در حالی که چهل روز از مرگ کیومرث پوراحمد می گذرد، محمد بهرامی یکی از گرافیست های به نام کشور را از دست دادیم. همچنین اسرویی ساترا اعلام کرد که سریال «رهایم» کن فاقد مجوز است. در خبری دیگر نیز نماینده ولی ...

به گزارش ایسنا، اگرچه مرگ نابهنگام کیومرث پوراحمد هنوز برای خیلی از اطرافیانش و کسانی که او را از نزدیک می شناختند قابل باور نیست اما به چشم برهم زدنی نزدیک به ۴۰ روز از درگذشت او سپری شده و آنچه باقی مانده آثار هنری، تصویری و مکتوب اوست به همراه یادگاری هایی که بخش قابل توجهی از آن ها در موزه سینما نگه داری می شود.

در مدتی که چهل روز از سفر ابدی کیومرث پوراحمد می گذرد، از آثار هنری او بیشتر یاد شده تا یادگاری های دیگری که به شکلی با این فیلمساز مرتبط هستند. خیلی از این خاطرات، در موزه سینما در دسترس هستند مثل روزنوشت های مهدی باقربیگی که با ادبیاتی خاص، روزِ انتخاب شدنش در مدرسه برای بازی در «قصه های مجید» و اولین باری را که جلوی دوربین پوراحمد رفته، خاطره نویسی کرده است.

جدیدترین مستند از کیارستمی در کن

در ادامه خبر رسید که مستند «کیارستمی مشغول کار است» در بازار جشنواره بین المللی کن عرضه خواهد شد. این مستند، دومین مستند سیف اله صمدیان است که به عباس کیارستمی و شور بی حد و مرز او به «کار» و «خلاقیت» می پردازد. این فیلم قرار است در بازار فیلم کن ۲۰۲۳ توسط «دریم لب فیلمز» با مدیریت نسرین میرشب، معرفی و ارایه شود.

سعید چنگیزیان «هنگامه» می شود

در حوزه تئاتر هم اعلام شد که نمایش «اینجا پنجره ای باز مانده است» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی ندا شاهرخی و یاسمن خواجه ای از ۲ خرداد ماه در تماشاخانه ی ایرانشهر به صحنه می رود.  در نمایش «اینجا پنجره ای بازمانده » است سعید چنگیزیان در حضوری متفاوت با ایفای نقش "هنگامه" و مرتضی یونس زاده با نقش سعید به روی صحنه خواهند رفت.

توضیح ساترا درباره سریال «رهایم کن»

نظر به انتشار برخی سوالات و ابهامات درباره پخش سریال «رهایم کن» از سکوی فیلیمو، ساترا اعلام کرد: این سریال فاقد مجوز تولید و انتشار از این نهاد است.

بر این اساس، ساترا در گزارشی اعلام کرد: «با توجه به تفاهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما طبق اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبلیغات محیطی این سریال که فاقد مجوز است به طور کامل از تمام کشور جمع آوری شده است.»

برخی فکر می کنند سریال سازی کاسبی است!

در ادامه، گفت وگویی با محمد فیلی داشتیم که اکنون بعد از گذشت دو هفته از عمل جراحی شرایط عمومی اش را خوب توصیف کرد و گفت: ان شاءالله از یک ماه آینده می توانم کار کنم. فیلی که قرار است پس از بهبودی با پروژه «سلمان فارسی» داود میرباقری همکاری کند، اظهار امیدواری می کند تا هرچه زودتر سر کار حاضر شود. او می گوید: هنوز نقشی به طور دقیق از سوی آقای میرباقری برایم تعریف نشده فقط از مدت ها قبل دعوت شده ام و می دانم در بخش ایرانی «سلمان فارسی» حضور دارم و بخش عمده این پروژه هم همین بخش است.

از نمایشگاه کتاب چه خبر؟

در حالی که در هفتمین روز نمایشگاه کتاب، از کتاب «ماه بالانشین» به قلم راضیه تجار رونمایی و جشن امضای مجموعه هفت جلدی «زندگی» برگزار شد؛ ، علی رمضانی، سخنگو و قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ششمین نشست خبری این رویداد که  روز سه شنبه ٢۶ اردیبهشت ماه در مصلی برگزار شد، اظهار کرد: هفتمین روز از برگزاری نمایشگاه که درحال سپری کردن آن هستیم، به لحاظ استقبال بازدیدکنندگان، بدون نظیر و بی سابقه است. در تاریخ برگزاری شاهد هیچ روزی مانند امروز به لحاظ استقبال نبوده ایم.

همچنین  یاسر احمدوند، رئیس سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران در محل نمایشگاه در مصلی گفت: براساس تأکیدات مجدد رهبری مبنی بر مسئله کاغذ، کارهای زیادی در کشور در این دولت شروع شد که نتایج ملموسی داشت، حال امیدواریم بتوانیم منویات رهبری را محقق کنیم.

بیشتر بخوانید:

ششمین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

کودکان و نوجوانان بیشتری را به نمایشگاه بیاوریم

۴۰ دوربین صداوسیما در نمایشگاه کتاب مستقر است

درگذشت محمد بهرامی و چند خطی برای او 

محمد بهرامی، پیشکسوت گرافیست، طراح، مینیاتوریست و از پایه گذاران گرافیک نوین ایران روز گذشته ـ دوشنبه ـ ۲۵ اردیبهشت ماه در ۹۷ سالگی درگذشت و روز سه شنبه اعلام شد که مراسم تشییع پیکر محمد بهرامی روز پنجشنبه (۲۸ اردیبهشت ماه) از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

در پی درگذشت محمد بهرامی ـ هنرمند شاخص و پیشکسوت عرصه گرافیک، نقاشی و نگارگری ـ عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام تسلیتی را صادر کرد.

ایسنا در پی درگذشت این هنرمند گزارشی از زندگی حرفه ای او نوشت، «محمد بهرامی» مهرماه ۱۳۰۵ در گیلان به دنیا آمد. از سال های کودکی استعدادش در نقاشی و طرح را نشان داده و اطرافیانش می دانستند که اگر چرخ روزگار آن طور که باید بچرخد، او نقش خود را در دنیای نقش ها پیدا خواهد کرد. نقاشی را رها نکرد. در نهایت در سال های نوجوانی بعد از آشنایی با موسس یک مجله ورزشی، طرحی را برای جلد مجله طراحی کرد. او شیری ایستاده را ترسیم و کلمات «نیرو و راستی» که نام مجله بوده را هم در کنار آن جای داد. گفته می شود که این طرح یکی از اولین طراحی هایی محسوب می شود که بر روی جلد انجام شده است. 

آثار پیشگامان هنر نوگرای ایران روی دیوار می رود

در ادامه خبر رسید که اولین نمایشگاه پیشگامان هنر نوگرای ایران در نگارخانه لاله برگزار می شود.​ این نمایشگاه با حضور ۱۷ هنرمند و ۳۳ اثر به نمایش درخواهد آمد. آیین گشایش نمایشگاه روز جمعه ـ ۲۹ اردیبهشت ماه ـ از ساعت ۱۲ تا ۱۶ خواهد بود و از ۳۰ اردیبهشت ماه نیز تا سوم خرداد (شنبه تا چهارشنبه) ساعت ۹ تا ۱۸ قابل بازدید است.

حمام قاجاری «اتاق فرار» می شود؟

گزارشی هم از سرنوشت نامعلوم یک حمام قاجاری داشتیم که نگرانی هایی برای بقای آن وجود دارد؛ حمام قاجاری «میرزا کریم» در استان قزوین تا چندی پیش کاربری حمام داشته و گاهی هم برای برپایی مراسمی چون حنابندان اجاره داده می شد، اما با شروع سال جدید تابلوهای نصب شده بر ورودی آن، از تغییر کاربری این حمام به «اتاق فرار» خبر می دهد؛ تغییری که به گفته معاون میراث فرهنگی استان قزوین بدون استعلام از میراث فرهنگی در حال انجام است.

انتظار برای حج به ۱۵ سال رسید

روز سه شنبه همچنین در آستانه آغاز عملیات اعزام زائران ایرانی به عربستان، در سالن ۱۲ هزار نفری استادیوم آزادی، همایش آموزشی و توجیهی برای زائران تهرانی برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ با ارائه توصیه هایی به حجاج و تشریح ویژگی های این سفر معنوی، گفت: زمینه تشرف زائران حج امسال، بعد از ۱۶ سال انتظار فراهم شده است و  با وجود سهمیه حج امسال ایران، صف انتظار حج تا حدود ۱۵ سال دیگر ادامه دارد.

رؤیای جاه طلبانه عربستان

مقام های عربستان سعودی نیز با معرفی پروژه های جاه طلبانه و توسعه مقاصد گردشگری قصد دارند این کشور را به گزینه ای محبوب برای گردشگران سراسر جهان تبدیل کنند. در سال ۲۰۲۲، بیش از ۹۳.۵ میلیون گردشگر در عربستان سفر کردند که ۷۷ میلیون نفر آن ها مسافران داخلی و ۱۶.۵ میلیون نفر گردشگران بین المللی بودند. این کشور تا سال ۲۰۳۰، به حدود ۵۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه گردشگری در سراسر عربستان متعهد شده است که بزرگترین سرمایه گذاری گردشگری جهان محسوب می شود. همچنین ساخت ۴۲ هزار اتاق جدید در برنامه قرار دارد.

در آخر این که، موزه ها، محوطه ها و کاخ های تاریخی سراسر کشور سه شنبه تعطیل بودند اما بازدید از آن ها در روز پنجشنبه رایگان است.

پیشنهادهایی برای خواندن:

فضای بیرونی موزه سینما به داخل آن اضافه می شود؟

گزارش ایسنا از حال وهوای پایتخت در روز شهادت امام جعفر صادق(ع)

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان