به گزارش لنگرخبر، اسدالله عباسی عصر امروز در همایش اتاق تعاون گیلان در سالن اجتماعات مجتمع زیبا کنار با بیان اینکه تعاونی ها سکاندار اقتصاد در کشور هستند، اظهار کرد: در جنگ اقتصادی امروز باید از ظرفیت تعاونی ها در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور نهایت بهره را برد. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به بخش تعاون در کشور گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، استفاده از اتاق تعاون در آینده اشتغال و کاهش تورم در کشور است و دولت سیزدهم از هیچ تلاشی در راستای تحقق این مهم دریغ نمی کند. 

استاندار گیلان، بخش تعاون را یکی از سه بخش فعال اقتصاد در کشور دانست و افزود: قرار دادن بخش تعاونی ها به عنوان یکی از مهمترین اضلاع فعال اقتصادی کشور از تدابیر ارزشمندی بوده که در تدوین قانون اساسی در نظر گرفته شده است.

عباسی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم در افزایش سهم تعاون در کشور بیان کرد: هیچ کار خیری در کشور مثل ایجاد اشتغال برای جوانان و رفع دغدغه خانواده ها نمی باشد و این مهم مادامی تحقق خواهد یافت که سهم تعاون در کشور افزایش پیدا کند. 

وی از رتبه سومی گیلان در بخش توسعه عنوان تعاونی ها در سطح کشور خبر داد و گفت: بسیاری از ظرفیت های تولیدی استان در بخش تعاون است و با تلاش های صورت گرفته ۱۳ سند توسعه تعاون در شهرستان های گیلان اعطاء شده است. 

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه شورای توسعه تعاون در این استان به زودی آغاز به کار خواهد کرد، افزود: بخش اعظمی از ظرفیت های تولیدی استان در بخش تعاون است ولی این میزان باید افزایش پیدا کند. 

عباسی با اشاره به وجود ۱۰ زنجیره ارزش راهبردی در حوزه کشاورزی در گیلان بیان کرد: گیلان در اقتصاد کشاورزی قطب کشور محسوب می شود از این رو تعاونی ها باید در این خصوص ورود کرده و به ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی گیلان کمک کنند. 

وی با تاکید بر ایجاد زنجیره تولید تا مصرف در بخش کشاورزی و با بهره مندی از ظرفیت تعاونی ها تصریح کرد: در گیلان و در بخش های تولید شیر، مرغ، دام و طیور و مرکبات به خودکفایی رسیده ایم ولی باید به بحث صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده از تولید تا مصرف توجه شود. 

استاندار گیلان با بیان اینکه زیرساخت های بخش صادرات در این استان با اهتمام دولت سیزدهم فراهم شده است، افزود: یکی از برنامه های دولت در گیلان، توسعه تولیدات صادرات محور است و در این خصوص اقدامات بسیار خوب و موثری انجام شده است.

به گفته عباسی، در ماه های آینده راه آهن رشت_کاسپین به اتمام رسیده و برنامه دولت تکمیل کریدور شمال به جنوب می باشد که در این خصوص قرارداد قطعی بسته خواهد شد.

استاندار گیلان یکی از اشکالات موجود در تعاونی ها در گذشته را، رهاکردن و غیرفعال شدن آنان برشمرد و بیان کرد: تنها ۵۰ تعاونی شرکت پره صیادی تمامی مراحل صید ماهی را خود انجام می دهند که این اگر حاکی از نقش تعاونی های صیادی در کشور است. 

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید در حضور موثر تعاونی ها در نهضت ملی مسکن گفت: در نهضت ملی مسکن نقش تعاونی ها باید پررنگ باشد و اگر وارد کارزار شوند بخش اعظمی از نگرانی های این حوزه برطرف می شود. 

عباسی با اشاره به شناسایی منطقه ای هر استان نسبت به دیگر نقاط کشور بیان : مزیت های نسبی هر استان باید توسط اتاق تعاون شناسایی شده و در همان راستا اقدامات جهادی و عملی اتخاذ شود. 

وی با بیان اینکه تلاش دولت سیزدهم فعال سازی تعاونی های غیر فعال است، گفت: در سال گذشته حدود یک هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال برای بخش تعاونی ۷۲ طرح ایجاد شده و تلاش ما فعال سازی تعاونی های غیرفعال است. 

پایان پیام/

خبرنگار: مرضیه عسگری

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان