مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده و تصویربرداری از یک قلاده یوزپلنگ مادر به همراه توله اش در شهرستان جغتای خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی الله پور اظهار کرد: یک قلاده یوزپلنگ مادر به همراه توله اش در شهرستان جغتای توسط دوستداران محیط زیست شهرستان مشاهده و ثبت شد. زیستگاه های شهرستان جغتای یکی از کریدورهای مهم زیستگاه های این گونه ارزشمند حدفاصل استان های سمنان و خراسان شمالی است و به عنوان یکی از محل های زیست و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است.

تراژدی انقراض یوز در استان یزد در سمنان تکرار می شود!

وی افزود: یکی از مهمترین راهکارهای حفظ و تثبیت این گونه ارزشمند و در حال انقراض حفظ طعمه و امنیت زیستگاه است که در همین راستا حفاظت از زیستگاه، شناسایی، انجام اقدامات احیا و رصد این گونه در معرض خطر انقراض از دستور کارهای مهم قرارگاه تحول محیط زیست استان با محوریت استانداری خراسان رضوی و دبیری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان معین و تصویب شده و در همین راستا احداث آبشخور و آب انبار، افزایش ضریب حفاظتی توسط گشت های مستمر یگان حفاظت محیط زیست در منطقه، علوفه رسانی، آبرسانی مستمر به حیات وحش، آموزش جوامع محلی، دوربین گذاری و رصد دقیق تر مرزهای مشترک برای مشاهده یوزپلنگ در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: آخرین مشاهده مستندسازی شده گونه یوزپلنگ در استان خراسان رضوی در سال 1391 در شهرستان بردسکن رکورد شده و پس از یازده سال و در زیستگاه های شهرستان جغتای با توجه به وجود طعمه مناسب نظیر آهو و خرگوش، فرصت مناسبی برای حضور این گونه مهیا و چندین مرتبه مشاهده یوزپلنگ توسط اهالی گزارش شده بود که تاکنون موفق به تصویربرداری از آن نشده بودند که خوشبختانه با هوشیاری به عمل آمده و آگاهی بخشی های مستمر، این گونه زیبا در استان خراسان رضوی رکورد و مستند شد.

الله پور تصریح کرد: طی سال های گذشته در شهرستان های جغتای، جوین، بردسکن، سبزوار و خواف که از جمله مهمترین زیستگاه های مطلوب و ایده آل برای حضور یوزپلنگ ایرانی در استان خراسان رضوی قلمداد می شود، مشاهدات حضور گونه مذکور توسط دوستداران و محیط بانان گزارش شد، لکن مستندسازی لازم صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: در صورت مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست مناطق حاشیه زیستگاه یوزپلنگ و انجام اقدامات حمایتی از این گونه، می توان از این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض حفاظت کرد.

انتهای پیام/+

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان