رییس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه ها) از اجرای نمایش زنده لباس های سنتی ارامنه، آغاز به کار موزه «گل محمدی» و موزه «آشپزخانه»، گرامی داشت درگذشتگان و از یادرفتگان، اجرای خیمه شب بازی و کارگاه صلح ...

به گزارش ایسنا، احمد محیط طباطبایی ـ رییس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه ها) ـ در نشست خبری که یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در آستانه روز جهانی موزه ها در خانه پروین اعتصامی (دفتر ایکوم ایران) برگزار شد، با یادآوری محور (شعار) این روز با عنوان «پایداری و حال خوب» که از سوی ایکوم جهانی برگزیده شده است، تفسیری از مفهوم این محور ارائه کرد و گفت: مورد مهمی که سازمان های جهانی از جمله یونسکو درگیر آن هستند تغییرات اقلیمی است که به مشکل حادی تبدیل شده و زندگی در کره زمین را با تهدید مواجه کرده است. از همین رو، استفاده از عنوان «پایداری» در محور امسال ایکوم، در مفهوم ناپایداری و تغییرات اقلیم است که مصداق آن بارش های تابستانی در ایران و تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی در یزد بود که هرچند میراث فرهنگی مقصر شناخته شد، اما در اصل مقصر همه ما هستیم که با تغییر در رفتار و زیست مان باعث تشدید تغییرات اقلیمی شده ایم.

او با اشاره به بخش دوم محور (شعار) روز جهانی موزه ها، یعنی «حال خوب»، اظهار کرد: حال خوب فراتر از سلامتی است، هرچند برخی این بخش از شعار را «جامعه سلامت» ترجمه کرده اند. درحالی که مفهوم آن فراتر از فیزیولوژیک و مادیت است.

محیط طباطبایی ادامه داد: پرسش این است که موزه چه کاری باید انجام دهد تا حال خوب ایجاد شود. به بیان ساده تر، مثلا شخصی که یکی از اعضای خانواده اش را از دست داده، وقتی می بیند دیگران به خاطر او لباس سوگواری بر تن کرده اند و یا برای پرسش از او آمده اند و درکش کرده اند، حالش خوب می شود و یا برعکس در جشن و سرور، همین که دیگران سعی می کنند طوری به جشن شما بیایند که باعث خوشحالی شوند، یعنی حال خوب. موزه هم باید سعی کند جامعه را درک کند و پاسخگوی نیاز جامعه باشد و مخاطب را محترم بشمارد و او را ارزش بگذارد.

رییس کمیته ملی موزه ها گفت: ایکوم سعی کرده است براساس این شاخص ها برنامه های امسال را در طول یک هفته سامان دهد. از طرفی بر آن شدیم تا برنامه ای که ایکوم هر سال برگزار می کرد و در جریان آن با سنجش و ارزیابی موزه های سراسر کشور، برگزیده هایی را معرفی می کرد، به دلیل از همگسیختگی محورها در سال تقویم خورشیدی و میلادی و با هدف هماهنگی با برنامه ها و محورهای ایکوم جهانی، امسال به صورت دوسالانه برگزار کنیم.

رییس ایکوم ایران سپس به تشریح رویدادهای هفته ای که به مناسبت روز جهانی موزه ها قرار است برگزار شود، پرداخت و گفت: به مناسبت روز جهانی موزه ها که ۲۸ اردیبهشت ماه است، آیین بزرگداشتی را در خانه هنرمندان برپا خواهیم کرد که پیام های ایکوم، یونسکو و دیگر سازمان های جهانی به این مناسبت خوانده می شود و محققان درباره محور روز جهانی موزه ها و همچنین موضوع «تلاش برای بقا» سخن خواهند گفت و از این فرصت برای مرور گذشته و بازبینی شاخص ها استفاده می کنیم و از درگذشتگان، بازنشستگان و پیشکسوتانی که تاکنون یادی از آن ها نشده است، در این رویداد یاد و تقدیر خواهند شد.

موزه ارتباطات را به کارگاه ارتباطات ندارند!

محیط طباطبایی در ادامه به برگزاری کارگاهی برای کودکان و نوجوانان در روز دوم خردادماه در کاخ نیاوران با تاکید بر بیانیه یونیسف درباره تغییرات اقلیمی و نقش کودکان و نوجوانان در اصلاح این روند، اجرای پاراتور معلولان در سوم خردادماه در کاخ سعدآباد و کارگاه موزه صلح با عنوان «صلح و حال خوب» برای  جوامع مهاجر و پناهنده در ایران خبر داد و در ادامه گفت: در تلاش بودیم نشست «موزه و ارتباطات پایدار» را که با حضور یونس شکرخواه ـ استاد ارتباطات ـ برگزار می شود، در موزه ارتباطات برگزار کنیم که این فضا را در اختیار قرار ندادند و نهایت این رویداد چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در موزه بانک ملی برگزار می شود.

انجمن دوستداران حقوق میراث فرهنگی راه اندازی شد

او همچنین از راه اندازی انجمن دوستداران حقوق میراث فرهنگی خبر داد و افزود: مجوز این انجمن صادر شده و به این بهانه قرار است صبح دوشنبه اول خردادماه در کمیسیون ملی یونسکو به بررسی حقوقی دو مورد مصادقی از جمله «تخریب گذر آقانجفی اصفهان» و «تخریب بافت تاریخی شیراز» بپردازند.

راه اندازی موزه گل محمدی، آشپزخانه و تلاوت قران

رییس ایکوم ایران سپس از راه اندازی موزه آشپزخانه صنعتی از اول خردادماه در منطقه کردان استان البرز و موزه «گل محمدی» در کیلومتر ۱۷ جاده ساوه به مناسبت روز جهانی موزه ها خبر داد و افزود: به این بهانه نشست هایی با عنوان «موزه های صنعتی، توسعه محور در اول خردادماه در کاخ نیاوران و «گل سرخ، حال خوب» دوشنبه هشتم خردادماه در محل این موزه برگزار می شود.

به گفته او، موزه هنر کودک نیز از جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه در موسسه بادبادک فعالیت خود را آغاز می کند.

محیط طباطبایی همچنین به راه اندازی موزه تلاوت قرآن در شهر اِوَز استان فارس از تیرماه ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در این موزه که در آستانه راه اندازی است نخستین موزه صوتی و موسیقی قرآن به شمار می آید که مسابقات قرآنی و سبک های مختلف تلاوت را برگزار می کند.

او اضافه کرد: ما تا کنون موزه تلاوت قرآن نداشتیم، تنها موزه جهان به این شکل در مکه بود که در صورت صدور مجوز از سوی اداره کل موزه ها، موزه تلاوت قرآن شهر اوز، دومین آن در جهان خواهد شد.

رییس ایکوم ایران سپس اشاره ای داشت به برخی محدودیت ها و خلاء هایی که در صدور مجوز موزه پیش آمده است و اظهار کرد: یکی از مشکلات ایکوم و تعریف آن از موزه، بی توجهی به «میراث دیجیتال» است. این شاخص جزو معیارهای اصلی نیست و این ایرادی است که ما به آن وارد کرده ایم. در واقع، در تعریف ایکوم از موزه به دو معیار «میراث طبیعی» و «میراث دیجیتال» پرداخته نشده است و این همان مشکلی است که با ما با اداره کل موزه های خودمان هم داریم. ما حاضریم برای رفع این خلاء در نوشتن دستورالعمل آن کمک کنیم.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان