سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان تغییر تفکر در حوزه جمعیتی را لازم و ضروری برشمرد و گفت: جوانی جمعیت در تمامی دنیا مطرح بوده و متناسب با آن، ایران به ویژه استان گیلان، نیازمند توجه جدی در این زمینه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدتقی آشوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در همایش تجلیل از ماماهای نمونه استان در سالن همایش های مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) رشت با تبریک روز جهانی ماما اظهار کرد: ماماها، فرشتگان الهی بر روی زمین هستند و دستانشان، نوازشگر مادر و نوزاد در نخستین ساعات تولد است.

وی با گرامیداشت یاد تنها شهیده مدافع سلامت عرصه مامایی استان «شهیده انوشه بکیان» گفت: روز جهانی ماما، فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت و جایگاه مامایی در نظام سلامت کشور و تجلیل و قدردانی از خدمات خالصانه و زحمات بی شائبه قشر صبور و مخلصی است که در راستای تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت مادر و نوزاد تلاش می کنند.

آشوبی با اشاره به چالش عدیده گیلان در حوزه جمعیتی گفت: کار تبلیغی، ترویجی و رسانه ای در اقناع افکار عمومی در حوزه فرزندآوری بسیار حائز اهمیت است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان تغییر تفکر در حوزه جمعیتی را لازم و ضروری برشمرد و افزود: جوانی جمعیت در تمامی دنیا مطرح بوده و متناسب با آن، ایران به ویژه استان گیلان، نیازمند توجه جدی در این زمینه است.

وی با اشاره به تجربه مدیریتی خود در نظام سلامت و آشنایی کامل با اوضاع و احوالات فعالان عرصه مامایی گفت: کاملاً از شرایط و اوضاع و احوالات ماماهای پرتلاش و البته خستگی ناپذیر، آگاهم.

آشوبی با اشاره به گوشه ای از تلاش های ماما در نظام سلامت تصریح کرد: این قشر پرتلاش با صبر و اخلاص، کوشش می کنند تا با آموزش مستمر و آگاهانه و بهبود بهداشت باروری، زمینه تحقق قانون الهی، واجب و قطعی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را در نظام سلامت محقق کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان سخت کوشی توأم با مسولیت شناسی ماماها را خصیصه ای منحصربه فرد و مبارک توصیف کرد و افزود: می توانم ادعا کنم این خصیصه، الگویی برای همه کسانی است که به خدمت بی منت و صادقانه به مردم می اندیشند.

به گفته آشوبی، جامعه مامایی، به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ دانشگاه به واسطه مهارت، دانش، ایثار، اخلاص و معنویاتش همیشه نویدبخش حیات، نشاط و سلامت برای اهالی گیل و دیلم بوده و خدمات ارزنده ای را در راستای حفظ سلامت مادر و کودک ارائه کرده اند.

کاهش زادآوری در گیلان

حجت الاسلام والمسلمین علی اسماعیلی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این همایش با اشاره به اهمیت فرزندآوری، اظهار کرد: فرزندآوری آن قدر اهمیت دارد که پیامبران ازجمله حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند برای عطای فرزند، تمنا و دعا می کردند.

وی با اشاره به کاهش زادآوری در گیلان افزود: وجود قانون جوانی جمعیت همچون حقی که ملائک از سوی خدا بر حضرت ابراهیم علیه السلام امر کردند، حق است و باید برای خروج از چاله جمعیتی این اتفاق خوب رقم بخورد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تقدیر از تلاش های ماماها در نظام سلامت، گفت: ماندگاری و اصالت دو ویژگی مهم و برجسته در شغل مامایی است که از دوران انبیاء تاکنون وجود آن، تغییری نکرده است.

در پایان این همایش از ماماهای نمونه و فعال استان گیلان با حضور مسؤولان استانی تجلیل و تقدیر شد.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان