رهاسازی آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود و آیت الله بهجت سنگرجانی دوباره به شالیزارهای گیلان بخشید و از این طریق ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان اّبرسانی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان یکی از استان های برتر در کاشت انواع محصولات کشاورزی است که هر کدام نقش مهمی در تامین زنجیره غذایی کشور دارند. 

یکی از این محصولات مهم و استراتژیک که به نوعی نماد تمامی محصولات کشاورزی در گیلان می باشد، برنج است که از آن به عنوان اصلی ترین منبع درآمدی کشاورزان در این استان یاد می شود. 

بر اساس آمار اعلام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، گیلان برترین تولید کننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که رتبه نخست به لحاظ سطح زیرکشت است و رتبه دوم تولید برنج خود گواه بر تایید همین امر می باشد. 

کاشت برنج در گیلان بستگی به میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود و دیگر کانال های آبگیری دارد ولی امسال به نسبت سال گذشته بارش ها در این استان با کاهش بسیار جدی مواجه شده و همین امر منجر شد تا با کاهش آب در فصل زراعی جدید مواجه باشیم که در آستانه رهاسازی آب زراعی نگرانی هایی را برای شالیکاران ایجاد کرده است. 

کاهش ۵۰ درصدی آب ذخیره شده در سدسفیدرود به نسبت میانگین ۲۰ساله
از ۲۸۳ هزار هکتار اراضی شالیزاری در گیلان ۱۷۱ هزار هکتار آن توسط سد سفیدرود آبرسانی می شود ولی به نسبت مشابه سال گذشته اکنون ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب کمتر در پشت این سد ذخیره شده است. 

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ذخیره کنونی این سد نسبت به دوره بلندمدت ۲۰ساله بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

وحید خرمی می گوید اکنون ۷۲۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده که در مشابه سال گذشته ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده بود همچنین ذخیره سد شهربیجار نیز ۶۹ میلیون مترمکعب است که سال گذشته ۱۰۰ میلیون مترمکعب بود ضمن اینکه سدهای بالادست ۵۰ درصد آبگیری شدند. 

کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی و آب منطقه ای معتقدند با توجه به در پیش بودن فصل گرما دیگر انتظار بارش هایی که تاثیر چشمگیری در ذخیره آب سد داشته باشد را نداریم، بنابراین کشاورزان استان باید از آب های در دسترس خود همچون زهکشی ها، رودخانه ها و آب باران برای کشت و کار خود بهره گیرند. 

بحرانی بودن شرایط آب در فصل زراعی سبب شد تا نماینده عالی دولت در گیلان هفته گذشته جلسه ای فوری با حضور مدیران تمامی دستگاه های اجرایی را در محل سد سفید رود در منجیل برگزار کند. 

 

استفاده از ظرفیت مؤسسه تحقیقات برنج در راستای کاهش مصرف آب در فصل زراعی
یکی از مهمترین خروجی این جلسه تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در گیلان به مانند سال گذشته و به ریاست استاندار گیلان بود، که به گواه کارشناسان و شالیکاران ثمره بسیار خوبی را به همراه داشته است. 

به گفته اسدالله عباسی نماینده عالی دولت در گیلان، تمامی دستگاه های اجرایی و متولیان حوزه آب و جهاد کشاورزی باید به طور روزانه گزارش وضعیت نشاء برنج و رهاسازی آب را به قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی اعلام کنند تا در صدور نیار تصمیمات لازم اتخاذ شود. 

طبق تصمیم اتخاد شده، امسال به عنوان دستورالعمل هیچ کشاورزی نباید زمین زراعی خودش را بلاتکلیف بگذارد چرا که در هدر رفت آب تاثیرگذار است و اگر نمی توانند زمین خود را کشت کنند، در اختیار دیگران قرار دهند. 

استاندار در این جلسه می گوید باید از ظرفیت مرکز تحقیقات برنج در راستای کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصول برنج نهایت را برد، از این رو نوآوری و ابتکارات تحقیقات برنج و جهاد کشاورزی باید بکار گرفته شود تا تولید بهتری را امسال تجربه کنیم. 

طبق گفته های عباسی از نیمه دوم اردیبهشت تا پایان همین ماه برای آغاز نشاءکاری در استان پیش بینی و برنامه ریزی شده که در برخی مناطق زودتر و برخی شهرستان ها دیرتر کشت می شود و با توجه به شرایط آبی استان کشاورزان برای تامین آب مورد نیازشان با متولیان بخش آب و کشاورزی همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند. 

ضعف های قرارگاه جهادی مدیریت آب در سال جدید برطرف شود
علیرغم عملکرد مناسب قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در سال گذشته ولی این قرارگاه دارای ضعف هایی هم بود که در همین خصوص نماینده عالی دولت به تمامی فرمانداران و دستگاه های اجرایی دستور داد تا به طور مستمر در اراضی کشاورزی و مزراع شالیکاران حضور داشته و بر روند توزیع آب زراعی به طور جهادی و عملی نظارت کنند.

عباسی می گوید برای تحقق افزایش تولید برنج در گیلان نباید نگاهمان فقط به آسمان و بارش ها باشد بلکه باید تمامی عواملی که در کشت و تولید بهینه تاثیرگذار است را مدنظر قرار دهیم و تمامی امکانات و شرایط لازم در کنار هم قرار دهیم تا بهره وری از داشته ها ارتقا یابد و دولت هم نمی گذارد کشاورزان در سال زراعی جدید بحرانی را حس کرده و معیشتشان با مشکل مواجه شود. 

استفاده از آن ها و آب های ذخیره شده در آن نقش مهمی در نشاء شالیکاران در سال زراعی جدید دارد از این رو با توجه به بارش باران در چند روز گذشته بسیاری از شالیکاران اراضی خود را شخم اولیه زده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. 

یکی از مواردی که مسؤولان به طور مداوم به آن تاکید دارند رعایت تقویم زراعی توسط شالیکاران است زیرا به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، در سال گذشته ۷۵ درصد شالیکاران به این امر توجه کردند و در مناطقی که با تنش آبی بعضا مواجه بودیم به دلیل عدم رعایت تقویم زراعی بوده است. 

صالح محمدی می گوید زمان مناسب برای احداث خزانه برنج هفدهم فروردین تا هشتم اردیبهشت و زمان مناسب برای نشاءکاری نیز از ۱۵ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده است. 

با توجه به کاهش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی آب در پشت سد سفیدرود بدون شک شاهد بروز تنش آبی در برخی از نقاط گیلان خواهیم بود که هدف دولت در گیلان کاهش این تنش در فصل زراعی جدید است. 

رهاسازی آب سدانحرافی سنگر به منطور آبرسانی به ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان
به گفته استاندار گیلان کشاورزان حتما پمپ های آب خانگی را آماده کار داشته باشند تا در صورت نیاز از آن استفاده کنند و همچنین شالیکاران در مناطق پرتنش آبی از ارقام بومی و محلی دارای نیاز آبی بالا استفاده نکنند، در این مناطق باید از بذر مقام به کم آبی شامل کیان بهره گرفته شود، ضمن اینکه بیمه محصولات کشاورزی نیز باید مورد توجه باشد. 

حال امروز آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود و آیت الله بهجت سنگر رهاسازی شده و جانی دوباره به شالیزارهای گیلان بخشید، استاندار گیلان در حاشیه این رهاسازی گفت: برای ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در بخش های فومنات، امامزاده هاشم، سراوان و سنگر همزمان رهاسازی شد و برای بقیه اراضی بخش مرکزی روز جمعه آب رهاسازی خواهد شد. 

به گفته اسدالله عباسی چنانچه کشاورزان عزیز با سوال و مشکلی در خصوص تامین آب زراعی و یا با مسائلی مربوط به مزارع مواجه شدند از طریق دهیاران و بخشداران با فرمانداران بعنوان اعضای قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی استان در میان بگذارند تا حل شود. 

آنچه مشخص است وضعیت نامطلوب آب در سال زراعی جدید می باشد زیرا سد سفیدرود تنها نیمی از ظرفیت آب دارد ولی شالیکاران امیدوارند به مانند سال گذشته قرار جهادی مدیریت آب زراعی در این استان به خوبی عمل کرده و شاهد کاهش تنش آبی در این استان باشیم. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان