درحالی که کارشناسان گردشگری و آشپزی از انقراض روش تهیه بسیاری از خوراک های ایرانی خبر می هند، تحقیقات انجمن جهانی سفر و غذا نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد از هزینه های سفر و تفریح مردم جهان در مقصد، صرف ...

به گزارش ایسنا، جشنواره کوچک آش های محلی درحالی در کاخ نیاوران برگزار شد که همزمان از یک استارت آپ خوراک به انگیزه اشتغال زایی برای بانوان، گردآوری اطلاعات و مستندنگاری آش های ایرانی و برندسازی آش های ایرانی و احیا و تقویت گردشگری خوراک، رونمایی شد.

دانیال خلج، کارشناس و راهنمای گردشگری در حاشیه این جشنواره در اهمیت گردشگری خوراک و غذاهای ایرانی سخن گفت و با اشاره به آمارهای انجمن جهانی سفر و غذا، اظهار کرد: براساس تحقیقی که این انجمن در سال ۲۰۲۰ انجام داده است ۵۳ درصد از هزینه تفریحات و سرگرمی های گردشگران برای خوراک و نوشیدنی صرف شده است که این آمار تاثیر عجیبی در تولید ناخالص کشورها دارد.

او سپس با اشاره به بی توجهی هایی که در برندسازی خوراک ایرانی شده است، بیان کرد: در تقویم جهانی روزی به نام کوکتل داریم که اتفاقا برای بدن مضر است و یا چند روز دیگر روز جهانی چیپس و شکلات است و یا روز جهانی سالاد سزار در تقویم جهانی ثبت شده است. کشورها با چنین اقدام هایی سعی می کنند توجه گردشگران را جلب کنند، آن وقت ما در ایران با این همه عنای خوراک و نوشیدنی نتوانستیم گردشگر غذا جذب کنیم.

کارشناس ارشد مدیریت گردشگری همچنین به اثر اشتغال زایی گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: حفظ خوراک ها به حفظ فرهنگ ایرانی منجر می شود. با وجود تنوع زیاد غذاهای ایرانی، رئوش تهیه بسیاری از آن ها درحال فراموشی است و حتی خیلی ها نمی دانند آن غذا متعلق به اجدادشان و یا زادگاهشان بوده است. در بسیاری از هتل های چهار و پنج ستاره هیچ تلاشی برای معرفی خوراک و نوشیدنی ایرانی نمی شود و این همه بی توجهی به ظرفیت های خوراک و نوشیدنی ایرانی در گردشگری شده است.

سامان گلریز ـ کارشناس آشپزی و از محققان این حوزه ـ نیز از بی توجهی به تاریخ و ارزش های فرهنگی در حوزه خوراک که سبب انقراض بسیاری از غذاها شده است، سخن گفت و اظهار کرد: همان طور که یوزپلنگ درحال انقراض است خیلی از غذاهای ایران هم درحال انقراض است.  کاری که می توان انجام داد این است که یک مرجع درباره غذاهای ایران داشته باشیم و امیدوارم بتونیم میراث فرهنگی را تشویق کنیم تا افراد مختلف به شهرها و روستاها باید بروند و تحقیق کنند و اطلاعات این حوزه را گردآوری کنند.
او همچنین گفت: تاریخ آشپزی ایران مدیون بانوان ایرانی است، چون درحالی که نه کتاب و نه نوشته ای از گذشته خوراک ایرانی باقی مانده بود، زنان این سرزمین، دانش غذا و نوشیدنی های این سرزمین را نسل به نسل انتقال دادند.

در ادامه، امیر اله مانی، فعال گردشگری و مدیر استارت آپی که در ارتباط با معرفی آش های ایرانی است و در این مراسم آغاز به کار خود را اعلام کرد، گفت که این استارت آپ به مستندنگاری، معرفی، آموزش، برندسازی و جمع آوری اطلاعات آش های ایرانی و اشتغال زایی بانوان منجر می شود و به شکلی غیرمستقیم فرهنگ ایران در زمینه خوراک را ترویج می دهد و به احیای گردشگری خوراک منجر می شود. از همین رو، تلاش می کنیم در آینده و در صورت همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جشنواره بزرگ تری در یکی از استان های کشور برگزار شود.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان