«سقوط کابل» متقاضی دریافت پروانه نمایش شد، «اکتبر» آماده نمایش می شود، بهروز افخمی اظهاراتی درباره تختی داشت، محمد فیلی از بیمارستان مرخص شد، مدیر تئاترشهر از وضعیت مبهم دو نمایش «بک تو بلک» و «هملت» ...

به گزارش ایسنا، رور شنبه ۱۶ اردیبشهت از شاعر عاشقانه هایی نوشتیم که سال ۱۳۸۳ در این روز او را از دست دادیم؛ حسین منزوی متولد نخستین روز پاییز سال ۱۳۲۵ در زنجان است. او از برجسته ترین شاعران و ادیبان معاصر به شمار می آید که علاوه بر غزل سرایی و ترانه سرایی، در سرودن «شعر نیمایی» و «شعر سپید» نیز فعالیت داشت.

«سقوط کابل» در راه است

نوید محمودی برای آخرین فیلم خود که حدود دو سال قبل ساخته شده است، درخواست پروانه نمایش اش را ثبت کرد. «سقوط کابل» به کارگردانی و تهیه کنندگی نوید محمودی در خبرهای ابتدایی «کابل پلاک ۱۰» نام داشت و بخش هایی از آن در تاجیکستان ساخته شده است. این فیلم ابتدا قرار بود به جشنواره چهلم فجر برسد که با طولانی شدن فیلمبرداری، این اتفاق نیفتاد و حالا پس از دو سال -طبق آنچه در سایت سازمان سینمایی ثبت شده - سازنده این فیلم متقاضی دریافت پروانه نمایش آن شده اند. 

تدارک اکران آنلاین «اکتبر»

همچنین فیلم سینمایی «اکتبر» محصول مشترک ایران، ترکیه و گرجستان در آخرین مراحل فنی قرار دارد و به زودی آماده نمایش می شود. فیلمنامه «اکتبر» بر اساس قصه ای واقعی برگرفته از کتاب «۶ اکتبر» به نگارش درآمده است.

اظهارات بهروز افخمی درباره تختی

بهروز افخمی نیز دربرنامه «نقد سینما» در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا نمی توانیم درباره آدم های سیاسی در قید حیات فیلم بسازیم،  گفت: فیلم ساختن درباره آن هایی که در قید حیات نیستند هم سخت است و حساسیت وجود دارد؛ معمولا وقتی قرار است فیلمی درباره شخصیت های سیاسی ساخته شود، خانواده ها و جریان های سیاسی، نگران می شوند. عده ای سعی می کنند واقعیت های زندگی غلامرضا تختی را نادیده بگیرند و روایت هایی قلابی را جا بیندازند و درباره تختی و فشارهایی که به او آوردند، دروغ زیاد گفته می شود.

بیشتر بخوانید:

چند عکس دیدنی از «دسته دختران» و حکایت مناطق از بین رفته

محمد فیلی از بیمارستان مرخص شد

محمد فیلی، هنرمند پیشکسوت کشورمان که به تازگی عمل جراحی سنگینی را پشت سر گذاشته است، با اعلام خبر بهبودی نسبی و ترخیص از بیمارستان، گفت: خداراشکر حالم خیلی خوب است ولی باید برای مدتی بدون حرکت در منزل استراحت کنم و تحت نظر باشم تا ببینیم خدا چه می خواهد.

در ادامه، گروه انتخاب بخش مسابقه فیلمنامه نویسی نخستین جشنواره بین المللی فیلم و فیلمنامه ایثار اسامی ۴۰ فیلمنامه را برای حضور در بخش نهایی این رخداد هنری اعلام کرد.

گدار، هیچکاک و اوزو در بخش کلاسیک کن

بخش کلاسیک جشنواره کن ۲۰۲۳ نیز طبق روال هر ساله به بزرگداشت استادان سینمای جهان و نمایش نسخه مرمت شده آثار کلاسیک سینما می پردازد. بخش ویژه «خاطرات ژان لوک گدار» با نمایش نسخه بازسازی شده فیلم «تحقیر» محصول ۱۹۶۳، مستند آرشیوی «گدار به روایت گدار» به کارگردانی «فلورنس پلاتارتس» و اولین نمایش جهانی «جنگ های ساختگی» که تریلر ۲۰ دقیقه ای از آخرین پروژه این کارگردان است، همراه خواهد بود، فیلم اخیر هرگز ساخته نشد، چرا که او در سال ۲۰۲۲ در سن ۹۱ سالگی درگذشت. 

چرا نمایش سجاد افشاریان اجرا نشد؟

در پی وضعیت مبهم اجرای دو نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان و «هملت» کار مسعود دلخواه، مدیر مجموعه تئاتر شهر توضیحاتی ارایه و از وجود برخی کارشکنی ها و مغشوش کردن اذهان هنرمندان در فضای تئاتر ابراز تاسف کرد.

اعلام آمار تماشاگران تئاترهای دولتی

در ادامه، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ به تفکیک اجراها مشخص شد.

الهام پاوه نژاد و سعید پورصمیمی در «خوشدلان»

همچنین نمایش «خوشدلان» نوشته سعید پورصمیمی و کارگردانی پریزاد سیف از ۲ خرداد در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود. نمایش «خوشدلان» به عنوان اثری کمدی و نوشته سعید پورصمیمی از چهره های سرشناس تئاتر ایران با کارگردانی پریزاد سیف از دوم خرداد در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود.

پخش این سریال ها ممنوع می شود؟

مجوز پخش برخی سریال های شبکه نمایش خانگی در آستانه انتشار، این روزها به دلیل عملکرد برخی بازیگرانشان در هاله ای از ابهام قرار دارد. در حالی از سریال هایی همچون «پدرگواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت الله به عنوان گزینه در آستانه پخش در شبکه نمایش خانگی یاد می شود که  اظهارات اخیر یکی از تهیه کنندگان (جواد نوروزبیگی) در قبال پخش سریال «پدر گواردیولا» حاکی از این است که این سریال برای مجوز پخش با یک مشکل بزرگ روبه روست و آن ممنوع التصویری تعدادی از بازیگران اصلی آن است.

با چنین رویکردی، به نظر می رسد عملکرد ماه های اخیر برخی هنرمندان در فضای اجتماعی و مجازی، مجوز پخش برخی سریال ها همچون «پدرگواردیولا» از سوی ساترا را در هاله ای از ابهام قرار دهد. هر چند وزیر ارشاد پیشتر در ارتباط با تجربه های مشابه، عنوان کرده بود اینکه یک اثر بنا بر عملکرد یک بازیگر متوقف شود از سوی وزارتخانه ممنوع شده است.

چرا غلط ها زیاد شده اند؟

مدتی است، در حوزه ادبیات سوژه ای با عنوان غلط های مصطلح را دنبال می کنیم؛ غلط های مصطلح در واقع عبارت ها و واژه های اشتباهی هستند که با توجه تکرار زیاد در میان عامه مردم درست تلقی می َشوند. این بار گفت وگویی با محمدکاظم کاظمی ـ شاعر و ویراستار ـ داشتیم که درباره این موضوع گفت: در گذشته فقط می توانستند در روزنامه و کتاب مطلب منتشر کنند که طبعا زیر دست ویراستار می رفت و پالوده می شد اما شخص با هر سطح از سواد بدون این که نگران پالایش اثر باشد، می تواند به عنوان رسانه، متنش را در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها منتشر کند و این موضوع علت رواج بیشتر غلط هاست. 

زندگینامه مصور پادشاه بریتانیا پرفروش شد

کتاب زندگینامه کودکانه و مصور «چارلز سوم » به صدر جدول پرفروش های بریتانیا رسید. کتاب مصور «پادشاه چارلز» یکی از کتاب های مجموعه «مردم کوچک، رویاهای بزرگ» نوشته «سانچز وگارا» است که زندگینامه های مصور شخصیت های برجسته ای همچون «استفن هاوکینگ» را شامل می شود.

عکس های «فریدا کالو» روی دیوارهای کاخ نیاوران

همچنین نمایشگاه عکس زندگی نامه «فریدا کالو» و دیگو ریورا (دو نقاش شهیر مکزیکی) از ۱۱ اردیبهشت در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران بر پا شده است و تا ۲۲ همین ماه ادامه خواهد داشت.

از سویی، دبیر نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» از برگزاری این رویداد در تاریخ ۲۹ اردیبهشت تا ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ خبر داد.

۱۰ روز قبل از مرگش زنگ زد و گفت من خوب شدم!

روز شنبه همچنین مراسم تشییع پیکر احمد خلیلی فرد ـ هنرمند نقاش ـ از مقابل دانشگاه سوره به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد. احمد خلیلی فرد که مدتی در بستر بیماری بود، صبح پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت ماه از دنیا رفت. همچنین مراسم یادبود این هنرمند یکشنبه ـ ۱۷ اردیبهشت ماه ـ از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در مسجد امام خامنه ای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ـ خیایان سمیه برگزار می شود.

«علیرضا قربانی» قطعه اش را برای «ایران» بازنشر داد

علیرضا قربانی نیز قطعه ای به نام «کیمیا» را که با شعری برای «ایران» خوانده بود، در فضای مجازی بازنشر داد.

بلیت هواپیما گران و کمیاب شده است

به دنبال پیشنهاد افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۱۰۰ درصد از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی و اعلام آمادگی سازمان هواپیمایی برای اصلاح نرخ بلیت هواپیما به ویژه پس از چراغ سبز مجلس، حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در گفت وگو با ایسنا از افزایش قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پرتقاضا تا ۱۰۰ درصد خبر داد.

توضیح درباره واگذاری ۱۹ بنای تاریخی و نمایشگاه مشترک ایران، چین و عربستان

پس از اعلام خبر واگذاری بهره برداری ۱۹ بنای تاریخی از جمله ارگ خشتی «راین» در کرمان، که به ویژه واگذاری آن، به عنوان میراث ملی نفیس واکنش برانگیز شد، عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ برای شفاف شدن موضوع، این توضیح را داد که «بناهای تاریخی را واگذار نمی کنیم، بلکه طبق مزایده این ابنیه، به افرادی با مدت مشخص و مبلغ مشخص اجاره داده می شود تا آن ها را مرمت و نگهداری کنند و در حوزه هایی که ما تایید می کنیم، کاربری خوبی برایشان در نظر بگیرند.»

اما توضیحات وزیر نتوانست منتقدان را نسبت به واگذاری بهره برداری میراث ملی که برخی از آن ها به عقیده کارشناسان میراث فرهنگی، آثاری نفیس به شمار می آید و قابلیت ثبت جهانی دارد، متقاعد کند. اکنون، علی دارابی ـ قائم مقام ضرغامی و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه واکنش ها، در مراسم معارفه و تکریم مدیران عامل جدید و پیشین صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی، یعنی همان جایی که مزایده بهره برداری بناهای تاریخی را برگزار می کند، گفت: ما نیازمند حفاظت، مرمت، نگهداری و بهره برداری از آثار و بناهای تاریخی هستیم. تأسیس صندوق احیا هم به همین منظور است.

در ادامه رویدادهای روز شنبه، محققان یک آویز بیست هزارساله از جنس دندان را در یکی از غارهای سیبری کشف کردند.

مروری کوتاه بر رویدادهای روز جمعه (۱۵ اردیبشهت):

پیکر حسام محمودی بازیگر جوان سینما و تلویزیون صبح جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه در میان حزن و اشک حاضران در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد و در حالی که روز جمعه آیین وداع با فاطمه کریمی، بانوی باستان شناس پیشکسوت برگزار و پیکر او  نیز در بهشت زهرا در تهران به خاک سپرده شد، احمدرضا احمدی ـ شاعر ـ در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شد و عدنان غُریفی، نویسنده، شاعر و مترجم در ۷۹ سالگی در هلند درگذشت.

در ادامه، مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی «بازتابی از اسپانیا» در گالری های بهار و استاد نامی خانه هنرمندان ایران با حضور سفرایی از ۱۵ کشور جهان و همچنین نماینده یونسکو و مراسم رونمایی از مستند «فرزند ایران» با تاکید بر اینکه «دکتر اسلامی ندوشن برای ایران زحمت کشید و نام این مستند برازنده ایشان است.» برگزار شدند.

علاوه بر این، مراسم یادمان و بزرگداشت زنده یاد حمیدرضا بزرگی ـ از شاگردان «محمدرضا لطفی» و «هوشنگ ظریف» ـ با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده او در خانه هنرمندان ایران و مراسم رونمایی از سردیس، دیوارنگاره و پوستر اولین جشنواره ملی ادبی دکتر محمد معین به مناسبت یکصدو پنجمین زادروز این استاد برجسته ادبیات فارسی و همچنین نکوداشت استاد محمدعلی امیرجاهد (شاعر، موسیقیدان و تصنیف­ ساز) برگزار شد.

همچنین اعلام شد که نرگس آبیار که این روزها مشغول ساخت سریال «سووشون» است، به عنوان عضو هیئت داوران هفتمین دوره جشنواره فیلم و هنر رسانه زنان استرالیا حضور خواهد داشت و «دیمین شزل» کارگردان فیلم «لا لا لند» ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی ونیز ۲۰۲۳ را بر عهده خواهد داشت. 

از سویی، پخش برنامه «شیوه» این هفته به دلیل توافق نداشتن میهمانانش برای مناظره، منتفی شد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

پرویز پرستویی: آخرین کارم تئاتر خواهد بود

مشهور شد و در فاصله کوتاهی پس از آن درگذشت!

این شهر را در ۷۵ کیلومتری مشهد ببینید

بازگشت مجلات همشهری

تصویری از آخرین نقش حسام محمودی در یک سریال

خانواده سلطنتی می تواند «بی بی سی» را سانسور کند؟

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان