نشست خبری پویش «خانه ام خرمشهر» به منظور گرامیداشت حماسۀ «سوم خرداد» و یادمانی از حادثۀ سال گذشتۀ «برج متروپل» امروز در حوزه هنری برگزار شد و به برخی از جزئیات آن، مانند برگزاری نمایشگاهی از مجموعه ...

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، شاید نوای «شنوندگان عزیز توجه فرمایید؛ خرمشهر، شهر خون، آزاد شد» با صدای «محمود کریمی علویجه»، خاطره سازترین و شیرین ترین خبر رادیویی باشد که با گذشت چهل و یک سال از خلق آن، هنوز هم شنیدنش شادی وصف ناپذیری در دل هر ایرانی ایجاد می کند. شیرینی این خبر برای ایرانی هایی که خردادماه ۱۳۶۱ همه خرمشهر شده بودند، حالا بهانه ای است برای برگزاری پویشی با عنوان «خانه ام خرمشهر» که از سوی حوزه هنری از ۳۱ اردیبهشت ماه تا سوم خردادماه در تهران و خرمشهر برگزار می شود. پویشی همراه با رویدادهای هنری و آموزشی که صبح امروز در نشست خبری آن که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، جزئیات آن تشریح شد.

علی فروزان فر (معاون هنری حوزه هنری) در نشست خبری«خانه ام خرمشهر» که امروز ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به مناسبت چهل ویکمین سالروز آزادسازی خرمشهر در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد، حال وهوای ایرانِ سال ۱۳۶۱ و شادمانی مردمی که بدون آمادگی و اطلاع قبلی خیابان ها را آذین بسته بودند و آزادی خرمشهر را جشن می گرفتند، تشریح کرد و در ادامه، موضوع آزادسازی خرمشهر را یک پدیدۀ زنده، مهم و ماندگار عنوان کرد.

او گفت: از آن جا که خرمشهر مهمترین شهر درگیر جنگ تحمیلی بوده و آزادسازی آن بزرگ ترین پیروزی عرصۀ نظامی در جنگ محسوب می شود، بزرگداشت آن هم بسیار اهمیت دارد و برای ما صرفاً یک رویداد تاریخی نیست. بر همین اساس هم اهمیت دارد که از جنبه های مختلف به آن پرداخته شود.

همزمانی این رویداد با حادثۀ دل خراش متروپل

معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه وظیفۀ هنرمندان است که در بخش های هنری به این ظفر و پیروزی جلوه دهند، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر اهمیت مضاعفی پیدا کرده چراکه سالِ گذشته همزمان با این اتفاق مهم، حادثۀ متروپل نیز رخ داد؛ حادثه ای که در این ایام کام مردم ایران را تلخ کرد و جا دارد یاد درگذشتگان آن را گرامی بداریم.

او با تاکید بر اینکه پویش «خانه ام خرمشهر» یادی از شهدای «آزادسازی خرمشهر» و «حادثۀ متروپل» خواهد بود، به تشریح بخشی از برنامه های این رویداد هنری در استان تهران پرداخت.

نمایشگاه آثار گنجینه 

فروزان فر با بیان اینکه این پویش در دو شهر «تهران» و «خرمشهر» برگزار خواهد شد، اعلام کرد: نمایشگاه هنرهای تجسمی که شامل مجموعه آثار گنجینۀ حوزه هنری و تولیدات هنرمندان از دهه ۶۰ با موضوع «آزادسازی خرمشهر» است، فردا ۳۱ اردیبهشت ماه در نمایشگاه خانه ملّت مجلس شورای اسلامی افتتاح می شود و تا سوم خردادماه ادامه خواهد داشت.

او اضافه کرد: نمایشگاه «آن پنج نفر» که روایت تصویری از اتفاقات انقلاب اسلامی پیرامون فتح خرمشهر است نیز دوشنبه اول خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ در گالری خانه عکاسان افتتاح می شود.

ترمیم نقاشی های ناصر پلنگی

سیدمهدی ابطحی، دبیر پویش «خانه ام خرمشهر»، نیز در بخش دیگر این نشست به تشریح برنامه های فرهنگی هنری در «خرمشهر» و «آبادان» اشاره کرد.

او یاد و خاطرۀ «ناصر پلنگی» نقاش آثاری در حوزۀ دفاع مقدس و هنرمند حوزه هنری را با بازگویی خاطره ای از او زنده کرد که پیش از آزادسازی خرمشهر گفته بود «در صورت موفقیت عملیات بیت المقدس تصاویر مردم حماسه ساز خرمشهر را روی دیوار مسجد جامع خرمشهر نقاشی می کند» که در نهایت با آزادسازی این شهر پنج اثر از این نقاش روی دیوار مسجد جامع نقش بست و ماندگار شد.

نقاشی ناصر پلنگی ـ تصویری از آزادسازی خرمشهر
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان