پائولونیا، تحت تعقیب!

۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ۱۴:۲۴ چاپ کد خبر: 184001
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تأکید بر ممنوعیت کاشت و توسعه گونه غیر بومی درخت پائولونیا گفت: کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده کردن زیستگاه های ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمزه عشوری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ممنوعیت کاشت درخت « پائولونیا »در استان گیلان اظهار کرد: درخت پائولونیا با نام علمی Paulownia از تیره پالونیاییان است که گونه های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و مناطق دیگر شرق آسیا، مانند ژاپن و کره هستند، این گونه حدود ٤٠ تا ٥٠ سال پیش به صورت محدود وارد کشور شد و به منظور مطالعات تحقیقاتی و آموزش دانشجویان در باغ بوتانیک (گیاه شناسی)  نگهداری می شد. 

وی با بیان اینکه گونه پائولونیا برگ های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی دهد و آن ها را از بین می برد، گفت: این گیاه با مصرف بیش از حد آب باعث ازبین رفتن منابع آبی می شود و بیشتر از طریق ریشه  تکثیر می یابد و رشد سریع از خصوصیات ثابت گونه های پائولونیا ست.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، براساس اطلاعات بدست آمده بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پائولونیا  گونه مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه و آسیب شناسی دقیق به صلاح تعادل بوم شناسی منطقه نیست.

عشوری با تأکید بر اینکه به استناد مواد  ۱، ۶، ۷ قانون و بهسازی محیط زیست که حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و اقدام مخرب منتج به برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست را ضروری می داند، تصریح کرد: همچنین بند (ب)ماده ۸ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی که صراحتاَ گونه های بیگانه را بدون کسب مجوز، جرم محسوب می کند؛ کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده کردن زیستگاه های طبیعی شود از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

وی با اشاره به ممنوعیت کاشت این گونه درخت افزود: با توجه به قابلیت رشد گسترده و انشعابات ریشه های این گیاه در اعماق خاک و خطر آسیب رسانی جدی به تأسیسات زیرزمینی و زیربنایی از مردم می خواهیم تا از ورود، کشت و توسعه آن در سطح استان جلوگیری و در صورت مواجهه  نسبت به حذف و جایگزینی آن با گونه های بومی استان اقدام کنند.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان