیمی، هنرمند مجسمه ساز که روز دوشنبه در خانه هنرمندان برگزار شده بود، داشتیم.  محمد هژبرابراهیمی، هنرمند پیشکسوت مجسمه ساز که ۲۷ فروردین ماه در کرمان درگذشت، آثار بیشماری خلق کرد و البته هنوز هم کارهای ناتمام بسیار داشت. ولی آثار این هنرمند در منزل او در کرمان نگه داری می شوند؛ جایی که ممکن است هر آن به علت زلزله خیز بودن این استان از بین بروند، باوجود اینکه مسئولین کرمان بارها وعده جمع آوری و نگهداری این آثار را داده بودند.

احمد خلیلی فرد ـ نقاش ـ که مدتی در بستر بیماری بود، صبح روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه از دنیا رفت.


نفت ایران از گردشگری ترکیه عقب می افتد؟

از سویی،  آمارهای رسمی جدید نشان می دهد درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری بیش از یک سوم افزایش یافته است و این صنعت حیاتی در اقتصاد ترکیه با وجود زلزله های ویرانگر ماه فوریه در جنوب شرق این کشور روند قوی سال گذشته را حفظ کرده است.

دولت ترکیه نیز پیش بینی کرده درآمدهای حاصل از گردشگری این کشور در سال جاری میلادی به رکورد ۵۶ میلیارد دلار برسد؛ رقمی که می تواند از درآمدهای خالص نفتی ایران پیشی بگیرد. از سوی دیگر، درآمدهای نفتی ایران به عنوان منبع اصلی درآمد کشور بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۲۰۲۲ بین ۵۸ تا ۶۲ میلیارد دلار اعلام شده و برای سال ۲۰۲۳ نیز رقمی بین ۵۱ تا ۵۷ میلیارد دلار برآورد شده که تقریبا برابر با چشم انداز درآمدهای ترکیه از محل گردشگری در سال جاری میلادی است.

سیراف در خطر است

در حوزه میراث فرهنگی، یک فعال میراث فرهنگی با انتشار تصاویری از  «سیراف»  از وضعیت وخیم، رها شده و تخلف های آشکار در این بندر باستانی خلیج فارس خبر داد.  

انتقاد به رفتارهایی که با چوگان می شود

همچنین گفت وگویی با فرهاد نظری ـ عضو کمیته میراث ناملموس آیسسکو ـ درباره چالش های چوگان، پیشینه و روند ثبت آن داشتیم، او در بخشی از این مصاحبه گفت:  «چوگان» نه تنها میراث ملی ما، بلکه میراث جهانی است و به آیندگان هم تعلق دارد. توسعه و ترویج «چوگان»، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و ما باید به فکر رفع موانع چوگان باشیم. کارهای ناکرده برای «چوگان» بسیار است.

ثبت ملی  خانه باغ دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن 

 خانه باغ دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در صدرآباد ندوشن در روز یکشنبه دهم اردیبهشت و همزمان با اولین سالگرد درگذشت این نویسنده صاحب نام در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۳۳۹۲۶ ثبت ملی شد.

آنچه در حوزه میراث فرهنگی گذشت

مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تغییر ساعات کاری موزه های چهار استان با توجه به شرایط اقلیمی در فصل گرما خبر داد.

گزارشی هم از موزه کار داشتیم؛  خانه باغی در محدوده شرق اتوبان صیاد شیرازی تهران، در خیابان اجاره دار که پیش تر متعلق به مالک «مبلمان دقت» بود و شهرداری در سال ۱۳۸۵ آن را از ورثه خریداری کرد و مدتی در اختیار بنیاد امیرکبیر و خانواده دکتر حبیبی بود و حالا هم موزه کار شده است.

در حوزه میراث فرهنگی همچنین گفت وگویی با معاون میراث استان مازندران داشتیم که از کاوش در دو محوطه تاریخی این استان به منظور تعیین حریم خبر داد و گفت: در مازندران اولویت با تعیین حریم محوطه های باستانی است؛ چراکه حریم محوطه های باستانی این استان روز به روز مورد تعرض قرار می گیرد و یک روز معطلی هم برای آن زیاد است.

 معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی نیز خبر داد که بیش از ۲۰ پرونده تعیین حریم در این استان داریم که معطل تشکیل جلسه شورای حریم وزارتخانه است و منتظریم این شورا تشکیل شود تا از آن ها دفاع کنیم.

فاطمه کریمی، عضو شورای عالی علمی دایره المعارف بزرگ اسلامی و عضو هیأت های باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ایران درگذشت.  

همچنین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، «شهاب طلایی شکری» را به سمت مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی منصوب کرد.

معاون میراث فرهنگی نیز «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» را به عنوان شعار هفته میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز از کشف یک کتیبه فارسی با نقش «شیرِ شمشیر به دست» در کنار شمایل حضرت علی (ع) در یکی از روستاهای ارمنستان خبر داد.  

درهای باغ ایرانی سفارت ایتالیا در تهران برای یک روز به روی مردم گشوده می شود.   سفارت ایتالیا در تهران اعلام کرد که در تاریخ دوم ژوئن سال جاری برابر با ۱۲ خردادماه ۱۴۰۲ به مناسبت روز جمهوری ایتالیا، برای اولین بار در تاریخ، درهای باغ ایرانی ـ تاریخی این سفارتخانه را که مجموعه اقامتگاه سفیر ایتالیا نیز در آن واقع شده است برای بازدید عموم باز می کند.

موزه در ایران ۵۰ سال عقب است

یک مترجم متون تخصصی موزه معتقد است که موزه و موزه داری در ایران حدود ۵۰ سال عقب تر از دنیاست و کیفیت موزه های ایران قربانی کمیت آن شده است، موزه ها از لحاظ فکری تغذیه نشده اند و کمبودهای زیادی در حوزه موزه و موزه داری وجود دارد. این صحبت ها در نشست کتاب موزه مطرح شد که گزارش کامل آن را می توانید اینجا بخوانید.  

خوردن موز ۱۲۰ هزار دلاری

ویدئویی هم از یک دانشجو منتشر شده است که او را حین جدا کردن موزی که با چسب نواری به دیوار موزه هنر «لیوم» در سئول چسبانده شده نشان می دهد. این دانشجو پس از جدا کردن موز از دیوار پوست آن را جدا می کند و در مقابل چشمان حیرت زده بازدیدکنندگان می خورد. او سپس پوست موز را با همان چسب به دیوار می چسباند و محل را ترک می کند. این موز که بخشی از اثر هنری چیدمان مشهور «مائوریتسیو کاتلان» (Maurizio Cattelan)، هنرمند ایتالیایی است، ۱۲۰,۰۰۰دلاری ارزش داشت.

تعرض به رقصنده کوچک

همچنین معترضان محیط زیستی در ادامه مجموعه حملات نمادین به آثار هنری مشهور، این بار به سراغ مجسمه ای از  «ادگار دگا»  رفتند. دو معترض حوزه محیط زیست محفظه شیشه ای مجسمه «رقصنده کوچک» اثر «ادگار دگا» در گالری ملی موزه هنر واشنگتن را رنگ آمیزی کردند.

تازه هایی از مونالیزا، ون گوگ و نوتردام

افزون بر این ها،  یک مورخ ایتالیایی ادعا کرده پلی را که در پس زمینه اثر معروف «مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی» نقاشی شده شناسایی کرده است.

 یکی از تابلوهای نقاشی  «ون گوگ»  که منظره ای در پاریس را به تصویر می کشد درحالی به زودی در حراجی ارائه خواهد شد که انتظار می رود ده ها میلیون دلار به فروش برسد.

مقامات ناظر بر روند بازسازی کلیسای تاریخی  «نوتردام»   اعلام کردند که مناره جدید این بنا تا پایان سال جاری میلادی ساخته خواهد شد.

هخامنشیان در ایتالیا

همچنین موزه بریتانیا نمایشگاهی با عنوان  «تجمل و قدرت: ایران تا یونان»  برگزار کرده و مجموعه ای از آثار ارزشمند تاریخی ایران، از دوران هخامنشی و آثار یونان باستان را به نمایش گذاشته است.

کشف های تاریخی

مجموعه ای از قطعات آهنین که چندین دهه در زیرزمین خانه ای در نروژ خاک می خورد، در جریان خانه تکانی بهاری کشف شد و یک گروه خنثی سازی بمب به طور اتفاقی دو قیچی تاریخی سالم را در آلمان کشف کرد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

حاشیه جدید ناصرالدین شاه در پایتخت!

نولان مخاطبان را شگفت زده کرد

پنجشنبه یا شنبه، مهم تعطیلی دو روز در هفته استپ

نام قدیم «خلیج فارس» چه بود؟

اینجا خط قرمز است!

چرا جای کارگران در آثار هنری خالی است؟

معماری سعدیه از کدام بنای مشهور اقتباس شده است؟

همه ماجرای حواشی یک خبر سینمایی

بافت های تاریخی عاقبت بخیر می شوند؟

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان