باقری: هیچ فرصتی همیشگی نیست

۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ۰۹:۲۲ چاپ کد خبر: 183381
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته ای با اشاره به این که اجرای برجام هنوز امکان پذیر است، نشان دادن اراده سیاسی لازم از سوی شرکای غربی توافق را لازمه آن دانست.

به گزارش ایسنا، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در سال گذشته بود، در سالروز خروج دولت آمریکا از توافق هسته ای(برجام) در صفحه توییترش نوشت: یک یادآوری مهم: پنج سال پیش، آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام ضربه بزرگی به «حاکمیت قانون در سطح بین المللی» وارد کرد. آمریکا از آن موقع نتوانسته است این اقدام غیرقانونی را جبران کند. اقدامات جبرانی قانونی ایران ادامه خواهد داشت.
باقری در ادامه نوشت: اجرای کامل برجام(با لغو موثر تحریم ها در مرکزیت آن) می تواند از سرگرفته شود، به شرط این که کشوری که بدعهدی کرده است( اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپا) اراده سیاسی باورپذیری برای آن نشان دهند. هیچ فرصتی همیشگی نیست.

دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ با تشویق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی و برخی سیاستمداران تندروی داخل آمریکا توافق هسته ای را ناقص تلقی کرد و از آن خارج شد.
دولت او تا آخرین روزهای روی کار بودن با در پیش گرفتن سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» به اعمال تحریم های جدید علیه افراد و نهادهای ایرانی ادامه داد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران روز گذشته در این باره گفت «آمریکا برای خوش خدمتی به منافع اسراییل از برجام خارج شد و یک دستاورد بی مانند دیپلماتیک را از بین برد. آمریکا بدون هیچ جایگزینی، منافع همه، به ویژه آمریکایی ها و ایرانی ها را به خطر انداخت.»
ظریف این اقدام آمریکا را «نتیجه دست کشیدن از فرصت های مشترک در راستای توهمات مجموع-صفر» تلقی کرد.

با به پایان رسیدن چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، جو بایدن پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ آمریکا مدعی بود بازگشت به برجام را در اولویت سیاست خارجی خود قرار خواهد داد. با این وجود، پس از چند دور مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین و با حضور دیگر شرکای برجام برای بازگشت دوجانبه به ازسرگیری اجرای کامل این توافق، در چند ماه گذشته با ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات تهران و مسکو بارها رد شده است- و مداخله جویی در امور داخلی ایران با ادعای نقض حقوق بشر در آن، مدتی است که می گوید احیای برجام در دستور کار آن قرار ندارد. اگرچه وزارت امور خارجه اش همچنان می گوید، دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به موضوع برنامه هسته ای ایران است.
مقامات ایران تاکید کرده اند در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم برای نهایی کردن توافقی در مذاکرات وین را نشان دهد، آماده دست یافتن به توافقی خوب برای لغو تحریم ها هستند که تامین کننده منافع ملت ایران باشد.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان