بنا بر اعلام مسئولان فرهنگی شهرداری تهران، میدان خراسان در قدیم محل گذر زائرین امام رضا(ع) به سمت مشهد و محل چاوش خوانی بوده و به همین جهت جشن امام رضایی ها در این محل برگزار می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، همزمان با ایام دهه کرامت، جشن مردمی «اجتماع بزرگ امام رضایی ها» با شعار مهر خواهر برادری روز دوشنبه 8 خرداد از ساعت 8 شب در میدان خراسان تهران و خیابان های منتهی به آن برگزار خواهد شد.

عباس حیدری؛ مسوول اجرایی ستاد مردمی اجتماع بزرگ امام رضایی ها با بیان اینکه 170 موکب دار از هیئت های مذهبی، مساجد، گروه های جهادی، خدماتی، امدادی و درمانی در طول مسیرهای منتهی به میدان خراسان حضور داشته و با خدمات متنوع و جذاب از مردم استقبال خواهند کرد، گفت: پذیرایی در ایستگاه های صلواتی، برگزاری مولودی خوانی و سرود، برپایی غرفه های فرهنگی و آموزشی و خانواده و کودکانه، توزیع هدایا و بسته های محتوایی و پزشکی ـ درمانی عناوین برنامه هایی است که در این رویداد تدارک دیده شده و انجام می پذیرد.

وی افزود: سال گذشته با همت گروه های مردمی و جبهه فرهنگی انقلاب تجربه بسیار خوبی در برگزاری جشن ولادت امام رضا(ع) تحت عنوان اجتماع بزرگ امام رضایی در دانشگاه تهران داشتیم. امسال نیز با همراهی و همدلی همه ارکان جبهه انقلاب و گروه های مردمی این جشن بار دیگر در تهران و تمامی کلانشهرها در سراسر کشور تا روز ولادت حضرت رضا در حال برگزاری است.

حیدری عنوان کرد: در این میهمانی میزبان اصلی و میهمان های آن را مردم تشکیل می دهند و هیئت های مذهبی، مساجد، گروه های جهادی، گروه های خدماتی و گروه های سرود در طول خیابان های 17 شهریور شمالی و جنوبی، خاوران و خراسان موکب هایی با برنامه ها و رویکردهای مختلف برپا خواهند کرد.

بنابر اعلام سخنگوی ستاد برگزاری اجتماع امام رضایی ها، تا امروز بیش از 150 گروه مردمی برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کرده اند و پای کار این مراسم خواهند بود.

از چاوش خوانی برای کاروان امام رضا(ع) تا برپایی موکب های پذیرایی و فرهنگی

امین توکلی زاده؛ معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در خصوص برگزاری جشن بزرگ امام رضایی ها اظهار کرد: در آستانه میلاد امام هشتم(ع) یکی از مراسم های میدانی مهم سال را در پیش داریم؛ سال گذشته تجربه موفقی در جشن امام رضایی ها داشتیم و امسال قرار است تا این اتفاق را در یک فضای جدید و متفاوت تکرار کنیم.

وی افزود: پیش از این برنامه شب میلاد امام رضا(ع) به صورت محوری و بزرگ در تهران برگزار نمی شد و اغلب هیئت های بزرگ و مداحان مشهور هم شب ولادت امام رضا(ع) در مشهد حضور داشتند؛ لذا این خلا که تهران در ایام ولادت یک برنامه محوری بزرگ ندارد، حس می شد. با هماهنگی که انجام شد، قرار شده تا دوشنبه شب در میدان خراسان که محل گذر زائرین امام رضا(ع) به سمت مشهد است و از قدیم محل چاوش خوانی بوده جشن امام رضایی ها برگزار شود تا در سال های آینده این محل به عنوان مکان برگزاری این برنامه ماندگار شود. این باعث می شود تا خود مردم در سال های آینده چراغ را روشن کنند و برنامه های فرهنگی را برگزار کنند.

توکلی زاده با بیان اینکه اطلاع رسانی برنامه روز دوشنبه و میلاد امام هشتم(ع) در شهر شروع شده است، گفت: ساعت شروع برنامه با توجه به قرابت معنایی، 8 شب مقرر شده است؛ اما حدودا از اذان برنامه های اولیه شروع خواهد شد، از ساعت 8 هم پخش زنده برنامه آغاز می شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه محتوای برنامه را از همان ساعت اول برنامه ریزی کرده ایم، اظهار کرد: سرود مهر خواهر برادری با حضور رضا هلالی و محمد اسدللهی که خوانندگان این سرود هستند اجرا خواهد شد و در ادامه شعرخوانی مداحان اهل بیت(ع) و برنامه های متنوع فرهنگی را خواهیم داشت. همچنین راس ساعت 8 صلوات خاصه امام ر رضا(ع) همزمان با نورافشانی و پرچم گردانی آستان قدس رضوی(ع) پخش خواهد شد.

"جشن بزرگ امام رضایی ها" در تهران برگزار می شود

وی تصریح کرد: همچنین از مجموعه ناوگروه ارتش که دور دنیا را حدود 8 ماه طی کرده اند، تکریم و در میدان خراسان موکب های پذیرایی و فرهنگی به صورت ویژه برپا خواهد شد. علاوه بر این در این مراسم از آرتین سرایداران و خواهرش که پدر و مادرشان را در عملیات تروریستی سال گذشته در شاهچراغ از دست داده بودند دعوت کردیم تا به عنوان یک خواهر و برادر الگو از آنها تقدیر شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: توزیع اقلام فرهنگی و اجرای برنامه های شاد و مهیج طراحی شده و یک گروه سرود با نام نجم الثاقب نیز در این مراسم اجرا خواهد داشت.

برگزاری برنامه های متنوع در "جشن امام رضایی ها"

به گزارش تسنیم، مصطفی زیبایی نژاد؛ مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در خصوص جشن میلاد امام رضا(ع) که قرار است شامگاه امشب در میدان خراسان برگزار شود، اظهار کرد: در قالب سلسله جشن ها و برنامه های دهه کرامت، همانطور که سال گذشته نیز جشنی را با موضوع اجتماع امام رضایی ها در دانشگاه تهران برگزار کردیم و با استقبال نیز مواجه شد تصمیم گرفتیم امسال نیز این سنت را تکرار کنیم. با توجه به اینکه میدان خراسان به عنوان یک میدان آیینی شناخته می شود و  از گذشته به عنوان محل گذرگاه زائرین مشهد مقدس بوده، قرار شد امسال این جشن در این میدان برگزار شود تا برای سال های آینده این مراسم به یک سنت تبدیل شود و مردم محله، هیئتی ها، موکب داران و کاسبان خودشان این آیین را برگزار کنند و این سنت حسنه ماندگار باشد. 

وی با بیان اینکه برنامه از ساعت 20 شروع می شود و شبکه پنج سیما به صورت کامل به صورت زنده آن را پخش می کند و از طریق شبکه های یک، دو و سه نیز در مقاطع مختلف زمانی ارتباط زنده با مراسم برقرار می شود، افزود: برنامه با قرائت قاری قران(حامد شاکرنژاد) آغاز و راس ساعت 8 شب صلوات خاصه امام رضا(ع) و نورافشانی را داریم که صلوات خاصه باحضور خادمیاران آستان قدس برگزار می شود. همچنین سخنرانی حجت الاسلام شهاب مرادی و اجرای سرود خواهر و برادری مداحان اهل بیت(هلالی و پویانفر) را خواهیم داشت. علاوه بر این، اجرای شعرخوانی فرشته سادات حسینی خواهر شهید مرزبان با عنوان «خواهر و برادری» که عنوان پویش ما است را پیش بینی کرده ایم. در ادامه مداحی آقایان فصولی، نوشه ور، قدیم، عراقی و حاج مرتضی طاهری را داریم که چاوش خوانی برای اعزام نمادین کاروانی به مشهد را انجام می دهد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان