رویای عماد افروغ که محقق نشد

۱۴۰۲/۰۲/۲۷ ۱۹:۳۵ چاپ کد خبر: 183622
در مراسم یادبود عماد افروغ، از آینده ای که او برای ایران متصور بود و رویایش برای ایران که محقق نشده، سخن گفته شد.

به گزارش ایسنا، مراسم یادبود عماد افروغ همراه با رونمایی کتاب «ایران آینده»، در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، روز چهارشنبه،  ۲۷ اردیبهشت، توسط ستاد پیشرفت جامع منطقه ای برگزار شد.

در این نشست خانواده مرحوم عماد افروغ، علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه کتاب، علیرضا شفاه، عضو شورای علمی موسسه علم و سیاست اشراق و مدیر دفتر اقتصاد سیاسی پژوهشکده شهید رضایی، حامد ملک زاده، معاون فرهنگی اجتماعی معاونت اول ریاست جمهوری و عضو شورای مرکزی ستاد پیشرفت و نوآوری، همچنین محسن دنیوی مسئول بنیاد ایران آینده حضور داشتند.

وصیت دکتر افروغ تاسیس بنیادی برای ترویج افکار و اندیشه هایش بود

در ابتدای برنامه زهرا کاظم پور همسر عماد افروغ گفت: هرسال نمایشگاه با او می آمدیم و  تازه های کتاب را می دید، گاه می خرید. اما امسال بدون حضور او به این مکان آمده ایم. خوشحالم از این که نام و یاد نیکی از دکتر افروغ باقی مانده است؛ در مراسم تدفین و یادبود او، همه دور هم جمع شده بودند، برخی از رسانه ها تیتر زدند، ترافیک اصلاح طلبان و اصول گرایان. او همیشه می گفت چه دوستی ها که پای این جناح بندی ها از بین رفت،  امیدوارم از این پس هم با نشر افکار دکتر که دغدغه اصلی شان بود، دوستی ها بیشتر شود.

او سپس بیان کرد: دکتر افروغ همیشه می گفت در طول عمرش شاهد نشر افکارش نبوده، همیشه امیدوار بود بعد از مرگش این اتفاق رخ دهد و در واقع وصیت ایشان بود که برای این مساله «بنیاد»ی برای نشر افکارشان تشکیل شود. هرکس که می خواهد به کمک ما بیاید تا این اتفاق رخ دهد.

کاظم پور در پاسخ به این سوال که به نظر عماد افروغ، جناح بندی سیاسی نداشت اما سیاستمداری متفکر بود، گفت: دکتر افروغ حدود ۴۰ اثر دارند، از مردم سالاری تا عدالت و نظریه علم و عمل، و حقوق شهروندی. او در واقع به جامعه نگاه می کرد تا ببیند جامعه به چه چیزی نیاز دارد و بر اساس آن وارد بحث می شد و تحقیق می کرد و تحقیقات او از درجه بالایی از اعتبار برخوردار است. 

 او یادآور شد: دکتر افروغ از این که او را فعال سیاسی بخوانند، خوشش نمی آمد،  درد و رنج مردم برای دکتر مهم بود و همیشه سعی می کرد باری از دوش مردم بردارد، پشت سیاست مداری ایشان فکر و نظریه بود، حتی مباحث آینده را پیش بینی می کرد و برای ایران دلشان می تپید.

همسر عماد افروغ در ادامه افزود: هرزمان که ایران تحقیر می شد یا به پرچم و سرود ایران توهین می شد، به شدت ناراحت می شدند که هویت ما پرچم و سرود ماست، این جمع علم و سیاست است که در ایشان تلفیق شده بود، اما اگر سیاست را رسیدن به قدرت و ثروت بدانیم، از آن فراری بود. او معتقد بود در کشور ما از قدرت به ثروت می رسند درحالی که در خیلی کشورها این طور نیست. او خود برای یک مقاله آن قدر زحمت می کشید. چهل و اندی سال با هم زندگی کردیم، یک لحظه کتاب از دستش نیفتاد جز چند ساعت خواب شب.


او همچنین با بیان این که عماد افروغ آدم امیدواری بود، یادآور شد: حضور دکتر افروغ و مصاحبه اش درباره آینده ایران، به این علت بود که انقلاب اسلامی باید جهانی شود. از ۲۰ سال پیش ایشان می گفت که دلار باید از اقتصاد ما حذف شود و به آن توجه نشد. او هیچ گاه ناامید نمی شد، خیلی ها با ایشان تماس می گرفتند که ناامید شده اند، اما ایشان توصیه به صبر و ناامید نشدن همراه با اخلاص داشتند.

در ادامه مراسم محسن دنیوی تدوین کننده کتاب «ایران آینده» درباره نام کتاب گفت: قصه این کتاب به سال پایانی قرن یعنی سال ۱۴۰۰ برمی گردد؛ ایده کتاب و دغدغه مصاحبه ها پیش آمد و با یک تیم که نزدیک به یک دهه فعالیت نزدیک داشتیم این گفت وگوها را شروع کردیم.

او در ادامه افزود: «ایران آینده» یک ویژگی منحصربه فرد داشت، برای هر موضوع برای گفت وگو یک سابقه طولانی و جبهه بندی وجود دارد. اما آینده ایران، عدم قطعیتی دارد که یک امکان می دهد که همه درباره آن صحبت کنند و بیندیشند. همه افراد درباره آینده عدم قطعیت قائل اند و چالش امروز ما در این مسیر هم مساله است و آینده ایران این امکان را می دهد تا با دیگران هم مسئله شویم.

دنیوی گفت: کتاب از یک ساختار و پرسش از دهه ۲۰ و ۳۰ ایران شروع می شود که همه نیروهای هم گرا برای توسعه دور هم جمع شدند، اما چه شد که نشد. دهه ۲۰ و ۳۰ دهه های مهمی برای ایران است و از سال ۱۳۰۱ که دولت مدرن شکل گرفت، مهم شد. دهه ۱۳۴۰ نیز  دوران طلایی اقتصاد و دهه ۱۳۵۰ انفجار تورمی بود و چرایی شکل گیری انقلاب اسلامی را باید در این بستر جست وجو کنیم.

او یادآور شد: پرسش پایانی مصاحبه این است که در پایان قرن هستیم و تصویر آینده دور ایران را چگونه متصور می شوید، و این پرسش خوب و جذابی بود.

در ادامه مراسم با حضور عبداللهی مدیر نشر، جواد محقق، شاعر، علی رمضانی، قائم مقام نمایشگاه و میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از خانواده عماد افروغ تجلیل شد.
 

 سپس علیرضا شفاه نیز در صحبت هایی گفت: ما گاهی گمان می کنیم هر چیزی آینده ای دارد و فکر می کنیم نایاب نیست، اما در دنیای امروز دست کم این شرایط تغییر کرده است. خیلی گفتارهای آینده نگر، افول کرده اند. اروپایی ها هم خیلی تلاش کردند طرحی از آینده ارائه دهند. اما به سادگی نمی شود طرحی از آینده متصور شد. به نظر می رسد ایران می تواند طرحی از آینده داشته باشد.

او ادامه داد: کشور ما به لحاظ تاریخی خود به خودی نیست، بلکه معنای خاصی دارد و مردم ذیل کلمه ایران با هم وحدت پیدا کرده اند و این قابل بحث است. به نظر می رسد هرچقدر این آینده ها غیرضروری باشند به همان اندازه خانه ای برای ایران نیستند و از خطرات ایران را حفظ نمی کنند. ایران امروز به سمت یک صلح حرکت می کند.

در ادامه حامد ملک زاده طراح کتاب و معاون فرهنگی محمد مخبر نیز در صحبت هایی درباره آینده ایران گفت: اعتبار یک آینده روشن برای ایران مرهون فعالیت های دکتر افروغ است.

 او در ادامه افزود: مدت ها ما با هم صحبت می کردیم. در همین صحبت ها دکتر افروغ می گفت: در دل من و قلب من انقدر رسیدن به این ایران متقن است که گاهی به خدا می گویم به من عمر زیاد دهد تا بارقه های این ایران را ببینم. بعد مدت ها ویژگی های این ایران را برایم می گفت و حتی تصویرسازی می کرد. بعد این صحبت ها یکی از ذهنیات من آرزوی این ایران آینده شد.

ملک زاده خاطرنشان کرد: دکتر افروغ در یک خفقان و فشار این رویا را زنده نگه داشتند. من همواره چهار سوال درباره طرح ایران آینده در ذهنم زنده است، اول این که چرا ایران نزدیک ۵۰ یا ۸۰ سال است که الگوی توسعه را درون خود نمی تواند هضم کند و پذیرش توسعه را ندارد؟ چرا علی رغم این که به هر لحاظ تا حدی زمینه را برای الگوهای توسعه آماده کرده بودیم، الگوهای توسعه در قاموس ایران ما نمی گنجند.

او افزود: دوم چرا ایران آینده ما آن چنان تصویر حکمرانی فقه بنیان را نمی تواند ترسیم کند، با این که قرن هاست با شریعت عجین شده ایم. سوم آیا می شود بین ایران آینده مبتنی بر پیشرفت با ایرانی که بخشی از آن محقق شده ارتباطی برقرار کرد؟ نسبت ما با توسعه چه خواهد بود و سوال آخر این که نقشه گذار ایران امروز با همه مولفه ها از ایران امروز به آینده چیست؟

این کتاب توسط انتشارات عصر پیشرفت که زیرمجموعه ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است تهیه شده است.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان