رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه یک قاضی هنرمند می تواند با ابتکار و تخصص در هر شرایطی گره کور پرونده ها را باز کرده و بن بست ها را پشت سر بگذارد، گفت: قاضی باید در این چنین مواردی خطرپذیر بوده و از ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور و قضات ناظر دیوان عالی صبح امروز در دیدار با قضات دادگستری استان گیلان با بیان اینکه هر ساله در راستای نظارت های قضایی هیاتی از قضات برجسته و ممتاز دیوان عالی به استان ها سفر می کنند، اظهار کرد: این نظارت ها بیشتر جنبه آموزشی داشته و تذکرات لازم و مشاوره های تخصصی به قضات شعب داده می شود.

به گفته قضات مرکز استان گیلان دارای سابقه قضایی بالایی بوده و دادگاه های تجدید نظر استان گیلان در برآورد نظارت های به عمل آمده نسبت به سایر استان ها نظارت بهتری بر آرای دادگاه های بدوی اعمال کرده اند.

مرتضوی مقدم با استناد به آیات قرآنی وظیفه اصلی قاضی را حکم به عدل دانست و گفت: کشف حقیقت و حکم به حق بسیار دشوار است و قاضی باید تلاش کند تا با بهره گیری از اقرار و شهادت شهود، رأی عادلانه صادر کند.

وی چندین عامل را در حکم دادن به عدل مؤثر دانست که از جمله می توان به انگیزه، توانمندی، ابزار کار و دسترسی به قاون کامل و جامع اشاره کرد.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه یک قاضی هنرمند می تواند با ابتکار و تخصص در هر شرایطی گره کور پرونده ها را باز کرده و بن بست ها را پشت سر بگذارد، گفت: قاضی باید در این چنین مواردی خطرپذیر بوده و از شجاعت لازم برخوردار باشد.

وی به رؤسای دادگستری های استان ها پیشنهاد کرد تا در هر استان، کمیته و هیأتی علمی متشکل از قضات با تجربه و مقبول استان تشکیل شود و معضلات قضایی برای حل و فصل سریع تر و دقیق تر در این کمیته مطرح شود.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان با تأکید بر مشورت در صدور آرای قضایی افزود: همواره خیرخواه مردم باشید و بدانید دنیا و آخرت انسان در گرو خدمت کردن به مردم است.

رسیدگی عادلانه مبتنی بر تحقیق و رسیدگی فنی و تخصصی است

حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه استان گیلان از مواهب طبیعی متعددی برخوردار و دارای موقعیت جغرافیایی ویژه ای است، اظهار کرد: به دلیل همین تفاوت های اقلیمی و فرهنگی، نوع آرای قضات این استان می تواند متفاوت از سایر استان ها باشد.

وی با بیان اینکه رسیدگی عادلانه مبتنی بر تحقیق و رسیدگی فنی و تخصصی است، گفت: قاضی باید علاوه بر طی فرآیند تخصصی و علمی و بهره گیری از نظرات کارشناسان، با توجه به تبعات اجرای یک حکم اقدام به صدور آن نماید.

رئیس شورای قضایی استان داشتن نظم فکری و قضاوت بر پایه یقینیات را از ویژگی های موثر در صدور حکم عادلانه برشمرد و افزود: قضاوت قاضی نباید بر مبنای ظن و گمان باشد و تنها در صورت احراز یقین می توان حکمی صادر کرد که علاوه بر اتقان و صحت، حجتی بر آستان عدل الهی باشد.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان