جشنواره «رمن شه» در رضوانشهر + عکس

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ۱۸:۳۶ چاپ کد خبر: 183967
دومین جشنواره کوچ بهاره عشایر در رضوانشهر بانام « رمن شه» در روستای «شال راه» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رضوانشهر، دومین جشنواره کوچ بهاره « رمن شه» امروز در روستای «شال راه» واقع در ارتفاعات رضوانشهر برگزار شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در این مراسم از در دستور کار قرار گرفتن ثبت ملی جشنواره کوچ بهاره عشایر در شهرستان رضوانشهر خبر داد و اظهار کرد: طبق بررسی های به عمل آمده از سال ۱۳۸۰ در شهرستان رضوانشهر بالغ بر ۱۵۵ اثر تاریخی شناسایی شده است.

ولی جهانی با بیان اینکه شهرستان رضوانشهر حدود سه هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد، افزود: اگر رضوانشهر را جزو طوالش محسوب کنیم، اولین کاوش های باستان شناسی که در منطقه میان رود و وسکه اتفاق افتاده مربوط به این شهرستان است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، بخشی از آثار موجود در موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت مربوط به شهرستان رضوانشهر است.

جهانی از ایجاد اولین موزه عشایر گیلان در رضوانشهر خبر داد و بیان کرد: اولین موزه عشایر استان گیلان در ساختمان جوان این شهرستان ایجاد شده که بخشی از آثار این موزه نیز توسط مردم اهدا شده است.

به گفته وی، آثاری که در کاوش های این مناطق به دست آمده مربوط به همین دامداران بوده که فرهنگ باستانی دامداری، کوچ عشایر و اصالت خود را حفظ کرده اند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه قبل از رواج کشاورزی و کشت محصولاتی همچون برنج و چای در استان گیلان مردمان این منطقه از طریق پرورش دام امرارمعاش می کردند، افزود: فرهنگ دامداری در تاریخ و تمدن استان گیلان ریشه دار است.

جهانی، هدف از برگزاری این جشنواره را برای دومین سال متوالی احیا، حفظ و انتقال آداب ورسوم گذشتگان به نسل آینده دانست و برگزاری این گونه جشنواره ها را سبب رونق گردشگری و اقتصاد منطقه عنوان کرد.

هدف از برگزاری این جشنواره معرفی زندگی کوچ نشینی و عشایری و همچنین زنده نگه داشتن آئین و فرهنگ غنی پیشینیان است که در تلاش هستیم با کمک مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان به این جشنواره به عنوان ثبت ملی انجام شود.

فرماندار شهرستان رضوانشهر نیز در این مسیر به نقش روستاییان و عشایر در طول سالیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف اشاره کرد و گفت: جامعه عشایری، به عنوان سنگ بنای تولید، نقش مهمی در امنیت، اقتصاد و استقلال کشور ایفا می کنند، چراکه آن ها در تأمین غذا، امنیت غذایی. سلامت تولید مواد غذایی، صنایع تبدیلی و تولید فرهنگ و آداب و سنن پیشتاز بوده اند.

سید نادر صفوی با بیان اینکه تولید محصولات پروتئینی، لبنی و صنایع دستی از شاخصه های جامعه عشایری است، گفت: حمایت از این قشر زحمتکش در امر تولید و فراهم نمودن زیرساخت های موردنیاز این بخش مهم جامعه باید موردتوجه ویژه باشد.

نماینده عالی دولت در رضوانشهر با اشاره به آرد عشایری نیز بیان کرد: با تلاش و پیگیری های صورت گرفته آرد عشایری را از سهمیه ۷.۵ کیلو به ۱۲ کیلو رساندیم که این ها همه از خدمات نظام و دولت مردمی به قشر زحمتکش عشایر است.

صفوی با اشاره به اینکه دولت مردمی جناب آقای دکتر رئیسی توجه ویژه ای به قشر عشایر و مناطق روستایی دارد، تصریح کرد: بنده به عنوان خادم شما مردمان عزیز با کمک اعضای شورای تأمین، حمایت های نماینده حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی و مدیران شهرستانی همه توان در جهت رفع مشکلات و خدمات رسانی تلاش خواهیم کرد.

به گزارش فارس، شهرستان رضوانشهر با ۹۰۰ دامدار و ۲۱۸ خانوار عشایر دارای ۹۰ هزار دام سبک و حدود هزار دام سنگین است و سالانه بیش از ۱۰۰۰ تن تولید گوشت قرمز تولید و به بازار عرضه می کند.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان