برگزاری بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب، اعلام جوایز پولیتزر ۲۰۲۳، اکران آنلاین فیلم سینمایی «غریب»، گفت وگویی با امین زندگانی و چالش های متفاوت یک نقش، واکنش تهیه کننده «رهایم کن» به نقدها، ...

به گزار ایسنا، روز سه شنبه (۱۹ اردیبهشت ماه) مصادف با روز اسناد ملی و میراث مکتوب بود، از این رو مراسم بزرگداشت این روز در ساختمان آرشیو ملی با حضور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی،  سرپرست معاونت اسناد ملی،  مدیرعامل موسسه میراث مکتوب، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، و رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد.  

از یارانه اعتباری خرید کتاب در نمایشگاه چگونه استفاده کنیم

با توجه به انتقال ثبت نام و اختصاص یارانه خرید کتاب به بخش مجازی سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، خریدارانی که تمایل به دریافت اعتبار خرید و استفاده از آن در بخش حضوری نمایشگاه را دارند، می توانند با مراجعه به سامانه نمایشگاه مجازی به آدرس book.icfi.ir در قسمت پروفایل درخواست یارانه اعتباری خود را ثبت کنند.

بزرگداشتی برای ابوالفضل خطیبی

در ادامه اعلام شد که مراسم یادبود ابوالفضل خطیبی، شاهنامه شناس فقید همزمان با زادروزش و روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

جوایز پولیتزر ۲۰۲۳

همچنین برندگان بخش ادبی جایزه پولیتزر ۲۰۲۳ در شاخه های مختلف همچون ادبیات داستانی، شعر و زندگی نامه معرفی شدند و نام یک نویسنده ایرانی تبار نیز در بین برگزیدگان امسال به چشم می خورد.

این در حالی بود که فهرست برگزیدگان بخش روزنامه نگاری پولیترز سال ۲۰۲۳ درحالی اعلام شد که پوشش اخبار مربوط به حمله روسیه به اوکراین پررنگ ترین موضوع جوایز امسال بود.

اکران آنلاین «غریب»

فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا از چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت اکران آنلاین خواهد شد. این فیلم در چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر در بخش های مختلف: طراحی صحنه، چهره پردازی، جلوه های ویژه میدانی موفق به دریافت سیمرغ شد. همچنین سیمرغ بهترین نقش اول زن جشنواره نیز به بازیگر این فیلم اختصاص یافت.

تازه هایی از سینمای جهان 

موسسه فیلم آمریکا اعلام کرد که برنامه اعطای جایزه امسال خود به «نیکول کیدمن» را به دلیل اختلافات در جامعه سینمایی در مقطع فعلی، به زمان دیگری موکول کرده است. هنوز خبری از تاریخ جدید اعطای این جایزه نیست چرا که برخی انتظار دارند اعتصاب نویسندگان هفته ها و شاید ماه ها ادامه یابد. آخرین اعتصاب نویسندگان که در سال ۲۰۰۷ آغاز شد، ۱۰۰ روز به طول انجامید. اعتصاب فعلی ساخت تولیدات سینمایی و برنامه های تلویزیونی را تحت تأثیر قرار داده است و منجر به لغو، به تعویق افتادن و تغییر قالب برخی برنامه ها شده است.

بیشتر بخوانید: 

ورود «بایدن» به اعتصاب نویسندگان

تهدید عوامل یک فیلم به قتل

همچنین خبر رسید که «نیکلاس کیج» پس از ۱۸ سال بار دیگر در نقش «یوری اورلوف» در دنباله فیلم «ارباب جنگ» به کارگرانی «اندرو نیکول» ظاهر می شود.

امین زندگانی و چالش های متفاوت یک نقش

در حوزه تئاتر هم گفت وگویی با امین زندگانی داشتیم که از تجربه حضور در نقش «اسفندیار» در نمایش «هفت خوان اسفندیار» و چالش های متفاوت این نقش سخن گفت.

تاثیر «قیمت دلار» بر ساخت سریالی با موضوع کرونا

در ادامه، تهیه کننده «همه گیری» ـ سریالی با موضوع کرونا که به فصل دوم تولید رسید ـ درباره ی وضعیت پخش این مجموعه توضیح داد که ساخت فصل دوم سال گذشته به پایان رسیده و به زودی قرار است از شبکه سه سیما روی آنتن برود.

این تهیه کننده با بیان اینکه فصل دوم از نظر کیفی نسبت به سری قبل با کیفیت تر است، عنوان کرد: این فصل از مجموعه به نویسندگی حجت قاسم زاده اصل که مشاور کارگردان هم بودند، از نظر کیفی بهتر از کارهای قبل است و البته با بضاعتی که داشتیم کار را ساختیم؛ چراکه قیمت دلار از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد، با توجه به اینکه از لوازم و تجهیزات بیمارستانی استفاده می کردیم، این گرانی ها باعث شد روی کیفیت تاثیر بگذارد؛ البته تلاش کردیم شرایط روی کیفیت تاثیر نگذارد.

واکنش تهیه کننده «رهایم کن» به نقدها

همچنین مجید مولایی، تهیه کننده سریال «رهایم کن» با پذیرش پاره ای خطاها در این سریال شبکه نمایش خانگی، در عین حال نسبت به نقدهای اخیر که او هجمه های گسترده علیه این مجموعه نامیده است، انتقاد کرد. او  معتقد است که برخی بدون این که سریال را ببینند آن را بر اساس یک عکس یا دیالوگ قضاوت کرده اند.

به وعده مان در قبال شبکه نمایش خانگی عمل می کنیم

رییس سازمان صداوسیما  روز سه شنبه  پس از اتمام آیین اختتامیه جشنواره رادیویی پژواک در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش هایی  درباره حمایت از آثار شبکه نمایش خانگی و مشارکت در ساخت و خرید مجموعه های شبکه نمایش خانگی، ادغام شبکه کودک و امید، علت محدود شدن سریال های تلویزیون، استفاده از ظرفیت ها و کشف استعدادهای جدید در صداوسیما، ممنوعیت استفاده از لغات خارجی در تبلیغات بازرگانی و همچنین ناعدالتی در حوزه دستمزدهای رادیو پاسخ داد.

او درباره مشارکت رسانه ملی در ساخت برنامه های شبکه نمایش خانگی که پیشتر از سوی او اعلام شده بود، اظهار کرد: به محض این که کارهای فاخر قابل حمایت ببینیم حتما به این وعده که داده ایم عمل می کنیم.

بیشتر بخوانید:

رییس صداوسیما به مستندسازها چه پیشنهاد کرد؟

عوامل «محفل» به مجلس رفتند

در ادامه، در آیینی با حضور اعضای فراکسیون قرآن، نماز و عترت مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون سیما و معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما، از عوامل تولید برنامه های «محفل»، «زندگی پس از زندگی» و «دل آرام» سیما قدردانی شد.

 انحصار پاپ شکسته شد

در روزهای بهاری، کنسرت های مختلفی بیشتر در ژانر پاپ روی صحنه می روند؛ با این وجود به نظر می رسد که به تدریج هنرمندان سایر ژانرها نیز به جمع برگزارکنندگان کنسرت اضافه شده اند. ، در روزهای آینده شاهد حضور علیرضا قربانی و همچنین فرج علیپور روی صحنه برگزاری کنسرت خواهیم بود که این امر شاید بتواند نویدبخش حضور هنرمندان در ژانرهای متفاوت موسیقی باشد.

«بابک جهانبخش» برای نابینایان خواند

همچنین موزیک ویدیوی «خسوف» با صدای «بابک جهانبخش» و کارگردانی و تهیه کنندگی «مازیار رضاخانی» طی روزهای آینده منتشر می شود. «خسوف» نگاه و مفهومی اجتماعی با موضوع نابینایان دارد و به مشکلات روحی افراد نابینا در جامعه پرداخته است.

در ادامه اخبار روز سه شنبه، مدیر جدید موزه خوشنویسی معرفی شد. رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، در حکمی سید شهاب الدین شکیبا را به سمت مدیر موزه خوشنویسی منصوب کرد.

سالی ۵٠ میلیون تا ۵ میلیارد دلار اثر هنری سرقت می شود

صبح روز سه شنبه همچنین نشستی با عنوان «تاملاتی در سرقت های هنری از منظر جامعه شناسی هنر» در فرهنگستان هنر برگزار شد. در این نشست یک جامعه شناس به بررسی عوامل تاثیرگذار بر سرقت هنری در جهان و علل تبدیل شدن اثر هنری از امری والا به یک کالا پرداخت.

رونمایی از مرقع نفیس ایران و هند

در ادامه اعلام شد که مرقع نفیس ایران و هند در فرهنگستان هنر روز یک شنبه، ۲۴ اردیبهشت رونمایی و نقد و بررسی می شود. مرقع هندوایرانی یکی از هم آفرینی های هنری ارزشمند هنرمندان ایران و هند است که انتشارات فرهنگستان هنر، با همکاری مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، به صورتی آراسته و نفیس منتشر کرده و در دسترس علاقه مندان نهاده است.

افزون بر این ها،  تابلو جنجالی اثر «میریام کان» هنرمند سوئیسی که با عنوان «لعنت به انتزاع!» در موزه هنرهای معاصر کاخ توکیو واقع در پاریس به نمایش گذاشته شده بود توسط یکی از بازدیدکنندگان تخریب شد.

لباس سوارکار عالی رتبه هخامنشی چه شکلی بود؟

در بخش میراث فرهنگی نیز گزارشی از لباس سوارکار عالی مرتبه هخامنشی داشتیم که در نمایشگاه «تجمل و قدرت؛ پارس تا یونان» در موزه بریتانیا بازآفرینی شده است. این بازآفرینی که با ظرافت تمام صورت گرفته توسط لوید لولین جونز انجام شده و همزمان با برپایی نمایشگاه «تجمل و قدرت؛ پارس تا یونان» رونمایی شده است. جزئیات پوشش این سوارکار نشان دهنده میراث فروتنانه و عشایری، ثروت و موقعیت ایرانیان است که منحصراً توسط نخبگان و عالی رتبگان هخامنشی پوشیده می شد.

آنتالیا رکورد زد

همچنین شمار گردشگران ورودی به آنتالیا در کشور ترکیه از ابتدای سال جدید میلادی به رکورد جدید ۲.۱ میلیون نفر رسید. رشد ورود گردشگران به این شهر با حضور دسته های گردشگران از اروپا، به ویژه آلمان و بریتانیا و همچنین روسیه بوده که تا حدودی به دلیل محدودیت های پروازی اعمال شده توسط کشورهای غربی به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین بوده است.

دو کشف تاریخی در عمان و نروژ

در نهایت این که، باستان شناسان اسکلت های ده ها نفر را در مقبره هفت هزار ساله واقع در عمان کشف کردند و یک دختربچه هشت ساله نروژی زمانی که مشغول بازی کردن در مدرسه بود یک خنجر متعلق به عصر حجر را کشف کرد. به گفته «لوئیس پیترسون» که یک باستان شناس است، کشف این ابزار ۱۲سانتی متری یک اکتشاف نادر محسوب می شود. سنگ چخماق یا «فلینت» که نوعی سنگ رسوبی سخت است به طور معمول در نروژ شکل نمی گیرد و احتمالا این خنجر از دانمارک به این مکان منتقل شده است.

پیشنهادی برای خواندن:

گنجینه ای که در انزوا رفت

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان