رشت و طالقان خواهرخوانده شدند

۱۴۰۲/۰۳/۰۴ ۲۳:۴۹ چاپ کد خبر: 183903
همزمان با یکصد و چهارمین سالروز شهادت دکتر ابراهیم حشمت از یاران سردار بزرگ نهضت جنگل شهید میرزاکوچک خان جنگلی، تفاهم نامه خواهر خواندگی ما بین رشت و طالقان منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رئیس شورای عالی استان های کشور عصر امروز با حضور در همایش یکصد و چهارمین سالروز شهادت دکتر حشمت در شهر زادگاهش طالقان با گرامیداشت یاد و خاطره سوم خرداد مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: وقایع خاصی تاریخ هر کشوری را شکل داده اند و سوم خرداد مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر یکی از این وقایع بزرگ و پُر افتخار است. 

مهدی چمران با بیان اینکه ملتی که تاریخ و هویت نداشته باشند پایدار نخواهند ماند، افزود: برخی از کشورها به دنبال تاریخ سازی برای خودشان هستند ولی ایران دارای تاریخی کهن و عبرت آموز است.

وی با تاکید به اینکه مردان بزرگی همچون میرزا کوچک خان و ابراهیم حشمت برای آزادی ملت بپا خواستند، گفت: هشت سال جنگ تحمیلی نیز در همین راستا بود و البته بسیار در سطح وسیع تر انجام شد و امروزه انقلاب اسلامی ایران به قدرتی غیر قابل انکار تبدیل شده است. 

رئیس شورای عالی استان های کشور با قدردانی از اعضای شورای شهر رشت بیان کرد: اعضای شورای اسلامی شهر رشت با تلاش ها و پیگیری هایی که انجام دادند یاد و خاطره شهید میرزاکوچک جنگلی و شهید ابراهیم حشمت را گرامی و زنده نگاه داشتند. 

تلاش پهلوی برای تحریف نهضت جنگل 
چمران با اشاره به اینکه در طول دوران پهلوی درباره نهضت بزرگ جنگل تحریف های فراوانی رقم خورد، افزود: نهضت جنگل به منظور مقابله با استکبار و آزادسازی ایران از دست متجاوزین شکل گرفت و ما باید یاد و نام شهدا را مرتب تکرار و زنده نگه داریم. 

مردم گیلان یاد دکتر حشمت را احیا کردند
فرماندار طالقان نیز در این همایش با قدردانی از حضور اعضای شورای اسلامی و شهردار رشت در این برنامه اظهار کرد: از مردم گیلان به واسطه اینکه شخصیت و یاد دکتر حشمت را زودتر از مردم طالقان احیا و زنده نگه داشتند تشکر می کنم. 

علی مهدوی با قدردانی از حضور اعضای شورای اسلامی و شهردار رشت در این برنامه گفت: از مردم گیلان به واسطه اینکه شخصیت و یاد دکتر حشمت را زودتر از مردم طالقان احیا و زنده نگه داشتند تشکر می کنم. 

در این همایش امضای تفاهم نامه آئین خواهر خواندگی ما بین شهر رشت و شهر طالقان انجام شد. 

نهضت جنگل در برابر استکبار قد علم کرد
رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در حاشیه این همایش با ادای احترام به شخصیت والای شهید میرزاکوچک جنگلی و دکتر ابراهیم حشمت اظهار کرد: ابعاد مختلف نهضت جنگل آنچنان وسیع است که برای ارائه آن به روزها و ماه ها زمان نیاز است. 

محمد حسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه نهضت جنگل در دوران خفقان آن روزهای حاکم بر کشور در مقابل استکبار حاکم قد علم کرد، افزود: باید با تلاشی گسترده، عظمت نهضت جنگل و در راس آن شخصیت های بزرگی همچون سردار ملی آن، شهید استکبار ستیز میرزا کوچک خان جنگلی و دکتر حشمت را به دنیا معرفی کرد. 

رونمایی از کتاب نویسنده گیلانی در همایش دکتر حشمت
کتاب فریدون شایسته از نویسندگان بنام گیلان زمین نیز با عنوان زندگی نامه دکتر ابراهیم حشمت و دکتر فرهاد لاهیجی با موضوع نهضت جنگل در طالقان رونمایی شد. 

در این همایش از تمبر یادبود و سردیس شهید دکتر حشمت نیز رونمایی شد. 

جمعی از شعرای گیلانی که از سوی شهر طالقان به منظور شرکت در همایش دعوت شده بودند در وصف نهضت جنگل، سردار شهید میرزا کوچک جنگلی و دکتر ابراهیم حشمت اشعار خود را تقدیم کردند و همچنین گروه موسیقی سنتی گیلانی نیز به اجرای برنامه پرداخت. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان