تازه هایی از مجوز نمایش آخرین فیلم کیومرث پوراحمد و سقوط بابل، پژمان بازغی، محمد فیلی و امیر سلیمانی، برتری «شوهر ایران خانم» در جشنواره هات داکس، حضور چند فیلم ایرانی در جشنواره های بین المللی، به ...

به گزارش ایسنا، در جشنواره فیلم فجر سال گذشته آخرین فیلم کیومرث پوراحمد با نام «پرونده باز است» رونمایی شد و پس از درگذشت او علی قائم مقامی (تهیه کننده) برای اکران فیلم اقدام و درخواستی را برای دریافت پروانه نمایش در سازمان سینمایی ثبت کرد. در تازه ترین خبر اعلام شد که این فیلم مجوز اکران گرفته است. 

فیلم دیگری که به تازگی از سازمان سینمایی پروانه نمایش گرفته، «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق و تهیه کنندگی رضا محقق است. این فیلم هم در جشنواره فجر سال قبل نمایش داده شد.

نوید محمودی هم برای آخرین فیلم خود که حدود دو سال قبل ساخته شده است، درخواست پروانه نمایش اش را ثبت کرد. «سقوط کابل» به کارگردانی و تهیه کنندگی نوید محمودی در خبرهای ابتدایی «کابل پلاک ۱۰» نام داشت و بخش هایی از آن در تاجیکستان ساخته شده است. 

همچنین فیلم سینمایی «اکتبر» محصول مشترک ایران، ترکیه و گرجستان در آخرین مراحل فنی قرار دارد و به زودی آماده نمایش می شود.

این در حالی بود که اعلام شد فیلم سینمایی «عامه پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی که محصول سال ۱۳۹۸ است، در تدارک اکران پس از تعطیلات نیمه خردادماه است.

فیلم سینمایی «غریب» نیز به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا از چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت اکران آنلاین شد. این فیلم توانست در یک روز بیش از یک میلیارد فروش داشته باشد.

در ادامه، جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم «متری شیش و نیم» هم خبر داد که در روزهای اوج گیری ساخت کمدی، احتمالا او هم سراغ ساخت یک فیلم کمدی می رود.

صدور مجوز فیلمی با بازی جواد عزتی و خبرهایی از انیمیشن های سینمایی «گنج اژدها» و «ژولیت و شاه»، نیز از دیگر اخبار در حوزه سینما بود. 

سینمای ایران فسیل شده است؟!

استقبال زیاد مخاطب از فیلم های کمدی در یک سال اخیر که با رکوردشکنی هایی در فروش همراه بود، رغبت بیشتر فیلمسازان و تهیه کنندگان و سینماداران را به تولید و اکران کمدی سوق داده است. این مسئله دغدغه هایی را میان برخی سینماگران ایجاد کرده که آیا از این پس باید در انتظار تولید و نمایش موجی از فیلم های کمدی باشیم؟ آیا این اتفاق که باعث رونق گیشه سینما می شود خوب است یا این دغدغه را هم می تواند به وجود بیاورد که در صورت نداشتن دقت نظر، فیلم های ژانرهای دیگر در مهجوریت قرار می گیرند و کار به جایی می رسد که روزی جامعه مخاطبان از فیلم های ژانر کمدی زده می شوند؟

این موضوع را با جابر قاسمعلی یکی از فیلمنامه نویسان شناخته شده سینما و تلویزیون که فیلم «زعفرانیه ۱۴ تیر» علی هاشمی و «رؤیای کاغذی» علی عطشانی به نویسندگی او هنوز فرصت اکران پیدا نکرده است، مطرح شد و او دغدغه های خود را برای این روزهای سینما بیان کرد.

تازه هایی از پژمان بازغی، محمد فیلی و امیر سلیمانی

در این هفته اعلام شد که پژمان بازغی رییس انجمن بازیگران سینمای ایران شد.

همچنین محمد فیلی، هنرمند پیشکسوت کشورمان که به تازگی عمل جراحی سنگینی را پشت سر گذاشته است، در این هفته از بیمارستان مرخص شد. این در حالی بود که سعید امیرسلیمانی به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد. 

از برتری «شوهر ایران خانم» تا حضور چند فیلم ایرانی در جشنواره بین المللی

جشنواره بین المللی فیلم مستند هات داکس جایزه بهترین اثر کوتاه خود را به مستند کوتاه «شوهر ایران خانم» ساخته مرجان خسروی اعطا کرد.

این در حالی بود که خبر رسید فیلم کوتاه «شوفر» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه کنندگی حسین کاکاوند به دو جشنواره جهانی فیلم های کودکان و نوجوانان در لهستان راه یافت. همچنین فیلم کوتاه «چپ دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور  و تهیه کنندگی فریبا عرب در ادامه حضورهای جهانی خود، به جشنواره «دِدسنتر» آمریکا که مورد تایید آکادمی اسکار است، راه یافت.

هفتادمین جشنواره بین المللی سیدنی در استرالیا، چهار فیلم بلند از سینماگران شناخته شده ایرانی را در برنامه نمایش خود قرار داد. فیلم های «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، «تفریق» از مانی حقیقی، «شب داخلی دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند و «خرس نیست» از جعفر پناهی در بخش ویژه فیلم های بلند (Features) به نمایش گذاشته خواهند شد.

این در حالی بود که فیلم سینمایی «شهربانو» ساخته مریم بحرالعلومی برنده جایزه بهترین فیلم داستانی از هفتمین جشنواره فیلم و هنرهای رسانه ای زنان استرالیا شد.

در سینمای جهان چه گذشت؟ 

افزون بر این ها، ساخت فصل پنجم و پاپانی سریال «چیزهای عجیب» به دلیل اعتصاب سراسری اعضای انجمن نویسندگان آمریکا متوقف شد.

ورود «بایدن» به اعتصاب نویسندگان

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم «کن» امسال در پس زمینه ای از ناآرامی های اجتماعی در فرانسه برگزار می شود که از سال ۱۹۶۸ تا به امروز بی سابقه بوده است.  حواشی پیرامون جشنواره کن امسال در حالی به اوج خود رسیده که زندگی روزمره فرانسوی ها همچنان به دلیل اعتراضات، اعتصابات بخش حمل و نقل و حتی علامت سوال در مورد تامین انرژی مختل شده است.

موسسه فیلم آمریکا نیز اعلام کرد که برنامه اعطای جایزه امسال خود به «نیکول کیدمن» را به دلیل اختلافات در جامعه سینمایی در مقطع فعلی، به زمان دیگری موکول کرده است.

همچنین خبر رسید که «نیکلاس کیج» پس از ۱۸ سال بار دیگر در نقش «یوری اورلوف» در دنباله فیلم «ارباب جنگ» به کارگرانی «اندرو نیکول» ظاهر می شود.

ذهن هنرمندان را مغشوش می کنند

در پی وضعیت مبهم اجرای دو نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان و «هملت» کار مسعود دلخواه، مدیر مجموعه تئاتر شهر توضیحاتی ارایه و از وجود برخی کارشکنی ها و مغشوش کردن اذهان هنرمندان در فضای تئاتر ابراز تاسف کرد.

هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش داوری نکنند

اخیرا بخش کوتاهی از گفتگوی بلند ایسنا با سید محمد جواد طاهری ـ مدیر مجموعه تئاتر شهر منتشر شد. اما روز چهارشنبه بخش مفصل تر این گفتگو را داشتیم که در آن مباحثی همچون وضعیت اجراهای تالار اصلی این مجموعه، نتایج دو فراخوان آن، تحلیل عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی، وضعیت نابسامان اطراف تئاتر شهر و ... بررسی شده و بعد از تایید مدیر مجموعه تئاتر شهر منتشر شده است. 

از تئاتر چه خبر؟

در صحنه تئاتر مدیر مرکز تئاتر «مولوی» با اعلام تازه ترین جزییات درباره مدرسه تابستانی این مرکز و اینکه تا پایان اردیبهشت ماه فراخوان این مدرسه منتشر می شود،  اظهار امیدواری کرد که یکی از رویکردهای مدرسه تابستانی، تولید متونی بر اساس شخصیت های مهم فرهنگی کشورمان باشد.

نمایش «خوشدلان» نوشته سعید پورصمیمی و کارگردانی پریزاد سیف از ۲ خرداد در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.

همچنین قرار است که نمایش «دَرِگوشی» بر اساس داستان «مربای شیرین» اثر هوشنگ مرادی کرمانی به نویسندگی و کارگردانی نرگس اصغری در تالار «هنر» روی صحنه رود. این نمایش کودک و نوجوان با مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان برای گروه سنی بالای هفت سال مناسب است.

از سویی، یکی از آثار برگزیده بیستمین جشنواره نمایش های آیینی ـ سنتی از روز پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه اجرای خود را در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر آغاز کرد. «مجلس شبیه لیربیچاره» عنوان این نمایش است که  به نویسندگی حسین جمالی و کارگردانی ملیکا رضی در کارگاه نمایش مجموعه میزبان مخاطبان تئاتر است.

چالش های امین زندگانی برای یک نقش

گفت وگویی هم با امین زندگانی داشتیم که از تجربه حضور در نقش «اسفندیار» در نمایش «هفت خوان اسفندیار» و چالش های متفاوت این نقش سخن گفت.

بیشتر بخوانید: 

از «راز شکست فاتحان» تا «پادشاه و کنیزک» بر صحنه تئاتر

نقدهای نادرست به «رهایم کن» و یک سریال جدید از شهرام عبدلی

افزون بر این ها، گزارشی درباره وضعیت پخش برخی سریال های شبکه نمایش خانگی در آستانه انتشار با توجه به حضور برخی بازیگران منتشر شده بود که معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا در این خصوص نکاتی را در گفت وگو با ایسنا بیان کرد.

همچنین مجید مولایی، تهیه کننده سریال «رهایم کن» با پذیرش پاره ای خطاها در این سریال شبکه نمایش خانگی، در عین حال نسبت به نقدهای اخیر که او هجمه های گسترده علیه این مجموعه نامیده است، انتقاد کرد. او  معتقد است که برخی بدون این که سریال را ببینند آن را بر اساس یک عکس یا دیالوگ قضاوت کرده اند.

رییس سازمان صداوسیما نیز روز سه شنبه پس از اتمام آیین اختتامیه جشنواره رادیویی پژواک در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش هایی  درباره حمایت از آثار شبکه نمایش خانگی و مشارکت در ساخت و خرید مجموعه های شبکه نمایش خانگی، ادغام شبکه کودک و امید، علت محدود شدن سریال های تلویزیون، استفاده از ظرفیت ها و کشف استعدادهای جدید در صداوسیما، ممنوعیت استفاده از لغات خارجی در تبلیغات بازرگانی و همچنین ناعدالتی در حوزه دستمزدهای رادیو پاسخ داد.

پخش سریال طنز «از این به بعد» با بازی زنده یاد شهرام عبدلی به تازگی از شبکه نسیم آغاز شده است. «از این به بعد» هفته ای سه روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه نسیم می رود.

جایزه جهانی ایپس برای یک ایرانی

پنجمین جایزه جهانی ورزشی نویسان ایپس در بخش ویدئوی کوتاه به مازیار کوپیدار تعلق گرفت. اثر ویدئویی «من یک دختر هستم، من یک پسر هستم» به کارگردانی مازیار کوپیدار به نمایندگی از ایران به بخش نهایی و سه اثر برتر جهان راه یافته بود.

بیشتر بخوانید:

پخش این سریال ها ممنوع می شود؟

تاثیر «قیمت دلار» بر ساخت سریالی با موضوع کرونا

چرا سریال «آتش و باد» بر تن خان بزرگ لباس زنانه پوشاند؟

علت رواج بیشتر غلط ها چیست؟

مدتی است، در حوزه ادبیات سوژه ای با عنوان غلط های مصطلح را دنبال می کنیم؛ غلط های مصطلح در واقع عبارت ها و واژه های اشتباهی هستند که با توجه تکرار زیاد در میان عامه مردم درست تلقی می َشوند. در این هفته گفت وگویی با محمدکاظم کاظمی ـ شاعر و ویراستار ـ داشتیم که درباره این موضوع گفت: در گذشته فقط می توانستند در روزنامه و کتاب مطلب منتشر کنند که طبعا زیر دست ویراستار می رفت و پالوده می شد اما شخص با هر سطح از سواد بدون این که نگران پالایش اثر باشد، می تواند به عنوان رسانه، متنش را در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها منتشر کند و این موضوع علت رواج بیشتر غلط هاست. 

آغاز نمایشگاه کتاب و حاشیه های آن

 روز چهارشنبه ( 20 اردیبهشت) درهای سی و چهارمین نمایشگاه کتاب با شعار «آینده خواندنی است» به روی مردم باز شد و همزمان با نمایشگاه حضوری در مصلای تهران، نمایشگاه مجازی کتاب هم آغاز به کار کرد.

این در حالی بود که  نشست خبری سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  روز یکشنبه در محل ستاد اجرایی  نمایشگاه در مصلی تهران برگزار شد. در این نشست قائم مقام نمایشگاه کتاب با تشریح برنامه های نمایشگاه گفت که امسال تنها یکی دو مورد ناشر محروم از نمایشگاه هستند.

از نمایشگاه کتاب بیشتر بخوانید:

آغاز نمایشگاه کتاب؛ باران و آتش بازی و باقی ماجرا

در دومین روز نمایشگاه کتاب چه گذشت؟

۳۴ دوره نمایشگاه کتاب تهران را با پوسترها مرور کنید

رویدادهایی به مناسبت بزرگداشت «فردوسی»

نشست خبری غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی، روز دوشنبه (هجدهم اردیبهشت ماه)   در محل فرهنگستان برگزار شد. حداد عادل در این نشست گفت: اگر تاجیکستان می گوید شاهنامه برای ماست درست می گوید، اگر افغانستان می گوید شاهنامه برای ماست درست می گوید و اگر ما می گوییم شاهنامه برای ماست، حق می گوییم زیرا شاهنامه به قلمرو زبان فارسی تعلق دارد.

در ادامه اعلام شد که مراسم یادبود ابوالفضل خطیبی، شاهنامه شناس فقید همزمان با زادروزش و روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

در ادامه خبر رسید که موزه سینمای ایران همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فیلمی از تاریخ سینمای ایران بنام «فردوسی» را روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه نمایش می دهد. همچنین گروه موسیقی «شهپر» اشعار فردوسی را در قالب کنسرت در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران اجرا می کند؛ این کنسرت شامگاه یکشنبه (۲۴ اردیبهشت ماه) از ساعت ۱۹:۳۰ برگزار می شود. 

جایزه پولیتزر ۲۰۲۳ 

همچنین برندگان بخش ادبی جایزه پولیتزر ۲۰۲۳ در شاخه های مختلف همچون ادبیات داستانی، شعر و زندگی نامه معرفی شدند و نام یک نویسنده ایرانی تبار نیز در بین برگزیدگان امسال به چشم می خورد.

این در حالی بود که فهرست برگزیدگان بخش روزنامه نگاری پولیترز سال ۲۰۲۳ درحالی اعلام شد که پوشش اخبار مربوط به حمله روسیه به اوکراین پررنگ ترین موضوع جوایز امسال بود.

گزارش های ایسنا از چهره های ادبی ـ هنری:

برای شاعر عاشقانه ها که امروز هجرت کرد

مشهور شد و در فاصله کوتاهی پس از آن درگذشت!

جشن تولد شاعر حیرت و راز

عمو عزت تولدت مبارک؛ روحت شاد!

روح احمدرضا احمدی را تماشا کنید!

فقط یک هفته پس از بزرگداشتش درگذشت!

رونمایی مرقع نفیس ایران و هند و تخریب یک تابلو 

نمایشگاه عکس زندگی نامه «فریدا کالو» و دیگو ریورا (دو نقاش شهیر مکزیکی) از ۱۱ اردیبهشت در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران بر پا شده است و تا ۲۲ همین ماه ادامه خواهد داشت.

همچنین روز شنبه مراسم تشییع پیکر احمد خلیلی فرد ـ هنرمند نقاش ـ از مقابل دانشگاه سوره به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

در ادامه اعلام شد که مرقع نفیس ایران و هند در فرهنگستان هنر روز یک شنبه، ۲۴ اردیبهشت رونمایی و نقد و بررسی می شود. مرقع هندوایرانی یکی از هم آفرینی های هنری ارزشمند هنرمندان ایران و هند است که انتشارات فرهنگستان هنر، با همکاری مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، به صورتی آراسته و نفیس منتشر کرده و در دسترس علاقه مندان نهاده است.

همچنین قرار است که نمایشگاه هنرهای تجسمی انفرادی «آب، رنگ، مهر» با حضور دو نقاش در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود. در این نمایشگاه، آثار هنری دو هنرمند، درناز حسینی ویجویه و فاطمه عبادی چکان در معرض دید عموم علاقه مندان قرار می گیرد. 

افزون بر این ها،  تابلو جنجالی اثر «میریام کان» هنرمند سوئیسی که با عنوان «لعنت به انتزاع!» در موزه هنرهای معاصر کاخ توکیو واقع در پاریس به نمایش گذاشته شده بود توسط یکی از بازدیدکنندگان تخریب شد.

بازگشت محسن ابراهیم زاده و درگذشت حسین زمان

در این هفته حوزه موسیقی هم خبرهای جدیدی داشت از بازگشت محسن ابراهیم زاده به صحنه پس از بیماری و نیز مراسم بزرگداشتی برای محمدهاشم احمدوند ـ استاد آواز ایرانی ـ که در آن هنرمندانی چون حسام الدین سراج و عبدالحسین مختاباد، از ویژگی های شخصیتی این استاد آواز گفتند.

همچنین علیرضا قربانی در ادامه تور کنسرت های جدید خود قرار است به رشت و تبریز سفر می کند و این که موزیک ویدیوی «خسوف» با صدای «بابک جهانبخش» و کارگردانی و تهیه کنندگی «مازیار رضاخانی» طی روزهای آینده منتشر می شود.

و این که حسین زمان ـ خواننده پاپ ایرانی ـ در سن ۶۴ سالگی روز پنجشنبه (21 اردیبهشت) درگذشت. مراسم تشییع پیکر حسین زمان، خواننده موسیقی پاپ کشورمان جمعه (۲۲ اردیبهشت ماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می شود.

در حوزه موسیقی بیشتر بخوانید:

 انحصار پاپ شکسته شد

حضور هنرمندان در آسایشگاه کهریزک

جشن تولد هنرمندان اردیبهشت ماهی، با اعلام خبر تخصیص بودجه ۲۰ میلیاردی و همچنین اختصاص زمینی در پرند به هنرمندان در این هفته برگزار شد و جمعی از هنرمندان پیشکسوت عرصه های مختلف هنری، ظهر چهارشنبه ـ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ـ با حضور در آسایشگاه کهریزک، ضمن بازدید از این مرکز، با هنرمندان و سالمندان دیدار کردند.

روز سه شنبه (۱۹ اردیبهشت ماه) مصادف با روز اسناد ملی و میراث مکتوب بود، از این رو مراسم بزرگداشت این روز در ساختمان آرشیو ملی با حضور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی،  سرپرست معاونت اسناد ملی،  مدیرعامل موسسه میراث مکتوب، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، و رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد.  

معرفی مدیرهای جدید موزه خوشنویسی و موزه فرش

مدیر جدید موزه خوشنویسی معرفی شد. رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، در حکمی سید شهاب الدین شکیبا را به سمت مدیر موزه خوشنویسی منصوب کرد.

همچنین با رفتن مدیر موزه فرش، سرپرست جدیدی برای این موزه پرحاشیه معرفی شد. سجاد نوروزیان که از مهرماه ۱۴۰۰ مدیر موزه فرش تهران شده بود، یکی از انتخاب های پرحاشیه وزارت عزت الله ضرغامی محسوب می شد که او را چندین بار وادار کرد دراین باره توضیحاتی دهد. ضرغامی زمانی که  کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شده بود، سجاد نوروزیان را نیز به عنوان دستیار کسب و کار های نوین خود معرفی کرده بود. اکنون با جدا شدن نوروزیان از موزه فرش، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهران صحرایی را که معاون مدیر موزه فرش بوده به عنوان سرپرست این موزه معرفی کرده است.

بلیت هواپیما گران و کمیاب شده است

به دنبال پیشنهاد افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۱۰۰ درصد از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی و اعلام آمادگی سازمان هواپیمایی برای اصلاح نرخ بلیت هواپیما به ویژه پس از چراغ سبز مجلس، حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در گفت وگو با ایسنا از افزایش قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پرتقاضا تا ۱۰۰ درصد خبر داد.

سفر بیش از یک میلیون نفر ایرانی به خارج از کشور

همچنین، گزارشی آماری از میزان سفر ایرانی ها در نوروز به خارج از کشور منتشر شد که در آن مدیرکل توسعه گردشگری داخلی از سفر بیش از یک میلیون نفر ایرانی به خارج از کشور در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

گردشگری در آنتالیا و جهان

همچنین شمار گردشگران ورودی به آنتالیا در کشور ترکیه از ابتدای سال جدید میلادی به رکورد جدید ۲.۱ میلیون نفر رسید. رشد ورود گردشگران به این شهر با حضور دسته های گردشگران از اروپا، به ویژه آلمان و بریتانیا و همچنین روسیه بوده که تا حدودی به دلیل محدودیت های پروازی اعمال شده توسط کشورهای غربی به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین بوده است.

گزارشی هم از جدیدترین آمارهای گردشگری جهان داشتیم، گردشگری بین المللی در مسیر بازگشت به سطح قبل از همه گیری است، به طوری که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، شمار گردشگران دوبرابر شده است. 

تازه هایی از حج و زیارت

مدیراهل سنت بعثه مقام معظم رهبری از اعزام ۱۰ هزار زائر اهل سنت از ۱۱ استان کشور در قالب ۶۶ کاروان به سفر حج خبر داد. همچنین معاون امورحج و عمره سازمان حج و زیارت برای پیگیری جدول زمانبندی و روند اجرایی حج به عربستان رفت.  بنابر اعلام سازمان حج وز یارت، پروازهای حج تمتع از سوم خردادماه آغاز خواهد شد و امسال حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر از ایران به حج اعزام می شوند.

حاشیه های مسی، سفیر جدید عربستان

پشت پردۀ سفر «لیونل مسی» به عربستان سعودی که باعث خشم مالک قطری باشگاه فوتبال «پاری سن ژرمن» شده، قرارداد میلیون دلاری او به عنوان سفیر گردشگری عربستان است. «آندرس اونروبیا»، خبرنگار روزنامه «AS» در پاریس گزارش داده رقمی که مسی برای نقشش به عنوان سفیر گردشگری عربستان به دست می آورد، ۳۰ میلیون یورو (۳۳ میلیون دلار) است.

توضیح درباره واگذاری ۱۹ بنای تاریخی 

پس از اعلام خبر واگذاری بهره برداری ۱۹ بنای تاریخی از جمله ارگ خشتی «راین» در کرمان، که به ویژه واگذاری آن، به عنوان میراث ملی نفیس واکنش برانگیز شد، عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ برای شفاف شدن موضوع، این توضیح را داد که «بناهای تاریخی را واگذار نمی کنیم، بلکه طبق مزایده این ابنیه، به افرادی با مدت مشخص و مبلغ مشخص اجاره داده می شود تا آن ها را مرمت و نگهداری کنند و در حوزه هایی که ما تایید می کنیم، کاربری خوبی برایشان در نظر بگیرند.»

لباس سوارکار عالی رتبه هخامنشی چه شکلی بود؟

در بخش میراث فرهنگی نیز گزارشی از لباس سوارکار عالی مرتبه هخامنشی داشتیم که در نمایشگاه «تجمل و قدرت؛ پارس تا یونان» در موزه بریتانیا بازآفرینی شده است. این بازآفرینی که با ظرافت تمام صورت گرفته توسط لوید لولین جونز انجام شده و همزمان با برپایی نمایشگاه «تجمل و قدرت؛ پارس تا یونان» رونمایی شده است. جزئیات پوشش این سوارکار نشان دهنده میراث فروتنانه و عشایری، ثروت و موقعیت ایرانیان است که منحصراً توسط نخبگان و عالی رتبگان هخامنشی پوشیده می شد.

حال ناخوش میراث جهانی ایران

وضعیت امروز بافت تاریخی یزد و گزارش هایی که از شدت تخریب هایی که در آن رخ می دهد، ایسنا را بر آن داشت که از قسمتی از بافت تاریخی یزد بازدید کند که در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، شرحی از این وضعیت داشتیم. بافت تاریخی یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شده است، اما این میراث جهانی امروز وضعیت خوبی ندارد و بخش های زیادی از بافت آن درحال تخریب و تعرض تدریجی است. حتی یک در صد از بافت تاریخی یزد نیز در سیل تابستانه سال ۱۴۰۱ از دست رفت و با وجود وعده هایی که درباره مرمت و حفاظت بناها پس از سیل داده شد، اما شواهد گویا است که بخشی از آن به حال خود رها شده است.

معاون میراث فرهنگی خبر داد که بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی در روز ۲۸ اردیبهشت ماه همزمان با «روز جهانی موزه ها» رایگان است.

کشف های تاریخی در هفته ای که گذشت

 یک آویز بیست هزارساله از جنس دندان را در یکی از غارهای سیبری، مجسمه های سنگی را در اسپانیا، گنجینه ای از آثار تاریخی، از جمله تابوت پرنقش و نگار یک زن و جواهرات در مصر، اسکلت های ده ها نفر را در مقبره هفت هزار ساله واقع در عمان کشف شد و یک دختربچه هشت ساله نروژی زمانی که مشغول بازی کردن در مدرسه بود یک خنجر متعلق به عصر حجر را کشف کرد. همچنین باستان شناسان بقایای یک جاده هفت هزارساله را در اعماق دریای نزدیک به سواحل کرواسی کشف کردند.

و این که نتایج یک تحقیقات جدید نشان می دهد یکی از غارهای اسپانیا از ۴۱ هزار سال قبل مقصد گردشگری بوده است.  غارهای «نرجا» در سال ۱۹۵۹ میلادی به طور اتفاقی توسط چند کودک کشف شدند. 

پیشنهادهایی برای خواندن:

خانواده سلطنتی می تواند «بی بی سی» را سانسور کند؟

آشنایی با ۱۶ نابغه نقاشی جهان

«ون گوگ» ۶۰ نقاشی در ۶ هفته خلق کرد

خاطره ای که برای رضا رویگری زنده شد

سالی ۵٠ میلیون تا ۵ میلیارد دلار اثر هنری سرقت می شود

گنجینه ای که در انزوا رفت

آنچه در سریال ها از کره جنوبی می بینید واقعی نیست

ساختمان عجیب و غریبی که گردشگران را جذب می کند

اثر هنری جنجالی که به نام «بنکسی» فروخته شد

«کَلانه» و «شِلکینه» دو نان محبوب کُردها

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان