به گزارش سایت خبری تحلیلی لنگرخبر، حسین جهش، رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود گفت: نشست تخصصی و کارشناسی مقابله با گیاه مهاجم پالونیا با حضور نمایندگان ادارات در این شهرستان برگزار شد.

او افزود: کارشناسان ادارات محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و چای شهرستان لنگرود در این نشست تخصصی بر لزوم مقابله با گیاه مهاجم پالونیا تأکید کردند و به بررسی شیوه‌های مقابله با آن پرداختند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود تصریح کرد: مقرر شد با پایش مداوم و ایجاد کارگروه مشترک و بازدید میدانی از عرصه‌های کشاورزی و طبیعی محافظت مستمر در دستور کار قرار گیرد.

پالونیا از تند رشدترین درختان جهان به شمار می‌رود و با قدرت تکثیر زیاد قادر به تولید بیش از ۲۰ میلیون تن بذر در سال است. این بذر‌ها به وسیله باد و آب جابه‌جا شده و اکوسیستم هر منطقه را در معرض نابودی قرار می‌دهند. 

برای زراعت چوب می‌توان به گزینه‌های غیرتهاجمی مانند صنوبر‌های بومی و وارداتی توجه کرد. مردم ایران از دیرباز و به‌طور سنتی به کشت درختان سپیدار و تبریزی می‌پردازند. گونه‌های صنوبر وارداتی نظیر صنوبر دلتوئیدس نیز امتحان خود را در ایران پس داده‌اند و کشت آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

آغاز مبارزه با گیاه مهاجم پالونیا در لنگرود

پالونیا سریع الرشدترین درخت دنیا و متعلق به کشور چین است و ویژگی‌های کم نظیری دارد. به طور مثال برگ و شکوفه‌های این درخت به عنوان خوراک دامی و پرورش زنبور عسل مناسب است و چوب پالونیا از نظر وزن و سبکی، دومین چوب جهان به شمار می‌رود.

چوب پالونیا در عین سبک بودنش به شکل راست تار، روشن، صاف و نرم بوده و در هوای آزاد به راحتی خشک می‌شود. مقاومت چوب پالونیا در مقابل پوسیدگی بسیار بالاست، به طوری که مبلمانی که با این چوب ساخته شده اند در مناطق مرطوب نیز دوام بالایی دارند.

آغاز مبارزه با گیاه مهاجم پالونیا در لنگرود

این گیاه غیربومی ایران در چند سال اخیر با هدف رشد سریع درخت و تولید چوب، بدون توجه به نیاز آبی و پیامد‌های درازمدت آن از نظر تهاجمی و ایجاد خسارات جبران ناپذیر در آینده، وارد ایران شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان