استاندار گیلان با بیان اینکه ساخت برنامه های متنوع در راستای فرهنگ سازی جوانی جمعیت بسیار مهم است، گفت: رسانه و صداوسیما نقش مهمی در ترویج فرزندآوری و جوانی جمعیت دارد ولی در طی این مدت برنامه خاصی در ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی عصر امروز در جلسه ستاد جمعیت و جوانان و همچنین شورای سالمندان با بیان اینکه افزایش فرزندآوری و جلوگیری از پیری جمعیت یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرماشیات خود به بخش فرزندآوری و جمعیت در کنار مسائل اقتصادی توجه جدی دارند که این امر تکلیف را بر همه متولیان امر روشن کرده است. 

وی با تاکید بر اجرای درست سیاست جوانی جمعیت توسط مقام معظم رهبری و آموزه های قرآنی افزود: توجه به تمامی جوانب جمعیت یک تکلیف شرعی و قانونی است که توسط مقام معظم رهبری بر همه کارگزاران نظام مقدس جمهوری تکلیف شده و لازم الاجرا می باشد. 

استاندار گیلان فرزندآوری را مهمترین وظیفه محول شده به مسؤولان در طی چندسال گذشته دانست و گفت: یکی از معضلات مهم کشور، پیری جمعیت و افزایش سالمندی است زیرا همگان یکی از دلایل موفقیت و پیشرفت کشور را جوانی جمعیت می دانند. 

عباسی با اشاره به چالش پیری جمعیت در گیلان به عنوان سالمندترین استان کشور بیان کرد: چالش جوانی جمعیت یکی از معضلات مهم در گیلان است و همه ما به عنوان مسؤول باید پاسخگو باشیم از این رو باید مسؤولان غایب در جلسه ستاد جوانی جمعیت باید پاسخگوی غیبت خود باشند. 

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با ارائه بسته های حمایتی به دنبال افزایش جمعیت و فرزندآوری در کشور است، افزود: یکی از تاکیدات ریاست جمهور، افزایش فرزند آوری در استان های کشور بوده و در همین راستا بسته های حمایتی مختلفی را برای زوج های جوان در نظر گرفته است. 

نماینده عالی دولت در گیلان، نقش بهورزان و دانشگاه علوم پزشکی در رصد دلایل کاهش جوانی جمعیت را بسیار موثر و مهم برشمرد و بیان کرد: در بخش بهداشت و درمان، بهورزان دیدبان های علوم پزشکی در بخش جوانی جمعیت هستند که باید دانشگاه علوم پزشکی در ساماندهی بهورزان اقدامات لازم را انجام دهند. 

به گفته عباسی، وقتی جمعیت سالمندی در کشور و گیلان غلبه می کند بدون شک هزینه درمان به نوبه خود با افزایش مواجه می شود. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به نقش رسانه به ویژه رسانه ملی در ترویج فرزند آوری افزود: دستگاه های اجرایی باید به جای شعار دادن در راستای افزایش فرزندآوری کار عملی کرده و به مردم گزارش داده و شفاف سازی کنند.

انفعال صداوسیما در ترویج فرزندآوری و جوانی جمعیت

استاندار گیلان با بیان اینکه ساخت برنامه های متنوع در راستای فرهنگ سازی جوانی جمعیت بسیار مهم است، گفت: رسانه و صداوسیما نقش مهمی در ترویج فرزندآوری و جوانی جمعیت دارد ولی در طی این مدت برنامه خاصی در این مورد در صداوسیما دیده نشده است.

عباسی با اشاره به نقش دانشمندان و پژوهشگران حوزه جوانی جمعیت و مسائل اجتماعی در فرهنگ سازی و تبیین پیامدهای پیری جمعیت در گیلان بیان کرد: در حوزه افزایش جوانی جمعیت باید کارهای علمی شده و در راه تحقق این مهم به نظر دانشمندان و پژوهشگران توجه شود از این رو دانشگاه علوم پزشکی با همکاری دانشگاه گیلان اقدامات لازم را انجام داده و جلسات را آغاز کنند. 

وی با درخواست از متولیان جوانی جمعیت و همچنین نخبگان علمی در خصوص ارائه بسته های پیشنهادی در خصوص جوانی جمعیت به دولت سیزدهم افزود:  گیلان یکی از استان های پیر و رو به سالمندی است لذا سریعا باید بسته پیشنهادی در خصوص جوانی جمعیت در این استان تهیه و پس از بازبینی در برنامه هفتم توسعه تصویب شود. 

استاندار گیلان می گوید، در برنامه افق ۱۰ ساله باید در یک برنامه میان مدت پنج ساله دیده و نتایج آن را مشاهده و سپس از آن اقدامات بعدی انجام شود. 

عباسی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از خانوارها در حوزه پیری جمعیت از پیامدهای منفی آن با خبر نیستند، گفت: باید در حوزه فرزندآوری و جوانی جمعیت فرهنگ سازی شده و بعد از آن بسته های حمایتی را ارائه دهیم زیرا تا زمانی که خانواده ها از پیامدهای پیری جمعیت در کشور آگاه نشوند هیچ موفقیتی در این حوزه حاصل نخواهد شد. 

 افزایش آمار طلاق از پیامدهای مخرب کاهش فرزندآوری است

وی با اشاره به برنامه راهبردی دولت سیزدهم در خصوص کاهش آمار طلاق در کشور بیان کرد: افزایش آمار طلاق در کشور یکی از پیامدهای مهم و مخرب کاهش فرزندآوری در کشور است ک دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی برنامه ویژه و راهبردی را در این راستا در دستور کار قرار دارد. 

نماینده عالی دولت در گیلان با تکلیف به فرمانداران در خصوص اهتمام در برگزاری جلسات ستاد جوانی جمعیت و فرزندآوری در شهرستان های این استان افزود: در برخی شهرستان ها به دلایل مذهبی و قومیتی چندین فرزند دارند ولی در برخی شهرستان ها با معضل مواجه هستیم که باید چاره ای عاجل در این خصوص اتخاذ شود. 

دلیل کاهش فرزندآوری به دلیل نبود اشتغال یک دلیل واهی و اشتباه است

عباسی با بیان اینکه در گیلان بیش از میانگین کشوری طی یک سال گذشته ایجاد اشتغال شده است، تصریح کرد: دلیل کاهش فرزندآوری به دلیل نبود اشتغال یک دلیل واهی و اشتباه است زیرا در طول یکسال گذشته اقدامات خوبی در مورد ایجاد اشتغال در استان انجام شده است. 

وی با گله مندی از کاهش آمار ازدواج وزاد و ولد در گیلان نسبت به دیگر استان های کشور گفت: امید به زندگی در کشور به بیش از ۷۰ سال رسیده ولی میزان ازدواج وزاد و ولد زوجین در گیلان با کاشت مواجه شده که این امر منجر به بروز مشکلاتی در کشور شده است. 

استاندار گیلان با بیان اینکه در حوزه جوانی جمعیت در گیلان در حال از دست دادن فرصت هستیم، افزود: تمامی نخبگان، محققین و پژوهشگران حوزه جمعیت باید بر روی این مسئله کار کنند زیرا شرایط در گیلان بسیار بحرانی است. 

به گفته عباسی، امروز ما میراث دار پیشینیان و مسؤولانی هستیم که هیچ تلاشی در خصوص افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت در این استان انجام ندادند، لذا بنده به عنوان یکی گیلانی بر روی جوانی جمعیت در گیلان تلاش کرده و از هیچ تلاشی در این خصوص دریغ نمی کنم. 

وی با اشاره به صدا درآمد زنگ خطر آمار سالمندی و پیری جمعیت در گیلان گفت: در گیلان زنگ خطر به صدا درآمده و دیگر جای هیچگونه اهمال کاری در این حوزه نیست. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان