یادی از احمد دامود و بهنام صفوی، کیانوش عیاری در تدارک ساخت چند سوژه خاص، آمار فروش تئاترها در تهران، مجوز ساخت فیلمی به نام «جلبک»، معرفی برندگان نشان قند پارسی، حضور علی نصیریان در دانشگاه تهران، ...

به گزارش ایسنا، شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه سال روز تولد کیانوش عیاری بود که حالا دیگر ۷۲ ساله شده؛ هرچند این یادآوری خیلی هم برایش دلچسب نیست اما می پذیرد که یاد کردن از "زیستن" و "حیات" در هر حالتی می تواند دلنشین باشد. او درباره «ویلای ساحلی» که آن را با حضور بازیگرانی همچون رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامین فر ساخته و بسیاری از سینماداران این فیلم را یکی از امیدهای اکران برای رونق گیشه ی امسال سینما می دانند، به ایسنا گفت: «داستانِ فیلم، شیرین است و فکر می کنم به شدت برای مخاطب جذابیت داشته باشد ولی متاسفانه تا الان فیلم حدود ۱۶۰ دقیقه شده و راهی برای کوتاه کردن بیشتر آن ندارم.»

استادی که مدتی به آسایشگاه رفت

همچنین از احمد دامود ـ  بازیگر، کارگردان، مترجم و استاد دانشگاه ـ یاد کردیم. او جزو استادان تایرگذار تئاتر است که در دانشکده هنر و معماری شاگردانی چون حمید پورآذری، علی اصغر دشتی، افسانه ماهیان و ...  پرورده است. دامود نوجوانی بود که در یکی از مدرسه های جنوب تهران با تئاتر آشنا شد؛ همان جایی که چنگیز جلیلوند با همراهی دیگر بچه های مدرسه تئاترهای دبیرستانی اجرا می کرد. شاید آن زمان کسی تصور نمی کرد بعدا یکی از همین بچه ها استاد بزرگ دوبله ایران بشود و دیگری هم یکی از استادان تاثیرگذار این رشته.

خواننده جوانی که زود رفت

روز شنبه سالگرد درگذشت بهنام صفوی نیز بود، صفوی که سال ها با بیماری دست و پنجه نرم کرد، در نهایت پنج سال پس از پاشایی جان خود را از دست داد و هواداران موسیقی پاپ را بار دیگر در غمی سنگین فرو برد.

تئاترها در تهران چقدر فروختند؟

همچنین آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه بیست و دوم اردیبهشت ماه به تفکیک اجراها مشخص شد.

سازندگان «فسیل» برای ساخت «جلبک» مجوز گرفتند

سازندگان فیلم «فسیل» نیز  برای «جلبک» پروانه ساخت گرفتند. این روزها یک بحث جدی درباره میزان فروش فیلم «فسیل» این است که آیا چنین روندی برای فیلم هایی که در آینده روی پرده می آیند تکرار می شود یااین فیلم تنها ۱۰۰ میلیاردی سینما برای مدتی طولانی خواهد بود؟ همچنین با صدور پروانه ساخت فیلم «جلبک» این پرسش مطرح می شود که آیا عامریان و امینی فروش موفق «فسیل» را ادامه می دهند؟

کسی به دنبال توقیف سریالش نیست

با امیرحسین حیدری ـ مدیر رسانه «تماشاخانه» ـ که هفته گذشته به عنوان نماینده رسانه های صوت و تصویر فراگیر در ساترا معرفی شد، گفت وگویی داشتیم که درباره ی غیبت برخی پتلفرم ها در این مجمع که به اعتقاد او بازیگران اصلی این صنعت هستند، چنین گفت: حضور این رسانه ها و همکاری و همیاری آنها می تواند در پیشرفت صنعت نمایش خانگی تاثیر بگذارد؛ بهتر است با سعه صدر این دوره ی گذار را طی کنیم و فرصت بدهیم تا شاید اتفاق مثبتی بیفتد.

خبرهای کوتاه از سینمای جهان 

در ادامه خبر رسید که «خاویر باردم» هنرپیشه اسپانیایی جایزه یک عمر دستاورد جشنواره فیلم سن سباستین را دریافت خواهد کرد و پروژه جدید «مل گیبسون» با عنوان «خطر پرواز» با بازی «مارک والبرگ» در بخش بازار جشنواره فیلم کن به خریداران بین المللی عرضه می شود.

اعتراض در حوالی کن؛ ممنوع!

این در حالی بود که شهر کن تظاهرات در امتداد جشنواره فیلم کن و اطراف آن در طول برگزاری هفتاد و ششمین دوره این رویداد سینمایی را ممنوع کرده است. ، تصمیم مسئولان شهری کن مبنی بر ممنوعیت برپایی تظاهرات اعتراضی در حین برگزاری جشنواره کن در اطراف کاخ جشنواره در حالی اتخاذ شده که اتحادیه کارگری فرانسه در حال تدارک یک تظاهرات بزرگ در ۲۱ ماه می است، اما این تظاهرات در امتداد بلوار کارنو، دورتر از مقر جشنواره برگزار می شود.

برندگان نشان قند پارسی معرفی شدند

همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و مراسم رونمایی از نشان قند پارسی در راستای پاسداشت زبان پارسی با حضور مسئولانی از ایران و هیات های دیپلماتیک مستقر در تهران، امروز (شنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه) در تالار رودکی برگزار شد.

حداد عادل در این همایش گفت: تاریخ کهن ایران و تاریخ اسطوره ای که مکتوب نشده مایه اصلی شاهنامه است و  فردوسی مسلمان شیعه از زبان خود آن را  نقل کرده و این موضوع به گونه ای است که ایرانیان که به اسلام دلبستگی داشتند و دارند، احساس نکردند تضاد و تقابلی بین ملیتی که او می گوید و دین اسلامی که مردم به آن پایبند هستند، وجود دارد. او در این کتاب دوگانگی و دوقطبی ایجاد نکرده اما هویت ایرانی را نشان داده است.

علی نصیریان به دانشگاه می رود 

همچنین همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، آیین اهدای جایزۀ فارسینما؛ با حضور علی نصیریان برنامه آیین اهدای جایزه فارسینما در تالار فردوسی دانشگاه تهران  یکشنبه ۲۴ اردیبهشت برگزار می شود.

روز شلوغ نمایشگاه کتاب 

همچنین روز شنبه گزارش ایسنا از سومین روز نمایشگاه کتاب ( جمعه ۲۲ اردیبهشت)  در حوزه ادبیات و کتاب ایسنا منتشر شد؛ شرح روزی از نمایشگاه را داشتیم که روز شلوغی را تجربه کرد؛ خیلی ها آمده بودند از خانواده ها تا دستفروشان مترو.

درگذشت یک موزیسین و یک بازیگر سینما

همچنین سوسن شاکرین ـ موزیسین و مدرس موسیقی ـ طی روزهای گذشته و در سن ۶۹ سالگی، پس از گذراندن دوره ای بیماری درگذشت و ابراهیم بصیرت بازیگر سینما و تلویزیون بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت و امروز ۲۳ اردیبهشت ماه طبق وصیت اش در شمال ایران که در سال های اخیر در آنجا سکونت داشت به خاک سپرده شد.

«BTS» کتاب منتشر می کند

پس از گمانه زنی های علاقه مندان کتاب و موسیقی درباره نویسنده کتاب غیرداستانی که قرار است به زودی چاپ شود، ناشر این کتاب اعلام کرد که گروه موسیقی کُره ای «BTS» این اثر را منتشر خواهد کرد.

هتل ها دلار می خواهند!

هزینه یک شب خوابیدن در ارزان ترین هتل های ایران برای یک نفر حدود ۴۰۰ هزار تومان خرج برمی دارد. هتل ها با این توجیه که این مبالغ برای مسافران خارجی پولی نمی شود، درخواست عرضه خدمات با نرخ ارزی را دارند. این مطالبه هتلداران نه تنها تازه نبوده که بارها مطرح و پیگیری شده که هر بار با مخالف هایی روبه برو شده است. براساس مقررات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نرخ خدمات برای گردشگر داخلی و خارجی باید "یکسان" و برمبنای "ریال" باشد، اما بهانه هتلداران برای طرح چنین مطالبه ای، رفتار متناقض وزارتخانه متبوع است که نرخ بلیت موزه ها را برای گردشگر داخلی و خارجی متفاوت تعیین کرده است.

درخت سبز کیش چرا کچل شد؟

درخت انجیر معابد کیش که محلی ها به آن «لور» می گویند، از مهم ترین و کهن ترین درختان و جاذبه گردشگری این جزیره بود که به تازگی انتشار عکسی از آن، وضعیت نگران کننده ای از درخت سبز را به تصویر کشیده است. توضیحات مسؤولان مربوطه در جزیره کیش نیز حاکی از این است که «درخت کهن که جاذبه گردشگری بوده، خشک شده و شاهد تظاهرات قارچ سیاه است. در واقع یک درخت مرده، کاملا غیراصولی هرس شده است.»

روستای هابیت ها در بوسنی 

به روستایی در تپه های سرسبز بوسنی سر زدیم که چهار خواهر آن را خلق کرده اند. سبک خانه های هابیت های داستان «ارباب حلقه ها» این روستا را به یک مقصد جذاب گردشگری تبدیل کرده است. این روستای «هابیتی» که «کریسیوو هابیتون» نام دارد در روستایی واقع در ۴۰ کیلومتری «سارایوو»، پایتخت کشور بوسنی ساخته شده است.

دست آخر این که مردی با استفاده از دستگاه فلزیاب گنجینه ای تاریخیبه قدمت دو هزار ساله را در «ولز» کشف کرد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

راهبه ای که در قرون وسطی آهنگسازی بزرگ شد!

واکنش معاونت مطبوعاتی به حادثه تلخ قتل مدیر یک روزنامه

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان