دریافت رمزارز در ازای اسکن عنبیه چشم

۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ۱۱:۴۲ چاپ کد خبر: 184036
ایتنا - سم آلتمن، رئیس «اوپن ای آی»، سرانجام چهار سال بعد از بنیانگذاری این فعالیت فناوری جنجالی، برای دریافت رمزارز ورلدکوین (worldcoin) خود ثبت نام کرد.


این صاحب فناوری که شرکت نوپای هوش مصنوعی او، «چت جی‌پی‌تی» را پدید آورد، به‌تازگی ۱۰۰ میلیون دلار برای تامین مالی پروژه جانبی رمزنگاری خود جمع‌آوری کرده است که شامل اسکن چشم میلیون‌ها نفر به منظور مبادله داده‌های بیومتریک آن‌ها با رمزارز رایگان است. از آنجا که این پروژه در کشور محل تولدش، ایالات متحده آمریکا، در دسترس نیست، او تا این هفته نتوانسته بود به این پروژه بپیوندد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، آلتمن چندروز قبل در سفری به اروپا که این فناوری در آنجا محدودیتی ندارد، ثبت‌نام کرد تا از طریق یک گوی نقره‌ای که با به‌کارگیری فناوری اسکن عنبیه، داده‌های  کاربر را جمع‌آوری می‌کند، وارد این مبادله شود. از این داده برای تایید «هویت منحصر‌به‌فرد» شخص استفاده می‌شود و در ازای آن، هنگام راه‌اندازی رسمی توکن‌های ورلدکوین، حق دریافت سهم رایگان به این افراد می‌دهد.

براساس آمار خود این شرکت، اینک بیش از یک و نیم میلیون نفر برای این پروژه ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که راه‌اندازی آن طی هفته‌های آینده صورت گیرد.

این شرکت، رمزارز ورلدکوین را به منزله «ارز جهانی جدید با مالکیت جمعی  که به شکلی عادلانه بین تمام مردم توزیع می‌شود» توصیف می‌کند، و مدعی است که که همه مردم دنیا حق دارند سهمی رایگان از آن دریافت کنند.

توکن‌های ورلدکوین که دبلیوال‌دی (WLD) نام دارد، مشابه سایر رمزارزها است که می‌توان برای ذخیره‌سازی ارزش یا پرداخت، از آن استفاده کرد، و در وب‌ایت پروژه نیز آمده است که می‌توان از آن برای «ارسال وجه، پرداخت انعام به هنرمندان، و خرید‌وفروش کالا و خدمات استفاده کرد.»

ورلدکوین با جمع‌آوری داده‌های بیومتریک از مردم کشورهای درحال توسعه در ازای دریافت هدایای رایگان و پول نقد، جنجال برانگیخته است، اما ادعا می‌کند که این رویکرد منحصربه‌فرد برای رمزارز، به این معنی است که می‌توان آن را عادلانه و فراگیر توزیع کرد.

«جلسات عالی امروز در ورشو، پاریس و لندن. و... چون خارج از ایالات متحده آمریکا بودم، توانستم بالاخره برای ورلدکوین ثبت نام کنم.»

 
فرد بعد از اسکن عنبیه‌اش با دستگاهی کروی که این شرکت آن را «گوی کروم» می‌نامد، سهم معین ورلدکوین خود را دریافت می‌کند. این یعنی هیچکس نمی‌تواند بیش از سهم رایگان فردی خود رمزارز دریافت کند؛ هرچند، خرید و معامله جداگانه این رمزارز نیز، درست مانند سایر رمزارزها، ممکن خواهد بود.

آلتمن همراه با سایر بنیانگذاران ورلدکوین، در یادداشتی وبلاگی در ۲۰۲۱  نوشت: «پیش‌تر هیچ‌گاه چنین کاری نشده بوده و نتیجه آن نامشخص است.»

«اما مدام در این فکریم که فناوری‌های جدید و متحول‌کننده‌ای مانند بلاکچین و رمزنگاری، به ما امکان می‌دهد که کاری را به صورت جمعی انجام دهیم که حتی دولت‌ها قادر به انجام آن نبوده‌اند: افزایش توانمندسازی فردی و برابری فرصت‌ها در سطح جهانی.»
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان