روز دوشنبه با یادی از پرویز مشکاتیان آغاز کردیم و پای صحبت های فریده سپاه منصور نشستیم، از سویی خبر رسید که مسعود ده نمکی بعد از ۵ سال قصد دارد فیلم بسازد و دانستی های مهم از این دوره از جشنواره کن را ...

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه افزون بر این که از پرویز مشکاتیان هنرمند فقید و نام آشنای موسیقی ایران که ۶۸ سال قبل در چنین روزهایی به دنیا آمد، یا کردیم؛ گفت وگویی هم با فریده سپاه منصور ـ بازیگر پیشکسوت کشورمان ـ که این روزها در نقش بی بی علی در «آکتور» دیده می شود، داشتیم. 

سپاه منصور با تاکید بر اینکه فیلمنامه سریال او را جذب کرده است، می گوید: آنقدر خسته بودم که فکر نمی کردم تا مدت ها کار کنم اما وقتی قصه این سریال را شنیدم نتوانستم نه بگویم. این بازیگر باسابقه همچنین معتقد است: «آکتور» یک کار آرام، واقعی، نو با فیلمنامه ای متفاوت است که من (فریده سپاه منصور) را جذب کرد و خستگی ام را گرفت.

تازه هایی از مسعود ده نمکی و سینما

علاوه بر این، در حوزه سینما خبر رسید که مسعود ده نمکی ـ کارگردان فیلم های «اخراجی ها» و «رسوایی» که از سال ۱۳۹۷ تاکنون در سینما فیلمی نساخته، قصد دارد فیلمی را درباره شهید نواب صفوی کارگردانی کند.

در ادامه، مصطفا کوشکی که به دنبال ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود است، از ساخت فیلم های جدید و فعال شدن مرکز فیلم «خانه مستقل تهران» خبر داد.

همچنین وزیر فرهنگ پس از تماشای نمایش «هفت خوان اسفندیار» در تالار وحدت، درباره این اثر گفته است: شاهنامه فردوسی و دیگر مواریث ادبی، فرهنگی و تاریخی بیش از آنکه صرفا داستان و شعر باشند، دربرگیرنده احکام و فضیلت اند.

همزمان با معرفی اعضای گروه انتخاب بخش مسابقه سینمای بین الملل نخستین جشنواره بین المللی فیلم و فیلمنامه ایثار اسامی ۴۱ فیلم راه یافته به این بخش از سوی دبیرخانه این رویداد هنری اعلام شد.

آغاز ماراتن سینمایی کن از فردا

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در حالی از سه شنبه ۲۶ اردیبهشت افتتاح میشود که امسال فیلمسازان مهمی آثار خود را به کن برده اند و فرانسه نیز با چالش هایی از جمله ناآرامی های اجتماعی رو به روست. در فاصله یک روز به آغاز این رویداد سینمایی، دانستی های مهم از این دوره از جشنواره کن را مرور کردیم. 

حمایت ویژه جشنواره کن از سینماگر ایرانی

همچنین جشنواره فیلم کن اعلام کرد که شش سینماگر جوان از جمله محمدرضا میقانی از ایران با اقامت ۴.۵ ماهه در کن برای نگارش فیلمنامه جدیدشان مورد حمایت قرار گرفته اند.

نمایشگاه کتاب به نیمه رسید

در این روز همچنین مروری بر پنجمین روز نمایشگاه کتاب داشتیم که میزبان رهبر انقلاب شد. این بازدید پس از سه سال و با توجه به پایان یافتن محدودیت های کرونایی انجام شد.

خیلی از غذاهای ایرانی مثل یوزپلنگ درحال انقراض است

جشنواره کوچک آش های محلی درحالی در کاخ نیاوران برگزار شد که همزمان از یک استارت آپ خوراک به انگیزه اشتغال زایی برای بانوان، گردآوری اطلاعات و مستندنگاری آش های ایرانی و برندسازی آش های ایرانی و احیا و تقویت گردشگری خوراک، رونمایی شد.

دانیال خلج، کارشناس و راهنمای گردشگری در حاشیه این جشنواره در اهمیت گردشگری خوراک و غذاهای ایرانی سخن گفت و با اشاره به آمارهای انجمن جهانی سفر و غذا، اظهار کرد: براساس تحقیقی که این انجمن در سال ۲۰۲۰ انجام داده است ۵۳ درصد از هزینه تفریحات و سرگرمی های گردشگران برای خوراک و نوشیدنی صرف شده است که این آمار تاثیر عجیبی در تولید ناخالص کشورها دارد. در تقویم جهانی روزی به نام کوکتل داریم که اتفاقا برای بدن مضر است و یا چند روز دیگر روز جهانی چیپس و شکلات است و یا روز جهانی سالاد سزار در تقویم جهانی ثبت شده است. کشورها با چنین اقدام هایی سعی می کنند توجه گردشگران را جلب کنند، آن وقت ما در ایران با این همه عنای خوراک و نوشیدنی نتوانستیم گردشگر غذا جذب کنیم.

کمبود منابع مالی برای مرمت بناهای تاریخی

در ادامه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود منابع مالی و اعتباری برای مرمت، کاوش و احیای بناهای تاریخی این استان، از احتمال مذاکره با پتروشیمی لردگان یا بعضی صنایع منطقه برای کاوش یک محوطه تاریخی و واگذاری بهره برداری برخی بناهای تاریخی به بخش خصوصی خبر داد.

نقاشی هایی برای فرار از وحشت کرونا

همچنین نگارخانه سهراب از روز جمعه ۲۹ اردیبهشت میزبان نمایشگاهی از جدیدترین آثار علی خسروی با عنوان «رویاهای قرنطینه» می شود. این نمایشگاه شامل ۵۰ تابلو در ابعاد مختلف از آثار سه سالِ گذشته این هنرمند معاصر در دوران پاندمی کرونا خلق شده اند.

موزه جدید عمان

افزون بر این ها، خواندیم که مقام های عمان قصد دارند با افتتاح یک موزه جدید، گردشگران بیشتری را به جاذبه های تاریخی این کشور جذب کنند. موزه «عمان در گذر زمان» که در «منح»، یایتخت قرن شانزدهم «عمان» و در فاصله ۱۵ دقیقه ای با شهر باستانی «نزوی» واقع شده است، یکی از جدیدترین جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می آید.

دست آخر این که، اعلام شد که مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، همزمان با سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است.

پیشنهادهایی برای خواندن:

کشف کتیبه هایی به خط فارسی از شرق چین تا قلب آفریقا

یک پیش بینی برای سفرهای مصر

چند اثر شبکه نمایش خانگی آماده واگذاری به تلویزیون است؟

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان