روز چهارشنبه در حوزه فرهنگ و هنر خبر رسید که آخرین فیلم پوراحمد و «آه سرد» مجوز اکران گرفتند، «ویدیو چک» به آنتن صدا و سیما برگشت، سیاه نمایش ایرانی به تئاتر شهر می رود، چهار فیلم سینمای ایران در جشنواره ...

به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه ( 20 اردیبهشت) درهای سی و چهارمین نمایشگاه کتاب با شعار «آینده خواندنی است» به روی مردم باز شد و همزمان با نمایشگاه حضوری در مصلای تهران، نمایشگاه مجازی کتاب هم آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: 

۳۴ دوره نمایشگاه کتاب تهران را با پوسترها مرور کنید

آخرین فیلم پوراحمد مجوز اکران گرفت

در جشنواره فیلم فجر سال گذشته آخرین فیلم کیومرث پوراحمد با نام «پرونده باز است» رونمایی شد و پس از درگذشت او علی قائم مقامی (تهیه کننده) برای اکران فیلم اقدام و درخواستی را برای دریافت پروانه نمایش در سازمان سینمایی ثبت کرد. در تازه ترین خبر اعلام شد که این فیلم مجوز اکران گرفته است. 

فیلم دیگری که به تازگی از سازمان سینمایی پروانه نمایش گرفته، «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق و تهیه کنندگی رضا محقق است. این فیلم هم در جشنواره فجر سال قبل نمایش داده شد.

سینمای ایران فسیل شده است؟!

استقبال زیاد مخاطب از فیلم های کمدی در یک سال اخیر که با رکوردشکنی هایی در فروش همراه بود، رغبت بیشتر فیلمسازان و تهیه کنندگان و سینماداران را به تولید و اکران کمدی سوق داده است. این مسئله دغدغه هایی را میان برخی سینماگران ایجاد کرده که آیا از این پس باید در انتظار تولید و نمایش موجی از فیلم های کمدی باشیم؟ آیا این اتفاق که باعث رونق گیشه سینما می شود خوب است یا این دغدغه را هم می تواند به وجود بیاورد که در صورت نداشتن دقت نظر، فیلم های ژانرهای دیگر در مهجوریت قرار می گیرند و کار به جایی می رسد که روزی جامعه مخاطبان از فیلم های ژانر کمدی زده می شوند؟

این موضوع را با جابر قاسمعلی یکی از فیلمنامه نویسان شناخته شده سینما و تلویزیون که فیلم «زعفرانیه ۱۴ تیر» علی هاشمی و «رؤیای کاغذی» علی عطشانی به نویسندگی او هنوز فرصت اکران پیدا نکرده است، مطرح شد و او دغدغه های خود را برای این روزهای سینما بیان کرد.

«ویدیو چک» با عبدالله روا به آنتن برگشت

همچنین اعلام شد که برنامه ورزشی «ویدئو چک» از پنجشنبه شب با اجرای عبدالله روا از شبکه ورزش به روی آنتن می رود.

هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش داوری نکنند

اخیرا بخش کوتاهی از گفتگوی بلند ایسنا با سید محمد جواد طاهری منتشر شد. اما روز چهارشنبه بخش مفصل تر این گفتگو را داشتیم که در آن مباحثی همچون وضعیت اجراهای تالار اصلی این مجموعه، نتایج دو فراخوان آن، تحلیل عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی، وضعیت نابسامان اطراف تئاتر شهر و ... بررسی شده و بعد از تایید مدیر مجموعه تئاتر شهر منتشر شده است. 

مدیر مجموعه تئاتر شهر در این مصاحبه با انتقاد فراوان از وضعیت پیرامونی این مجموعه گفت: از شهردار تهران درخواست می کنم تا سرزده به دور و بر تئاتر شهر سری بزند و بعد قضاوت کنند که آیا وضعیت موجود در شان این مجموعه فرهنگی که ثبت ملی شده است می باشد یا خیر ؟ این بنای فرهنگی متعلق به زمان خاص نیست و امروز ما نیز میراث داری می کنیم تا به دست آیندگان بسپاریم و این مسئولیت سنگینی است چرا که آیندگان از ما مطالبه خواهند کرد.

سیاه نمایش ایرانی به تئاتر شهر می رود

از سویی، یکی از آثار برگزیده بیستمین جشنواره نمایش های آیینی ـ سنتی از روز پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه اجرای خود را در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر آغاز می کند. «مجلس شبیه لیربیچاره» عنوان این نمایش است که  به نویسندگی حسین جمالی و کارگردانی ملیکا رضی در کارگاه نمایش مجموعه میزبان مخاطبان تئاتر است.

جایزه جهانی ایپس برای یک ایرانی

در ادامه، پنجمین جایزه جهانی ورزشی نویسان ایپس در بخش ویدئوی کوتاه به مازیار کوپیدار تعلق گرفت. اثر ویدئویی «من یک دختر هستم، من یک پسر هستم» به کارگردانی مازیار کوپیدار به نمایندگی از ایران به بخش نهایی و سه اثر برتر جهان راه یافته بود.

چهار فیلم سینمای ایران در جشنواره سیدنی

هفتادمین جشنواره بین المللی سیدنی در استرالیا، چهار فیلم بلند از سینماگران شناخته شده ایرانی را در برنامه نمایش خود قرار داد. فیلم های «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، «تفریق» از مانی حقیقی، «شب داخلی دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند و «خرس نیست» از جعفر پناهی در بخش ویژه فیلم های بلند (Features) به نمایش گذاشته خواهند شد.

این در حالی بود که فیلم سینمایی «شهربانو» ساخته مریم بحرالعلومی برنده جایزه بهترین فیلم داستانی از هفتمین جشنواره فیلم و هنرهای رسانه ای زنان استرالیا شد.

«کن» زیر سایه اعتراضات فرانسه

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم «کن» امسال در پس زمینه ای از ناآرامی های اجتماعی در فرانسه برگزار می شود که از سال ۱۹۶۸ تا به امروز بی سابقه بوده است.  حواشی پیرامون جشنواره کن امسال در حالی به اوج خود رسیده که زندگی روزمره فرانسوی ها همچنان به دلیل اعتراضات، اعتصابات بخش حمل و نقل و حتی علامت سوال در مورد تامین انرژی مختل شده است.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می شود و طبق اعلام پیشین در بخش مسابقه اصلی امسال شاهد رقابت سینماگران سرشناسی از جمله «وس اندرسون»، «کن لوچ»، «نانی مورتی»، «هیروکازو کورئیدا»، «نوری بیلگه جیلان»، «آلیس رورواکر»، «تاد هینس» و «ویم وندرس» خواهد بود. 

«جن گیر پاپ» در ایران

فیلم ترسناک «جن گیر پاپ» با بازی راسل کرو به زودی با دوبله محمدرضا علیمردانی عرضه می شود. «جن گیر پاپ» یکی از فیلم های مطرح ژانر وحشت در سال ۲۰۲۳ است که حضور راسل کرو (ستاره فیلم هایی چون «گلادیاتور» و «ذهن زیبا») در نقش اصلی یک فیلم ترسناک، یکی از مهم ترین وبژگی هایی است که «جن گیر پاپ» را به یک فیلم کنجکاوی برانگیز تبدیل کرده است.

نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» و کنسرتی از اشعار فردوسی

در ادامه خبر رسید که موزه سینمای ایران همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فیلمی از تاریخ سینمای ایران بنام «فردوسی» را روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه نمایش می دهد. همچنین گروه موسیقی «شهپر» اشعار فردوسی را در قالب کنسرت در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران اجرا می کند؛ این کنسرت شامگاه یکشنبه (۲۴ اردیبهشت ماه) از ساعت ۱۹:۳۰ برگزار می شود. 

برپایی نمایشگاهی با هنرنمایی خانم ها

همچنین قرار است که نمایشگاه هنرهای تجسمی انفرادی «آب، رنگ، مهر» با حضور دو نقاش در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود. در این نمایشگاه، آثار هنری دو هنرمند، درناز حسینی ویجویه و فاطمه عبادی چکان در معرض دید عموم علاقه مندان قرار می گیرد. 

نخستین کنسرت «حامیم» و حاشیه هایش

نخستین کنسرت خواننده پاپ «حامیم» در شرایطی ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت برگزار خواهد شد که حاشیه های بلیت فروشی این خواننده بارها در فضای مجازی خبرساز شد. حاشیه این کنسرت به بلیت فروشی آن برمی گردد که موجب شد سایت فروش بلیت سه بار از دسترس خارج شود تا سرانجام شرکت برگزارکننده برنامه بدون اعلام قبلی، به فروش بلیت های کنسرت اقدام کرد که البته این رویکرد، انتقادهایی را از سوی هواداران این خواننده در پی داشت.

سرپرست موزه پرحاشیه تهران رسما معرفی شد

با رفتن مدیر موزه فرش، سرپرست جدیدی برای این موزه پرحاشیه معرفی شد. سجاد نوروزیان که از مهرماه ۱۴۰۰ مدیر موزه فرش تهران شده بود، یکی از انتخاب های پرحاشیه وزارت عزت الله ضرغامی محسوب می شد که او را چندین بار وادار کرد دراین باره توضیحاتی دهد. ضرغامی زمانی که  کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شده بود، سجاد نوروزیان را نیز به عنوان دستیار کسب و کار های نوین خود معرفی کرده بود. اکنون با جدا شدن نوروزیان از موزه فرش، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهران صحرایی را که معاون مدیر موزه فرش بوده به عنوان سرپرست این موزه معرفی کرده است.

حال ناخوش میراث جهانی ایران

وضعیت امروز بافت تاریخی یزد و گزارش هایی که از شدت تخریب هایی که در آن رخ می دهد، ایسنا را بر آن داشت که از قسمتی از بافت تاریخی یزد بازدید کند که در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، شرحی از این وضعیت داشتیم. بافت تاریخی یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شده است، اما این میراث جهانی امروز وضعیت خوبی ندارد و بخش های زیادی از بافت آن درحال تخریب و تعرض تدریجی است. حتی یک در صد از بافت تاریخی یزد نیز در سیل تابستانه سال ۱۴۰۱ از دست رفت و با وجود وعده هایی که درباره مرمت و حفاظت بناها پس از سیل داده شد، اما شواهد گویا است که بخشی از آن به حال خود رها شده است.

سفر در جهان ۲ برابر شد

در ادامه، گزارشی هم از جدیدترین آمارهای گردشگری جهان داشتیم، گردشگری بین المللی در مسیر بازگشت به سطح قبل از همه گیری است، به طوری که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، شمار گردشگران دوبرابر شده است.  گردشگری همچنان مقاومت خود را نشان داده است؛ داده های اصلاح شده برای سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که بیش از ۹۶۰ میلیون گردشگر در سال گذشته به خارج از کشور سفر خود کرده اند، به این معنی که دو سوم (۶۶درصد) از آمار قبل از همه گیری کرونا بهبود یافته است.

کشف جاده هفت هزارساله در دریا

دست آخر این که، باستان شناسان بقایای یک جاده هفت هزارساله را در اعماق دریای نزدیک به سواحل کرواسی کشف کردند. جزیره «کورچولا» واقع در کرواسی خانه محوطه های باستان شناسی است که قدمت برخی از آن ها به ۲۰ هزار پیش از میلاد بازمی گردد، اما کشف یک جاده هفت هزارساله که زمانی یک مکان باستانی را به این جزیره متصل می کرد، کاملا دور از انتظار بود.

پیشنهادهایی برای خواندن:

آنچه در سریال ها از کره جنوبی می بینید واقعی نیست

تلاش برای گسترش صنایع دستی در بین گردشگران

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان