با بررسی وضعیت آب هیرمند توسط ماهواره خیام مشخص شد حکومت افغانستان با انحراف مسیر هیرمند مانع از رسیدن آب به ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با خشک شدن جریان آب از افغانستان به سیستان در سال های اخیر حیات انسانی و طبیعی در سیستان به طور کامل رو به زوال است، با این حال تاکنون اقدام مؤثری برای پیگیری حق آبه هیرمند انجام نشده است. به رغم میزبانی سالیان متمادی از میلیون ها مهاجر افغانستانی اکنون شاهد آن هستیم که هیئت حاکمه افغانستان نه تنها اقدامی برای رهاسازی حق آبه هیرمند ننموده بلکه با شگفتی در اقدامی، با انحراف مسیر هیرمند مانع از رسیدن آب به ایران شده است.

در همین خصوص «حسین دلیریان»، سخنگوی سازمان فضایی ایران، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: سازمان فضایی ایران با استفاده از ماهواره خیام، رودخانه هیرمند را پایش کرده است. تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که حکومت افغانستان در برخی نقاط با انحراف مسیر آب و ایجاد بندهای متعدد، مانع رسیدن آب به ایران شده است.

قرار است تصاویر مربوط به رصد وضعیت آب هیرمند در روزهای آینده منتشر شود.

سخنگوی سازمان فضایی ایران همچنین عنوان کرد که سازمان فضایی آمادگی کامل در جهت قرار دادن داده های مربوطه در اختیار وزارت امور خارجه را دارد.

انتهای پیام/+

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان