به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان کشتیرانی تمام توان خود را به حوزه خزر خواهد آورد و برای نخستین بار شناور باری و مسافربری در خزر ساخته خواهد شد ولی تحقق این محیط منوط به این است که سازمان ...

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی؛ اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور عصر امروز در دیدار با استاندار گیلان در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در حوزه اجرای پروژه های بنادر دارای وضعیت بسیار خوب است، اظهار کرد: در طول یک سال و نیم گذشته، ۱۸ هزار میلیارد تومان توسط این سازمان و پنج هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی به اجرای پروژه های عمرانی حوزه بنادر اعتبار هزینه شده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در راستای توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریامحور گفت: در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه اقتصاد دریا محور از ظرفیت ۶ دانشگاه مطرح کشور استفاده کرده تا از این طریق بتوانیم  به دستورالعمل جامع عمل کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با تأکید بر استقبال کشورهای حوزه خزر و اوراسیا از تبادل کالا با جمهوری اسلامی ایران افزود: با سیاست های دولت مردمی در خصوص ارتباط با همسایه ها و به ویژه کشورهای حاشیه خزر اقدامات خوبی شده و این امر منجر به استقبال کشورهای با ارتباط با ایران شده است.

صفایی از وجود بیش از ۲۰۰ هزار بندر در کشور خبر داد و گفت: در کشور ۲۳۴ هزار بندر و ۸۴۰ سازه دریایی در سواحل کشور وجود دارد که باید از آن به بهترین نحو ممکن کمک کرد.

وی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم با بخش خصوصی در خصوص توسعه و ایجاد بنادر در کشور تصریح کرد: در خصوص بندر آستارا دولت با بخش خصوصی یک تعهدی داشته و این تعهد باید اجرایی می شد زیرا اگر این امر عملی نشود دیگر اعتقادی میان دولت و بخش خصوصی وجود نداشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور نسبت به آینده بندر انزلی بسیار امیدوار است، افزود: سازمان کشتیرانی تمام توان خود را به حوزه خزر خواهد آورد و برای نخستین بار شناور باری و مسافربری در خزر ساخته خواهد شد ولی تحقق این محیط منوط به این است که سازمان محیط زیست همکاری لازم را داشته باشد.

صفایی با ابراز خرسندی از رشد ناوگان دریایی در کشور گفت: در طی چندسال گذشته و به خصوص بعد از روی کار آمدن دولت مردمی وزارت دفاع در حال ساخت کشتی های متنوع است که این نشان دهنده رشد ناوگان دریایی در کشور است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده حمل کالا از شمال به جنوب باید کاهش پیدا کند، گفت: در بخش گردشگری دریایی با وزرات میراث فرهنگی در ارتباط بوده و این مسئله در گیلان به ویژه در بندر انزلی و چمخاله باید اجرایی شود.

دولت به دنبال توسعه خطوط کشتیرانی در گیلان است

نماینده عالی دولت در گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه بنادر موجود در گیلان یکی از بنادرهای مهم کشور در حوزه صادرات و واردات است، اظهار کرد: بندر انزلی، کیاشهر، آستارا و کاسپین جزو مهمترین بنادر موجود در کشور است که در سال رشد تولید و مهار تورم بسیار به توسعه صادرات محصولات غیر نفتی کمک می کند.

اسدالله عباسی با اشاره به فرماشیات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریامحور گفت: با توجه به عضویت و ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اوراسیا باید از ظرفیت دریای خزر و بنادر این استان در افزایش صادرات استفاده شود که لازمه تحقق این امر توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی و دریانوردی در این استان است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به شکوفا شدن اقتصاد دریامحور در کشور افزود: توسعه خطوط کشتیرانی در گیلان یکی از برنامه های ویژه دولت سیزدهم در این استان، بندر انزلی و کاسپین است.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید از بنادر موجود در گیلان به خوبی استفاده شود، تصریح کرد: آنچه برای ما در این استان مهم است استفاده بهینه و توسعه بنادر موجود در گیلان است زیرا در خصوص کشتی های رورو علاوه باید به حمل کامیون های باری توجه شده و در این خصوص باید اقدامات لازم انجام شود.

عباسی،  بندر انزلی را مرکزیت بنادر موجود در گیلان برشمرد و گفت: بندر انزلی در بخش بارگیری کالا باید بسیار قدرتمند عمل کند و لازمه این مهم آوردن ریل راه آهن به این بندر است از این رو باید تمامی مدیران اجرایی از جمله راه و شهرسازی، راهداری، منابع طبیعی و محیط زیست به طور جهادی عمل کنند.

وی با تأکید بر لزوم تکمیل بندر چمخاله افزود: بسیاری ار سرمایه گذاران خواهان سرمایه گذاری در حوزه دریا و بنادر هستند لذا بعد از بررسی های به عمل آمده باید مجوز در سریعترین زمان ممکن صادر شود.

استاندار گیلان با تأکید اینکه پیمانکاران باید حقوق کارگران خود را به موقع پرداخت کنند، گفت: در حوزه ترانزیت کالا باید رقابت سازنده کالا انجام شود زیرا یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری توجه به اقتصاد دریا محور است.

عباسی با ابراز خرسندی از پیشرفت پروژه اتصال خط ریلی رشت ـ کاسپین بیان کرد: اتصال خط ریلی رشت ـ کاسپین به بندر انزلی منجر به رشد اقتصادی استان و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای عضو دریای خزر می شود.

وی با تأکید بر اهتمام دولت سیزدهم بر تکمیل لایروبی در تالاب بین المللی انزلی افزود: در یک و نیم سال گذشته در حوزه احیای تالاب بین المللی انزلی اقدامات خوبی از جمله عدم ورود رسوبات و  فاضلاب به این تالاب شده و این روند ادامه دار است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به جاذبه های گردشگری بندر انزلی به نسبت دیگر بنادر شمال کشور بیان کرد: بر اساس اسناد بالادستی و سیاست های راهبردی دولت مردمی باید از ظرفیت اقتصاد دریامحور باید انجام وظیفه کنیم و هیچ دستگاهی حق کوتاهی ندارد.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان