عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به رتبه های کسب شده توسط معلمان گفت: معلمان جوان تر در رتبه بندی جایگاه بهتر داشتند چون معلمان باسابقه بعضاً مدارک و مستندات لازم را نداشتند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رتبه های تعیین شده برای معلمان در جریان رتبه بندی اعتراضات مختلفی را رقم زد، برخی افراد به یافتن مستندات مورد نیاز و بارگذاری آنها، نداشتن اطلاعات لازم درباره شاخص های امتیاز آور یا تعیین رتبه های غیرواقعی معترضند.

اوضاع پیش آمده در نهایت مسئولان را متوجه این موضوع کرد که اساساً آیین نامه رتبه بندی معلمان با اشکال نوشته شده و اکنون موضوع دارای اهمیت تغییر این آیین نامه است.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس به تازگی خبر داده است که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفع کاستی های اجرای قانون رتبه بندی معلمان را در دستور کار دارد.

معلمان در جریان اجرای رتبه بندی بارها نسبت به درگیری با کاغذ بازی و بارگذاری مستندات بی ارتباط با شغل معلمی گلایه کردند و گفتند: «شاخص های رتبه بندی نمی تواند به صورت دقیق معلمان را مورد ارزیابی قرار دهد و نیاز است معلمان به صورت حضوری نیز مورد مصاحبه و بررسی قرار گیرند که این اتفاق تا امروز نیفتاده است. از سوی دیگر، در فرآیند رتبه بندی، بررسی معلمان به صورت سیستمی انجام شده است که خطاهای بسیاری هم داشت در حالی که برای ارزیابی حرفه ای نیاز است ارزیابان موقعیت معلم را از نزدیک مشاهده و بررسی کنند».

بررسی مجدد رتبه های معلمان به ویژه رتبه های 4 و 5

طبق آمارهای اعلام شده درصد رتبه های دریافتی معلمان بدین شرح است:

33 درصد آموزشیار معلم. 14 درصد مربی معلم. 40 درصد استادیار معلم. 8.3 درصد دانشیار معلم.0.2 درصد استاد معلم و 4.5 درصد فاقد رتبه.

در همین ارتباط محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به گلایه های معلمان نسبت به بارگذاری مدارک و مستندات گفت: آیین نامه رتبه بندی با آنچه در قانون وجود دارد، همخوانی نداشت و خروجی همانی شد که اکنون در مرحله اجرا مورد انتقاد است و برخی مدارک درخواست شده از معلمان با عملکرد آنها تفاوت بسیاری دارد یعنی همانند دانشگاه ها رفتار شد یا مدارکی اعلام شد که از قبل از آنها درخواست نشده بود.

رتبه بندی به ضرر معلمان با سابقه

نکته مشهود و عجیب دیگر در جریان رتبه بندی، اعتراض گسترده معلمان با سنوات خدمت بالا نسبت به رتبه های کسب شده بود و در مواردی برخی با 30 سال سابقه کار، رتبه یک یا نهایتاً سه را کسب کردند؛ یکی از معلمان با سابقه می گوید: «معلمان با سابقه بالا از جمله بنده با 31 سال خدمت دیگر فرصتی برای مستندسازی و ارتقای رتبه خود نداریم، آیا تاوان 12 سال تأخیر در اجرای رتبه بندی را باید معلمان بدهند؟! معلمی که 31سال سابقه خدمت دارد محال است شاخص های تعیین شده در رتبه بندی را نداشته باشد، اکثر معلمان به وظیفه معلمی خود متمرکز هستند و در طول سنوات خدمت خود به دنبال جمع آوری مستندات برای رتبه بندی نبود ه اند البته شاخص های رتبه بندی مناسب افرادی است که به دنبال مستندسازی و جویای نام بودن هستند.»

وحیدی نیز به همین موضوع اشاره می کند و معتقد است که معلمان جوانتر در رتبه بندی جایگاه بهتر داشتند چون معلمان با سابقه بعضاً مدارک و مستندات لازم را نداشتند یا اینکه در گذشته طرح های پژوهشی و مقالاتی از جنس مقالات دانشگاهی کمتر مطرح بود و این مسائل در سال های اخیر پُررنگ شده است. هم اکنون 30 درصد معلمان به رتبه های خود اعتراض دارند و در موارد مورد اعتراض، مدارک جدید بارگذاری شده است و مقرر شد هیئت های ارزیاب در سطوح استانی که تا حدودی به معلمان نزدیکتر هستند، قرار بگیرند و هیئت های ممیزه از امروز کار بررسی اعتراضات را آغاز می کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره کسب رتبه 5 توسط معلمان گفت: دو دهم درصد از معلمان یعنی کمتر از دو هزار نفر موفق به کسب رتبه 5 شدند البته در قانون آمده بود 10 درصد معلمان به رتبه 5 برسند. 

به گزارش تسنیم، معلمان برای بارگذاری مدارک جدید درباره شاخص هایی که به آن معترض بودند تا 11 اردیبهشت فرصت داشتند و پس از آن ارزیابان برای بررسی مدارک جدید اقدام می کنند و تا پایان شهریور نتایج اعلام می شود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان