هم گروهی ملوان و الهلال عربستان

۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۰۰:۰۹ چاپ کد خبر: 183744
باشگاه فوتبال ملوان بندر انزلی در سال ۱۳۴۸ در بندر انزلی بنیان گذاری شد و ملوان بزرگ ترین و پرافتخارترین تیم شمال ایران و گیلان و یکی از قدیمی ترین باشگاه های ایران است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ملوان بندرانزلی یکی از پر افتخارترین تیم های شهرستانی ایران با وجود استعدادهای مختلف تاکنون به حق واقعی خود در فوتبال ایران نرسیده است.

خطه شمال ایران و به خصوص استان گیلان توانایی های فراوانی در ورزش های مختلف و به خصوص در ورزش فوتبال دارد و در سال اخیر هم تعداد قابل توجه بازیکنان ملی پوش در جام های جهانی برای تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفته اند.

تیم فوتبال ملوان بندرانزلی که این روزها به سختی و باغیرت بازیکنان و عشق هوادارن به سختی در حال حفظ کردن سهمیه لیگ برتری در رقابتی نابرابر با تیم های صنعتی روزگاری که پول حرف اول را در فوتبال می زد.

مسابقات جام حذفی فوتبال ایران برای بار نخست در سال ۱۳۵۵ شروع به کار کرد و تیم نخست آن دوره که در سال ۱۳۵۶ مشخص شد، تیم ملوان بندرانزلی بود و در برابر تراکتورسازی در بازی پایانی به برتری ۴ بر ۱ دست یافت جام قهرمانی را به گیلان آورد.

در اکثر سال های دهه ۶۰ که لیگ سراسری برای باشگاه های فوتبال ایران نداشتیم، جام حذفی تنها رویداد فوتبالی سراسری و ملی کشور به شمار می رفت و قهرمان آن به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا که بعدها با تغییر ساختار و با نام لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد راه پیدا می کرد.

با این حال پس از آغاز مسابقات لیگ سراسری ایران و همزمان آغاز مسابقات جام برندگان جام آسیا، نحوه مشخص شدن نمایندگان ایران در مسابقات آسیایی دچار تغییر و تحول شد.

بدین صورت بود که قهرمان لیگ فوتبال ایران به مسابقات جام باشگاه های آسیا راه می یافت و قهرمان جام حذفی به عنوان نماینده ایران در مسابقات جام برندگان جام آسیا حاضر می شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا ای اف سی در فصل ۰۳-۲۰۰۲ تصمیم به انحلال مسابقات جام برندگان جام آسیا و تغییر ساختار جام باشگاه های آسیا گرفت که در پی آن مسابقات لیگ قهرمانان آسیا راه اندازی شد.

از آن پس همواره یکی از نمایندگان فوتبال ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، قهرمان جام حذفی ایران بوده است که اهمیتی دوچندان را به این مسابقات داده است.

بعد از قهرمانی نماینده اسرائیلی ها در سال ۱۹۷۱، جام باشگاههای آسیا به مدت ۱۴ سال به دلیل مخالفت اعراب با حضور رژیم اسرائیل تعطیل شد.

درسال ۱۹۸۵ مسابقات با حضورهشت تیم در سئول از سرگرفته شد که در نهایت تیم دوو رویالز کره جنوبی در فینال الهلال عربستان را شکست داد و به مقام قهرمانی رسید.

در سال ۱۹۸۶، ۱۰ تیم شرکت کردند که تیم فوروکاوای ژاپن که از امتیاز میزبانی بهره می برد در فینال الهلال را شکست داد و به قهرمانی رسید.

 

در این مسابقات تیم ملوان بندرانزلی به همراه تیم های الهلال عربستان،اف سی سئول، نماینده چین و کره جنوبی، الشرطه عراق، العربی کویت، العربی قطر، الوصل امارات و نمایندگان مالزی، سریلانکا، پاکستان، کره شمالی و فیلیپین نیز حضور داشتند. 

در دور اول این مسابقات ملوان در اولین دیدار مقابل تیم پاکستان با نتیجه ۷ بر صفر به پیروزی رسید، مقابل نماینده سریلانکا با تساوی یک بر یک متوقف شد و نماینده مالدیو را ۱۲ بر صفر شکست داد.

ملوان بندرانزلی پس از صعود از دور اول با تیم های الهلال عربستان و الشرطه عراق هم گروه شد و از ادامه مسابقات انصراف داد.

تیم هزار میلیاردی عربستان سعودی 

اما حالا پس از سال ها از آن تورنومنت الهلال عربستان سعودی بودجه ای ۵۰۰ میلیون ریال سعودی دارد که به پول ما بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد شد و ملوان بندرانزلی سال ها است که با کمترین بودجه در تمام رده های در بالاترین سطح فوتبال ایران یعنی لیگ برتر تیم داری می کند و نیازمند توجه همه جانبه مسؤولان در همه رده ها است.

به گزارش فارس، قطعاََ اگر تیمی از یک شهر و استان با چنین ظرفیتی در هر یک از کشورهای همسایه ما وجود داشت آنها با حمایت مدیران و مسؤولان کشورشان قهرمان لیگ قهرمانان آسیا و حتی جام بین قاره ای می شدند. 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان