الزامات ایمنی در ورزش مدارس

۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ۱۲:۲۴ چاپ کد خبر: 184021

ایجاد ایمنی در ورزش مدارس یکی از ضروریات محسوب می شود .  زیرا در طول کلاس‌های تربیت بدنی و سلامت، دانش‌آموزان احتمالاً تحت تأثیر عواملی مانند آسیب‌های ناشی از افتادن روی سطح یا زمین سخت، آسیب‌های ناشی از گرم کردن ضعیف بدن قبل از ورزش، آسیب‌های ناشی از برخورد با یکدیگر و تخلف در حین ورزش.  به همین دلیل برای به حداقل رساندن خطرات در حین ورزش کردن دانش آموزان در مدارس، رعایت نکات ایمنی ضروری است. 
نکات ایمنی در درس تربیت بدنی دستورالعمل و هنجاری است که رعایت آن برای دانش آموزان الزامی است. هدف این است که آسیب های احتمالی در کلاس ، به حداقل رسیده و در صورت امکان از آن پیشگیری شود .
سالن و زمین بازی که در آن فعالیت در فضای باز انجام می شود و همچنین تجهیزات ورزشی و کلیه تجهیزات مورد استفاده در ورزش باید با استانداردها و قوانین ایمنی مطابقت داشته باشد. مدیریت موسسه آموزشی مسئولیت این امر را بر عهده دارد.  همچنین در مدرسه باید جعبه کمک های اولیه وجود داشته باشد .

نکات کلی ایمنی در ورزش مدارس شامل چیست؟

با توجه به اینکه در طول کلاس‌های ورزش، دانش‌آموزان احتمالاً تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند آسیب‌های ناشی از سقوط بر روی سطوح سخت یا زمین، آسیب‌های ناشی از برخورد با یکدیگر، آسیب‌های ناشی از گرم کردن ضعیف و نقض قوانین بازی های ورزشی یا دست زدن به تجهیزات ورزشی. قرار می‌گیرند: برای به حداقل رساندن خطرات، رعایت نکات ایمنی ضروری است:
-دانش آموزان باید قبل از شرکت در کلاس های تربیت بدنی رفتارهای ایمن در حین ورزش را آموزش ببینند.
- دانش آموزان برای حضور کلاس های تربیت بدنی ملزم به همراه داشتن کفش ورزشی و لباس ورزشی تمیز می باشند که باید متناسب با محل برگزاری کلاس ها باشد. اگر درس در فضای باز برگزار می شود، لباس و کفش ورزشی باید با شرایط آب و هوایی فعلی مطابقت داشته باشد.
- جویدن آدامس و خوردن غذا در کلاس های تربیت بدنی و بهداشت ممنوع است.
- دانش آموزان پس از انجام فعالیت بدنی برای جلوگیری از سرماخوردگی نباید آب سرد بنوشند.

اقدامات احتیاطی ایمنی قبل از ورزش در مدرسه 

- دانش آموزان باید در یک اتاق مخصوصا رختکن لباس های مدرسه را با لباس ورزشی عوض کنند. 
-  قبل از شروع کلاس ورزش، دانش آموزان  باید تمام وسایلی را که ممکن است در طول انجام حرکات ورزشی خطرناک باشد مانند دستبند، انگشتر، ساعت و غیره را از خود جدا کرده و در جای مطمئنی قرار دهند .
- قبل از شروع به انجام حرکات ورزشی دانش آموزان ابتدا باید بدن خود را حرکات مخصوص گرم کنند.

دستورالعمل های ایمنی در طول کلاس ورزش در مدارس شامل چیست؟

- لازم است به دقت گوش کنید و دستورالعمل های معلم ورزش در مورد ایمنی در کلاس های تربیت بدنی را رعایت کنید.
- شما می توانید تمرینات و تجهیزات ورزشی را فقط پس از اجازه مربی انجام دهید.
- هنگام اجرای یک دوی گروهی برای مسافت کوتاه، فقط در مسیر خود بدوید.
- هنگام دویدن، برای به حداقل رسیدن خطر سقوط و برخورد با یکدیگر ،  پس از عبور از خط پایان، دانش آموز نباید ناگهان متوقف شود.
- روی زمین سست، لغزنده یا ناهموار نپرید و پس از پریدن روی دستانتان فرود نیاید.
- قبل از انجام تمرینات پرتابی، باید مطمئن شوید که در قسمت پرتاب افراد یا جسم خارجی وجود ندارد. 
- در حین ورزش، قوانین ایمنی مناسب را رعایت کنید: فاصله خود را با دانش آموزان دیگر حفظ کنید، از سقوط غیرمجاز، تنه زدن به یکدیگر و غیره خودداری کنید.
- دانش آموزان از تغییر غیرمجاز مسیر حرکت، انجام حرکات خطرناک یا پرتاب اشیا، انجام تمرینات روی میله های ناهموار و میله متقاطع با کف دست خیس، زیاده روی باید اجتناب کنند.
- شایع ترین علت آسیب در ورزشکاران اضافه بار عضلات و مفاصل است. شدت آسیب در صورت ادامه فعالیت ها، با وجود درد مداوم، افزایش می یابد. نقض الزامات پزشکی برای سازماندهی فرآیند آموزش نیز منجر به آسیب می شود.
- دانش آموز موظف است در صورت بدتر شدن وضعیت جسمانی یا آسیب دیدگی فورا تمرینات بدنی را متوقف و به معلم اطلاع دهد.
- در سالن های ورزشی سرپوشیده استفاده از کفپوش ورزشی مناسب الزامی است . کف سالن های ورزشی باید ارتجاعی، بدون ترک و برآمدگی، دارای سطح صاف، افقی و غیر لغزنده و دارای طرح ها و رنگ های شاد باشد . انواع کفپوش فوم دار ورزشی ، انواع کفپوش مهد کودک ویژه حرکات ورزشی و کفپوش های فضای باز به تناسب محل ورزش ، لازم است مورد استفاده قرار گیرد. 
- کفپوش ها نباید در اثر شستشو تغییر شکل بدهند همچنین باید به سادگی و بدن دردسر بتوان آنها را نصب و تمیز نمود.
- سقف سالن باید دارای رنگ غیر ریزشی و مقاوم در برابر ضربه توپ باشد.
- استفاده از وسایل حفاظتی مانند کلاه، مچ بند، زانوبند، سپر و غیره) در حین فعالیت های ورزشی برای دانش آموزان ضروری است.
با رعایت قوانین و الزامات ایمنی ، سلامت کودکان و نوجوانان در مدارس و مهد کودک ها حفظ می شود. 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان