مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری گیلان با بیان اینکه بعضی ها در حوزه تاریخی از نگاه جهان بینی خود وارد می شوند، گفت: اگر اسناد به صورت درست جمع آوری شود جلوی این روایت های نادرست گرفته می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی نیازمند امروز در نشست گرامیداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب در سالن جلسات سازمان ملی اسناد کتابخانه های گیلان با بیان اینکه با تهدید در حوزه هویت مواجه هستیم، اظهار کرد: نقش اسناد در حوزه تاریخ نگاری بسیار مهم است که برای آیندگان استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه باید به صورت جدی در این حوزه کار کرد، افزود: باید در قالب محصولات فرهنگی این هویت را نشان داد زیرا آداب و رسوم و سنت ها در دل اسناد وجود دارد و به همین دلیل این کار همت والایی نیاز دارد. 

مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری گیلان با بیان اینکه بعضی ها در حوزه تاریخی از نگاه جهان بینی خود وارد می شوند، افزود: اگر اسناد به صورت درست جمع آوری شود جلوی این روایت های نادرست گرفته می شود. 

نیازمند با اشاره به اینکه در تحولات تاریخی کشور گیلان نقش اساسی داشت، بیان کرد: گیلان هم در مشروطه و هم در تحولات آل بویه نقش زیادی داشت اما به خوبی این مسئله برای مردم تبیین نشده است. 

وی با بیان اینکه در تاریخ معاصر نقش گیلانی ها کاملا به چشم می آید، گفت: در حوزه تهیه اولویت ها باید برنامه ریزی صحیح داشته باشیم تا منتهی به عمل شود که اگر غیر این صورت باشد هیچ فایده ای ندارد. 

مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به اینکه تقویت ظرفیت های مردمی با حوزه پیشرانی مردم در حوزه فرهنگی دینی و اجتماعی بسیار مهم است، تصریح کرد: باید در حوزه اقتصادی نیز حرکت های مردمی منظم صورت بگیرد زیرا در مواجهه با این حرکت ها دچار افراط و تفریط شده ایم و اختلاف دستگاه های متولی فرهنگی به جامعه ضربه می زند. 

نیازمند با بیان اینکه در حوزه های فرهنگی نقش نهادهای حاکمیتی باید مشخص باشد، افزود: اگر این نقش مشخص نشده باشد بی تردید دچار مشکلات اجتماعی می شویم، مثلاً در حوزه مردمی سازی جمعیت و سالخورده خلأ وجود دارد و باید تلاش کنیم این خلأها برطرف شود. 

اهداء اسناد اهدایی و امانی به سازمان اسناد ملی 
رئیس سازمان اسناد ملی کتابخانه های گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه سازمان اسناد موظف است اوراق را ارزش گذاری کند، اظهار کرد: بخشی از اسناد تحت عنوان اسناد انتقالی و بر اساس دستورالعمل های تخصصی است لذا باید با دقت نظر مورد توجه قرار بگیرد. 

حسین بهمنش با بیان اینکه برخی از اسناد با آلودگی های باکتریایی مواجه هستند، گفت: در مجموعه های اداری حجم عظیمی از اوراق در وضعیت اسفناکی قرار دارند و باید این اسناد جمع آوری و در مکان های مناسب نگه داری شوند تا برای آیندگان حفظ شود. 

وی با اشاره به اینکه سازمان های قدیمی کتابخانه ملی به این سازمان ملحق شدند، تصریح کرد: این سازمان ها تحت عنوان سازمان اسناد و کتابخانه ملی تلفیق شدند و بر اساس قانون، تمامی کتبی که به چاپ می رسد در این سازمان ثبت می شوند و تنظیم گری و قانون گذاری نیز در حوزه کتاب است. 

رئیس سازمان اسناد ملی کتابخانه های گیلان با اشاره به موضوع سناد اهدایی یا امانی افزود: با توجه به اینکه گیلان در معرض حوادث موقعیت های تاریخی مهم بوده، اگر مردم اگر چیزی از گذشته دارند، اسناد اهدایی و امانی را در اختیار ما قرار دهند، آن اسناد ترمیم و با نام اهدا کننده ثبت می شود. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان